Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring enkeltmandsvirksomhed og konvertering til ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er lidt i vildrede over, hvordan jeg bedst håndterer min virksomhedssituation, så jeg søger gode råd her til at klæde mig på, inden jeg allierer mig med en revisor.

Normalt er jeg lønmodtager og har en enkeltmansvirksomhed med CVR til freelance-konsulentopgaver ved siden af, hvor der tegner sig et pænt overskud i 2020.

I 2021 overvejer jeg at starte en ApS (ApS 1) med et par andre, og derfor skal jeg skyde et beløb ind i den nye virksomhed. Det er planen at jeg skal ansættes i denne, men samtidig ønsker jeg mulighed for at køre min freelance videre.

Jeg er i tvivl om, hvad der er den bedste løsning her, både administrativt og økonomisk.

Mine tanker går umiddelbart i retning af at konvertere min enkeltmandsvirksomhed til ApS (ApS 2) i H1 2021 og drive min freelance videre fra ApS 2. Samtidig skal ApS 2 så skyde penge i ApS 1. Det vil kun give min én løbende udgift til bank, regnskab, revisor m.m. Hvis jeg går med denne løsning, vil jeg på nogen måde kunne føre overskuddet fra 2020 ind i ApS 2 og bruge det til stiftelsen, så jeg ikke først skal betale personlig skat af dem og bagefter skyde dem ind?

Håber det giver mening.
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen speciel grund til at du ikke bare fortsætter med enkeltmandsvirksomheden og er sammen med de andre om ApS?


Tilmeldt 14. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er ikke sikkert. Har dog altid haft en idé om, at det vil være en god idé med fx et holdingselskab, der står som ejer så jeg hæfter personligt for noget (de andre har i forvejen holdingselskaber, som skyder pengene i ApS 1).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46562
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

silkdear:
I 2021 overvejer jeg at starte en ApS (ApS 1) med et par andre, og derfor skal jeg skyde et beløb ind i den nye virksomhed. Det er planen at jeg skal ansættes i denne, men samtidig ønsker jeg mulighed for at køre min freelance videre.

Jeg er i tvivl om, hvad der er den bedste løsning her, både administrativt og økonomisk.

Mine tanker går umiddelbart i retning af at konvertere min enkeltmandsvirksomhed til ApS (ApS 2) i H1 2021 og drive min freelance videre fra ApS 2. Samtidig skal ApS 2 så skyde penge i ApS 1. Det vil kun give min én løbende udgift til bank, regnskab, revisor m.m. Hvis jeg går med denne løsning, vil jeg på nogen måde kunne føre overskuddet fra 2020 ind i ApS 2 og bruge det til stiftelsen, så jeg ikke først skal betale personlig skat af dem og bagefter skyde dem ind

det er vigtigt du er sten sikker på din freelance og ansættelse i ApS er 100% selvstændig virksomhed, og ikke af skat kan ses som erstatning for løn for lønmodtager, idet det kan give mere end 100% skat/bod at fakturere noget der faktisk kunne ses som lønmodtagerjob - fra et ApS (langt dyrere end fra enkeltmands)https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Jeg forstår ikke helt resten. Hvis du har 2 ApS har du to banker, to lovpligtige arbejdsskadeforsikringer (uanset løn og oms) og to regnskaber osv - i ApS 1 dog sammen med andre (arbejdsskadeforsikring dog jo for hver af jer hvis I er enten reg. direktør eller direkte ansatte.

Du kan godt lade ApS 1 stifte ApS 2 men det giver ikke helt langsigtet den besparelse du måske leder efter. ApS 1 vil betale selskabsskat af sit overskud - uanset det stifter aps 2 så på den led sparer det ikke selskabsskat - og du vil personlig så jo stadigt kun have stiftet med 40 t og det vil give dig skat af samlet gevinst fra 1 og 2 på et tidspunkt til 27/42% som efter selskabsskatten faktisk svarer til bundskat og nok det meste til topskat rent praktisk. Du udskyder dog likviditeten.

Hvis du er minoritetsejer i det ApS 1 som din enkeltmands i ApS 2 form stifter sammen med de andre - er der ikke sambeskatning at udnytte

God ide at sidde med en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Mht. lønmodtager er tanken, at jeg fremover kun skal være ansat i ApS 1 og så drive det andet ved siden af.

Præmissen for mit spørgsmål var nok mest, og det var ikke tydeligt, at det ville være smartest at lade et ApS (holdingselskab) skyde penge i det fælles ApS i stedet for at investere i det privat og på den måde have en personlig risiko.

Men hvis det i bund og grund er godt nok at skyde penge i det nye ApS som privatperson, er der jo ikke noget behov for at konvertere min EMV til noget, og så kan jeg, som Frederik-N skriver, blot fortsætte som i dag :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)