Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

juridisk rådgivning angående virksomhedsform og mulig overtagelse af IVS.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 20. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.
Jeg søger juridisk rådgivning angående valg af virksomhedsform og muligvis en overtagelse af eksisterende IVS.

Jeg har fra begyndelsen af Corona nedlukningen arbejder målrettet med en forretnings idé. Jeg har nu færdiggjort en midlertidig forretningplan, og er nu ved at formulere spørgsmål til en markeds analyse som snarligt sendes ud til den formode målgruppe. I den undersøgelse bliver firmanavnet nævnt, derfor vil jeg gerne have navnet registreret først!

Problematiken ligger i at jeg for nogle år tilbage havde flere års misbrug, jeg er nu stoffri og ædru på snart 3 år men slæber nu en stor privat gæld med mig.

jeg er derfor bekymret for om en kreditorer vil og kan tage ejerskab i et personligt registreret virksomheds navn og domæne, og hvis jeg starter CVR. Om de tager ejerskab i det før jeg selv får mulighed for at generere indkomst og selv afbetale gæld.
Jeg søger derfor rådgivning om dette. -

min egen konklusion er at jeg med en IVS til 1 kr. er sikret mod privat kreditorer og så må indhente 40.000 kr. i kapital inden marts 2021 og lave ApS. - er det rigtig forstået? Og er der stadig et lager af ivs’er?

På forhånd Tak.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Victor kjeldahl:
Jeg søger juridisk rådgivning angående valg af virksomhedsform og muligvis en overtagelse af eksisterende IVS.

Jeg er ikke jurist eller advokat. Men IVS skal omdannes senest marts 2021, som du også skriver.

Mikkel Victor kjeldahl:
Problematiken ligger i at jeg for nogle år tilbage havde flere års misbrug, jeg er nu stoffri og ædru på snart 3 år men slæber nu en stor privat gæld med mig.

Dejligt at høre, du er på den anden side.

En kreditor kan foretage udlæg i dine aktiver/ejerandele også i et selskab.

Mikkel Victor kjeldahl:
min egen konklusion er at jeg med en IVS til 1 kr. er sikret mod privat kreditorer

Nej, de kan foretage udlæg i alt også i dit IVS og kræve tvangssalg. Er det "kun" arme og ben, så kan tvangssalg ikke komme på tale.

Mikkel Victor kjeldahl:
Og er der stadig et lager af ivs’er?

Der er nogen, men de koster optil kr. 10.000,00. Hvad kapitalen er, har jeg ikke set, men kunne forestille mig kr. 1,00. Så mangler der jo stadig kr. 39.999,00.

Det er de informationer, jeg har fået via mit private netværk.

Der kommer garanteret andre og John Hannover har garanteret flere guldkorn.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 20. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Mikkel Victor kjeldahl:
min egen konklusion er at jeg med en IVS til 1 kr. er sikret mod privat kreditorer

Nej, de kan foretage udlæg i alt også i dit IVS og kræve tvangssalg. Er det "kun" arme og ben, så kan tvangssalg ikke komme på tale.

Tak fro dit fine svar, Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med Arme og Ben? er det hvis hvis jeg ejer et holding selskab som ejer driftselskabet eller hvad? Og vil eventuelt gøre en forskel i forhold til min situation? 

På forhånd Tak. 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Victor kjeldahl:
Tak fro dit fine svar, Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med Arme og Ben?

Det er i dit driftsselskab. Jeg ved ikke du beskæftiger dig med. F.eks. tømrer, hvor udstyr er lejet, så er det arme og ben.

Holding hjælper ikke, da du stadig har ejerskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Victor kjeldahl:
eg er derfor bekymret for om en kreditorer vil og kan tage ejerskab i et personligt registreret virksomheds navn og domæne, og hvis jeg starter CVR. Om de tager ejerskab i det før jeg selv får mulighed for at generere indkomst og selv afbetale gæld.
Jeg søger derfor rådgivning om dette. -

Kreditorer kan tage pant i dine anparter - hvis du ejer direkte - anparterne i drift - og ejer du via holding - anparterne i holding og dermed jo i princip tage styringen.

OM de vil gøre det, ved ingen, men det er kun resultatet og aktiver som sådan der er beskyttet mod gæld opstået I det IVS - selve ejerskabet er ikke, og ved at tage ejerandelene (ganske som de kunne tage hvis du privat ejede aktier i Novo) - så kan de tage hele styringen og resultatet, når de er dig der personligt har gælden

Jeg vil råde dig til, inden du køber IVS, dels at sikre der ikke er huller - manglende lovpligtige forhold mm - som du overtager ansvaret for, for hele perioden, og husk, at du ikke bare skal hente 40 t men som loven er nu, også en evt negativ Egenkapital + betale revisor erklæring inden 15/4-2021 OG VIGTIGT: Banker er generelt meget lidt glade for IVS - og med en ejer med privat gæld, og netop risiko for pantsætning og ingen mulighed for selvskyldnerkaution, så tror jeg helt enkelt du vil kunne opleve, at du IKKE får en bank med. Køber du et selskab som har en bank, vil den i 99,9% af sådanne fald, blive opsagt desværre - så du skal nok have et OK fra en bank inden - for uden en erhvervskonto - så kommer du aldrig i gang

I forhold til gæld der opstår i den nye drift, er et selskab klart bedst, men i forhold til gammel gæld, og langt billigst at starte op, og med fradrag for underskud i start i anden indkomst og intet krav om omdannelse, da er personlig virksomhed utroligt meget enklere.

