Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag ved personlig konkurs

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Er lige til møde med en kunde (eller tidligere kunde), der er blevet erklæret personlig konkurs. Har drevet et sundt landbrug, men har taget renteswap. I februar måned krævede banken så xx.xxx.xxx,xx ellers konkurs. Skal lige have med, at der er overskud på x.xxx.xxx,xx i 2019. Som det så ud for 2020, så kunne gælden være væk 31. december 2020.

Det endte med en konkurs og da det er personligt, så også ejer.

Spørgsmålet:

Kunden bor på en anden købt adresse, som ejes 50/50 (kunde/ægtefælle).

Via ægtefælles indkomst (offentligt ansat) afdrages der stadig på kreditforening og banklån.

Ægtefællen har netop set, at fradraget er faldet og at kundens fradrag er væk. Dette går jo ud over hele husstanden.

Er dette efter loven?

Mens vi har siddet her, har kunden ringet til SKAT, men de kan ikke henvise til §, hvor dette er omtalt.

Vi takker på forhånd Jørgen Hansen "Kæmpe bonderøv" (det er kundens øgenavn) og jeg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

ved bonderøven om der i den personligekonkurs er nævnt noget om den ejendom han ejer 50% - og som jo er del af konkursen, men vel alt andet lig, jo stadigt ejes af bonderøven som dog nu må have ny situation, hvor han jo ikke forsat kan afdrage og betale på denne ejendom, da det jo ville være forfordeling af hans kreditorer

Jeg TROR det må hænge sammen med, at han ikke bare kan forsætte sin del af tilbagebetalng og forrentning nu han er personlig konkurs, og derfor bortfalder - med hans betaling - hans fradrag for renten  (som måske også længe har været misligeholdt måske men i alle fald jo bliver det fremover - ægtefællen kan nok ikke bare overtage den konkursramtes betalinger da hun jo ikke ejer andelen på de 50%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Vi har lige, efter dit svar er indkommet checket:

Ægtefællen har betalt kreditforening, boliglån, ejendomsskat, el, vand og varme, forsikringer.

Dette er sket siden 2014. Således at kunden kunde den "Store bonderøv" (fordi han er 2.15 høj) koncentrerer sig om forretningen. Det er lykkedes at vende fra -xx.xxx.xxx,xx til + xxx.xxx.xxx,xx på.

Men stadig ingen kan forklare hvorfor personlige fradrag er fjernet.

Bolig ejes af ansat.

Stalde, besætning ejes af kunden.

Bolig, på anden adresse, ejes af kunden/ægtefælle.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Hej John

Tak for dit svar.

Vi har lige, efter dit svar er indkommet checket:

Ægtefællen har betalt kreditforening, boliglån, ejendomsskat, el, vand og varme, forsikringer.

Dette er sket siden 2014. Således at kunden kunde den "Store bonderøv" (fordi han er 2.15 høj) koncentrerer sig om forretningen. Det er lykkedes at vende fra -xx.xxx.xxx,xx til + xxx.xxx.xxx,xx på.

Men stadig ingen kan forklare hvorfor personlige fradrag er fjernet.

Bolig ejes af ansat.

Stalde, besætning ejes af kunden.

Bolig, på anden adresse, ejes af kunden/ægtefælle.

jeg forstod spørgsmål som anden adresse . ejet af kunde/ægtefælle - og at det er fradrag fremover som er forsvundet fra store bonderøv der er konkurs - vel fordi denne ikke længere kan betale af på sin andel - som jo er del af konkursboet og som han ikke må forfordele ved at afbetale/betale renter på  og som ægtefællen vel ikke bare lige kan betale og opnå fradrag for, da den jo er ejet 50/50

De ting bonderøven ejer, kan han ikke længere afdrage og forrente efter sin personlige konkurs rent umiddelbart, og vel derfor fradrag fremover bortfalder - i alle fald indtil der er en løsning på, hvorledes denne konkursramtes gæld skal afviklet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Cookie - John Hannover:
jeg forstod spørgsmål som anden adresse . ejet af kunde/ægtefælle

Nu er vi færdige, men jeg copy/paste til "Store bonderøv".

Huset de ejer sammen 50/50 er på anden adresse. Gården er ejet via I/S, som er en kæmpe fejl.

Huset, der er på anden adresse er ejet 50/50. Ægtefælle afdrager og betaler omkostninger. Derfor bliver kreditforening, bank osv. betalt.

Derfor kan fradrag vel ikke fjernes?

Vi er sammen igen fredag, den 2. oktober 2020.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Huset, der er på anden adresse er ejet 50/50. Ægtefælle afdrager og betaler omkostninger. Derfor bliver kreditforening, bank osv. betalt.

Derfor kan fradrag vel ikke fjernes?

Jo det vil jeg mene for kreditor i huset 50/50 ved jo kun, at det er ejet 50/50 og at han nu kan pante i konkurspersonen og at denne IKKE kan betale renter og afdrag på de lån, nu hvor han er konkurs. Ægtefællen kan jo ikke som sådan betale hans gæld og renter til EN kreditor der jo så ville være forfordelt, så ved konkursen må skat jo gå ud fra, at der ikke betales på lån som tilhører den konkursramte.

At ægtefællen rent faktisk har betalt er en anden sag, og kan betyder at lige det lån ikke er misligholdt, men når 50% personejeren er konkurs, så stopper betalinger af afdrag og rente jo alt andet lig for ALT denne person ejer (og kan udpantes i evt) og så stopper jo fradrag for den rente der ikke længere kan betales

Siden kan ægtefællen der måske har betalt hele tiden kontakte konkursboet og sige hun vil overtage hele huset rent formelt, pantebrev osv og så fortsætte betalingen hvor hun jo så har fradrag for det hun betaler, men her og nu kan hun ikke bare betale sin konkursramte ægtefælles 50% afdrag og renter, uden det jo ville være snyd mod de øvrige kreditorer. Den 50% del indgår i hans konkursbo hvor der ikke betales noget til nogen, uden det er aftalt og ens for alle kreditorer 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kun lige skimmet tråden men tror umiddelbart at SKAT  har fjernet fradraget og har anvendt principper er i konkursskatteloven.  Afhængigt af om personen har alm a-indkomst eller ej kan indkomsten behandles som konkursindkomst og a-indkomsten som alm personlig indkomst (og dermed også  fradrag).

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT henviser til konkurslovens § 7:

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Giver ingen mening. Mon ikke det har været konkursskattelovens paragraf 7. Det svarer så til min umiddelbare holdning ovenfor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

jo det må det være 

Konkursskatteloven § 7

  1. § 7
    Konkursindkomsten omfatter ved fysiske personer skyldnerens indtægter og udgifter fra konkursboets aktiver og passiver i perioden fra konkursdekretets afsigelse indtil konkursens slutning.
  2. Stk. 2. 
    Endvidere omfatter konkursindkomsten skyldnerens indtægter og udgifter fra begyndelsen af det indkomstår, hvori konkursdekretet afsiges, og indtil dekretets afsigelse. Skyldnerens A-indkomst eller indkomst fra driften eller deltagelse i driften af en ægtefælles virksomhed omfattes dog ikke af konkursindkomsten.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)