Kære Aminoer. Jeg har altid haft en drøm om at starte min webshop op, men det der holder mig tilbage, er at jeg ikke kender til selve processen. Jeg har læst og læst, men mangler stadig en del, så håber i måske har lyst til at tage jer tid, til at svare på mine spørgsmål. Når alt er oprettet, hjemmesiden er lavet og aftalen med leverandører er på plads, hvordan foregår det så? Eks. Jeg bestiller noget hjem, som koster 100 kr. Dette skal jeg vel skrive ned et sted. Jeg tænker at køre med dinero. Skal jeg så indtaste et sted der, at jeg har bestilt varer for 100 kr? Jeg sætter så varen til salg på min webshop til 250 inkl moms. Sælger den, og pengene går ind på min konto. Skal jeg så gemme de 50 kr til moms på en særskilt konto, eller skal alle pengene bare på en, og så trækker man bare de 50 kr ud, når der skal laves moms indberetning? Og hvad med skat? Hvis vi antager, at jeg vælger ikke at hive en eneste krone ud fra kontoen, skal jeg så bare, når året er omme, indbetale de cirka 50% eller hvordan gør man det? Og hvad hvis jeg eks. Hiver 10000 ud? |
Hej CSO1,
Jeg læser tydeligt at du er meget ny indenfor iværksætteri og det er der bestemt ikke noget galt i, men når du er på det stadie (i hvertfald regnskabsmæssigt) så vil jeg på det kraftigste anbefale dig at tage et lille kursus eller finde en mindre selvstændig/freelancer indenfor regnskab at team op med eller få grundlæggende viden om.
Dinero er et fantastisk regnskabsprogram som jeg selv bruger, så kan på det varmeste anbefale dig at bruge dette.