Hvis du har mange forskellige kreditorer, er det svært at lave aftale med alle, men ellers - i lyset af, at de sagtens kan tage pant i IVS anparterne, så er der ikke nødvendigvis den voldsomme sikkerhedsforskel, hvis du bare kunne indgå aftale med kreditorer om, at du stifter selskab - eller vælger personlig virksomhed, mod at spille med åbne kort over for dem, og med det formål, at kunne hakke af på al gæld

Du har vel overvejet gældssanering inden ikke - så du havde vished for hvad du skulle aflevere, og hvor du så kunne tjene penge som du ville, så længe du overholdt gældsaneringsaftalen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/gldssanering.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt svar som atter, John

Cookie - John Hannover:
Kreditorer kan tage pant i dine anparter - hvis du ejer direkte - anparterne i drift - og ejer du via holding - anparterne i holding og dermed jo i princip tage styringen.

OM de vil gøre det, ved ingen, men det er kun resultatet og aktiver som sådan der er beskyttet mod gæld opstået I det IVS - selve ejerskabet er ikke, og ved at tage ejerandelene (ganske som de kunne tage hvis du privat ejede aktier i Novo) - så kan de tage hele styringen og resultatet

Det har jeg set flere sager på, at det sker.

Cookie - John Hannover:
Du har vel overvejet gældssanering inden ikke - så du havde vished for hvad du skulle aflevere, og hvor du så kunne tjene penge som du ville, så længe du overholdt gældsaneringsaftalen

Kunne være en mulighed. En i mit lokale netværk fik 36 måneder á kr. 0,00.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 20. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. 

Tusinde tak for et rigtig godt, og gennemgående svar. Jeg har lige måtte læse det igennem et par gange for at forstå det bedst muligt!. 

Hmm. ja, det bliver nok ikke nemt i forhold til banker, Men jeghæfter mig i at du skriver

Cookie - John Hannover:
Kreditorer kan tage pant i dine anparter - hvis du ejer direkte -
 

Så der er måske en løsning i at eje indirekte? 
Cookie - John Hannover:
og husk, at du ikke bare skal hente 40 t men som loven er nu, også en evt negativ Egenkapital + betale revisor erklæring
Så de 40 t skal stå som et rent plus på kontoen, og må ikke være forvaltet i værdier? - Efter etablering af Aps. er de så frigivet igen, eller er det "prisen"?
Cookie - John Hannover:
Jeg vil råde dig til, inden du køber IVS, dels at sikre der ikke er huller - manglende lovpligtige forhold mm - som du overtager ansvaret for, for hele perioden,
Er der en mulighed for at tjekke op på det selv? Eller vil du rådgive til en advokat gennemgang før køb? 


Hvad angår gældsernæring, så tror jeg desværre ikke det bliver en mulighed. Gælden er hos omkring 20 forskellige kreditorer, kogt ned til få inkassoselskaber. Gælden er omkring 500 t. hovedsageligt ubetalte regninger, overtræk, mobiltelefon, elregninger, indskud, forsikring m.m. og en hel del renter!! dog er de alle imellem 5-10 år, så der er måske en muligheden om forældelse er mere sandsynlig.  
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Victor kjeldahl:

Cookie - John Hannover:
Jeg vil råde dig til, inden du køber IVS, dels at sikre der ikke er huller - manglende lovpligtige forhold mm - som du overtager ansvaret for, for hele perioden,
Er der en mulighed for at tjekke op på det selv? Eller vil du rådgive til en advokat gennemgang før køb? 

det ville jeg nok faktisk - man kan checke en del, men der er altid risiko for skeletter i skabene

Mikkel Victor kjeldahl:

Cookie - John Hannover:
og husk, at du ikke bare skal hente 40 t men som loven er nu, også en evt negativ Egenkapital + betale revisor erklæring
Så de 40 t skal stå som et rent plus på kontoen, og må ikke være forvaltet i værdier? - Efter etablering af Aps. er de så frigivet igen, eller er det "prisen"?

det må være værdier - men har ikke som sådan med konto at gøre, der kan jo være gæld, moms og andet også - der skal være +40.000 egenkapital frit beskattet og de kan ikke betales ud uden skat før man lukker / sælger anparterne

Mikkel Victor kjeldahl:

Men jeghæfter mig i at du skriver

Cookie - John Hannover:
Kreditorer kan tage pant i dine anparter - hvis du ejer direkte -
 

Så der er måske en løsning i at eje indirekte? 

du mener stråmand? Tja hvis en vil stifte virksomhed og være ejer og direktør og så ansætte dig med løn, så er det jo muligt - ellers lader stråmands sig jo ikke lige gøre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 20. May 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg siger Tusinde tak for din hjælp John! Du har i hvert fald givet mig lidt at tænke over ! 

Desuden har jeg før stødt på flere af dine indlæg og svar, og de har hjulpet mig og mange flere gange allerede! tak for det Yes

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)