Jeg troede jeg var smart og købte noget udstyr på Amazon.de for at spare lidt penge. Der er sammenlagt brugt 350 kroner på 3 stykker tilbehør til iPad som bruges til videoproduktion. De 3 ting er så blevet tilsendt fra 3 forskellige leverandører i Kina. De to af dem kan jeg hente kvitteringer fra og den tredje kan jeg læse en hyggelig artikel fra Amazon om hvorfor det ikke er alle man kan få kvitteringer fra. Og de to kvitteringer jeg så har fået er altså Kinesiske virksomheder som på intet tidspunkt nævner Amazon men påskriver 19% VAT. På købstidspunktet var virksomheden ikke momsregistreret. Så sidder jeg i Dinero og forsøger at bogføre fakturaer fra Kinesiske virksomheder som har taget 19% VAT - satsen for tyskland. Amazon er iøvrigt placeret i Luxemborg i Europa, som ikke bruger 19%-satsen på nogen typer varer. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg bogfører det her i Dinero, så jeg kontaktede Amazon og spurgte om jeg kunne få en kvittering hvor den virksomhed jeg havde købt noget i lå i et land der havde den påførte VAT procent. Amazon vil ikke hjælpe, ud over de mener jeg har ret i at der er noget galt med fakturaerne, så de har vedhæftet en fin lille guide til kontakt af leverandørerne så jeg kan kontakte hver af dem gennem deres platform. Der var fejl i vejledningen, så jeg måtte have fat i Amazon igen, og fik denne gang direkte links til siderne til at kontakte hver af de 3 virksomheder. Jeg har også skrevet med Dineros LiveChat og bedt om hjælp til bogføring hvor supporteren fortalte mig at "Dinero håndtere nemlig ikke tysk momsnummer så det kan ikke bogføres med 19%". Hvis vi antager at min tid også har en form for værdi, så har det her allerede været en meget dårlig forretning for mig, og mit spørgsmål er sådan set om jeg på nogen måde kan rode mig selv ud af det her igen. Kan jeg indbetale de 350 kroner fra min private konto til mit ApS og på den møde købe det privat som en slags omvendt udlæg? Eller vil det hjælpe mig at sende varerne retur og få refunderet beløbet? Jeg forestiller mig at jeg er nød til at bogføre fakturaerne korrekt i begge tilfælde, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre. Er jeg bare på alle måder tvunget til at finde ud af hvordan jeg bogfører de her mærkelige fakturaer uanset hvad? |
1 - loven er enkelt Hvis en momsreg køber med moms fra udlandeet må kun beløbet uden moms tages som udgift, resten = momsen er der ikke fradrag for og må bogføres i mellemregning f.eks
2 er man ikke moms reg ved indkøbet så er blot hele beløbet inkl mooms en udgift
3 man kan ikke få reffusion for moms trukket ved varekøb kun betalt under rejse
4 regninger til ens aps skal være udstedt til det aps - helt specielt momsmæssigt
5 du kan godt købe varen privat så og derefter sælge den for det fulde beløb til dit selskab
6 du må reelt slet ikke købe fra uden for EU uden at være importregistreret og dermed i CVR navn og dermed uden moms reelt set
vh John H