Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af mad

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan bogfører jeg aftensmad/frokost, vand osv. som er købt i arbejdstiden med firma kort? 
Jeg tænker ikke jeg kan trække momsen fra, da det ikke er købt i forbindelse med møde eller lign. 
Mit firma er et I/S

Mvh. Mads

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsAAA:

Hvordan bogfører jeg aftensmad/frokost, vand osv. som er købt i arbejdstiden med firma kort? 
Jeg tænker ikke jeg kan trække momsen fra, da det ikke er købt i forbindelse med møde eller lign. 
Mit firma er et I/S. 

Mvh. Mads

Hvorfor har virksomheden betalt din mad? Du skriver det ikke er møder og lign., hvad er det så?

 

Skattemæssig fradrag afhænger af hvorfor virksomheden har betalt for din mad.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

MadsAAA:

Hvordan bogfører jeg aftensmad/frokost, vand osv. som er købt i arbejdstiden med firma kort? 
Jeg tænker ikke jeg kan trække momsen fra, da det ikke er købt i forbindelse med møde eller lign. 
Mit firma er et I/S. 

Mvh. Mads

Hvorfor har virksomheden betalt din mad? Du skriver det ikke er møder og lign., hvad er det så?

 

Skattemæssig fradrag afhænger af hvorfor virksomheden har betalt for din mad.

Firmaet kan godt betale for mad og drikke i forbindelse med rejser. Det kunne være derfor. 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi jeg sidder og arbejder

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Jesper_nl:

MadsAAA:

Hvordan bogfører jeg aftensmad/frokost, vand osv. som er købt i arbejdstiden med firma kort? 
Jeg tænker ikke jeg kan trække momsen fra, da det ikke er købt i forbindelse med møde eller lign. 
Mit firma er et I/S. 

Mvh. Mads

Hvorfor har virksomheden betalt din mad? Du skriver det ikke er møder og lign., hvad er det så?

 

Skattemæssig fradrag afhænger af hvorfor virksomheden har betalt for din mad.

Firmaet kan godt betale for mad og drikke i forbindelse med rejser. Det kunne være derfor. 

Ja det kunne være derfor, det kunne også være med en anden begrundelse.

 

Det nemmeste er nok at trådstarter svarer i stedet for vi gætter, så er det også nemmere at svare på spørgsmålet om hvordan der skal bogføres.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ren og skær arbejde. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsAAA:

Fordi jeg sidder og arbejder

Det er desværre ikke en begrundelse!

 

Mad er en privat udgift, med mindre det er en del af en anden omkostningstype; eksempelvis rejse eller kursus.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Så man må i princippet ikke eller hvordan skal jeg forstå det? 
Jeg havde forstået det, at man godt måtte, men at man bare ikke kunne trække momsen fra? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsAAA:

Så man må i princippet ikke eller hvordan skal jeg forstå det? 
Jeg havde forstået det, at man godt måtte, men at man bare ikke kunne trække momsen fra? 

Du skal forstå det som man ikke må!

 

Der er nogle undtagelser hvor du gerne må. Som tidligere nævnt eksempelvis rejse eller kursus.

 

Men udgangspunktet er nej, og derfor skal de køb du har foretaget på firmakortet som udgangspunkt bogføres som hævninger.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fundet denne vejledning på Billy. https://www.billy.dk/support/article/fradrag-ved-koeb-af-mad/
D
e skriver øverst: "Normalt får du ikke momsfradrag ved indkøb af mad til din virksomhed og dens ansatte, dog er der visse undtagelser."
Jeg hæfter mig ved "Normalt". Forstår ikke helt, hvorfor man ikke må når man normalt ikke får fradrag. 

Har du et link, hvor jeg kan læse din påstand? 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)