Jeg vil mene at det bliver mere SEO effektivt at dele tingene op. Så kan du målrette mod “børnesofa” og “børnelænestol” + varianter. Kunderne skal igennem ét ekstra klik, men vil til gengæld få nemmere ved at finde de produkter de er interesseret i, fremfor at scrolle mange varer igennem. Det er også kun brugerne der kommer direkte ind på shoppen som vil få det ekstra klik, dine organiske besøgende, vil lande på det de har søgt efter.
SEO-mæssigt vil jeg også klart mene, at du bør dele kategorierne op. Hvorfor mener du, at det skulle påvirke brugervenligheden negativt? Så længe, at brugeren ikke skal bruge mere end 3-4 klik fra forsiden for at finde det han/hun søger efter, plejer det ikke at være et problem.
Hvis du vil mindske antallet af klik, kan du derimod gøre, så man ikke skal klikke på “shop” for at folde kategorierne ud (ved ikke hvordan det ser ud på desktop, men det skal jeg i hvert fald på mobilen). Dette burde ikke skabe de store problemer, så længe at der kun er tale om 50 produkter inden for to kategorier.