Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattekonsekvenser af at stille erhvervsandel til rådighed for eget selskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ønsker at købe en erhvervsandel og stille den til rådighed for et ApS ejet af mig og/eller min ægtefælle.
Kan jeg nøjes med at opkræve andelens "boligafgift", eller skal jeg opkræve leje på markedsniveau for ikke at begå skattemæssigt selvmord?

Jeg foretrækker at eje andelen personligt, men hvad er fordele og ulemper, og hvad er de bedste alternativer hvis vi gerne vil have god tid til at gøre virksomheden profitabel før vi trækker penge ud?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil altid skulle være armslængde = markedspris - bor man ex selv efter faste % satser af vurdering som giver høj leje, og fra person til ApS fuld skattepligt af markedskorrekt leje fra ApS til ejer -  og den kan ikke ellers stilles til rådighed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Mar 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for svar.

Men jeg bliver lidt bange for at jeg ikke har forklaret mig tydeligt nok:
Der er ikke tale om at BO selv - det er en andel udelukkende anvendelig til reel erhvervsmæssig brug, så det er altså virksomheden som "bor".

Kan jeg forstå dit svar, sådan at hvis jeg privat lejer ud til ApS under markedsniveau

1. vil jeg skulle beskattes privat som om jeg modtog fuld markedsleje?
2. ApS vil skulle betale skat af "gaven" (det beløb lejen ligger under markedsleje)?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

omhyggelig:
Kan jeg forstå dit svar, sådan at hvis jeg privat lejer ud til ApS under markedsniveau

1. vil jeg skulle beskattes privat som om jeg modtog fuld markedsleje?
2. ApS vil skulle betale skat af "gaven" (det beløb lejen ligger under markedsleje)?

ja til 1 og i så fald uden fradrag for selskabet - da det var en ulovligt så den der rammes først er dig - der får en skat af et beløb ApS ikke har som udgift og fradrag for - og du kan også få samme beløb i bod
Derud over til spørgsmålet risiko hvis skat ser det som ulovlig udlodning.

2 kan jeg ikke lige helt overskue - da jeg ikke mener at huske tilfælde - men problemer for dig ved forkert markedsleje er så store, at det vil du aldrig ønske at undersøge mere om
 
Det du tænker på mener jeg slet ikke går men du skal ikke røre det uden at betale for fuld rådgivning hos skatterådgiver eller revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Mar 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære John Hannover,
hvor er det dog fint, at du er så kyndig og hjælpsom.
Jeg har her til morgen kigget rundt på sitet og konstateret hvordan du har hjulpet ikke bare mig, men mange mange andre med dine gode svar.
Jeg er imponeret.

--
Dit svar viser tydeligt de uhyggeligelige skattekonsekvenser af en konstruktion der ikke FØLES urimelig eller som omgåelse.

Jeg kan nu kun se disse måder at gøre det på:

A. eje erhvervsandelen selv og få en uvildig rådgiver til at fastsætte markedslejen som ApS betaler. Leve med den ekstra risiko og likviditetsbelastning der ligger i at der skal betales personlig skat løbende allerede inden ApS bliver overskudsgivende.
B. lade et holdingselskab eje erhvervsandelen og udleje til markedsleje til driftsselskab. Tilsvarende ulemper som A, men i stedet for personskat betales selskabsskat som er lidt lavere.
C. lade ApS eje erhvervsandelen. Leve med risikoen for tab af hele ApS-kapitalen
D. drive virksomheden i personlig form og leve den med risiko, der ligger i at have ubegrænset hæftelse

Har jeg misforstået noget eller overset nogen lumske fælder?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

A er i alle fald fuldt mulig - skatten er kapitalindkomst så faktisk lidt billigere end hvis du trak løn/udbygge
B giver ikke skat hvis 100% ejet af holding da der sambeskattes - rigtigt opsat som jeg lige ser det - umiddelbart løsningen
C ja - den ville jeg fravælge

D nok også fravalgt - dog skal siges, at VSO under personlig virksomhed jo kan mange ting - ex udligne gode og dårlige år i topskat mod netop 22% aconto skat
I selskabet er de 22% selskabsskat der ikke kan refunderes, i VSO kan du hæve op til topskat hvert år og hvis indtægt svinger, så er det en fordel - de 22% acontoskat modregnes i skatten over mange år - Senere frasalg er langt vanskeligere

Vigtigt er, at du har et sikkert budget - regner med en lejer ud her og der - en der ikke betaler - renovering der ikke giver fradrag (ex ikke fradrag for nyt Vindue/WC men fradrag for maling af vindue og reparation af WC som tommerfinger regel) osv

god vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

omhyggelig:
A. eje erhvervsandelen selv og få en uvildig rådgiver til at fastsætte markedslejen som ApS betaler. Leve med den ekstra risiko og likviditetsbelastning der ligger i at der skal betales personlig skat løbende allerede inden ApS bliver overskudsgivende.
B. lade et holdingselskab eje erhvervsandelen og udleje til markedsleje til driftsselskab. Tilsvarende ulemper som A, men i stedet for personskat betales selskabsskat som er lidt lavere.
C. lade ApS eje erhvervsandelen. Leve med risikoen for tab af hele ApS-kapitalen
D. drive virksomheden i personlig form og leve den med risiko, der ligger i at have ubegrænset hæftelse

A-C Hybrid:

Hvsi du har kapital til det privat, kan du udlåne til dit ApS som så kan købe andelen.

Du skal så modtage renter af det udlånte beløb, fra ApS, typisk 4-8% pa. (rentefixering) Husk gældsbrev mv.

SelskabsKapitalen øges ikke, kun balancen, og går det skidt, så går ApS hurtigt konkurs.

Derved vil du som kreditor, have krav på en stor andel af aktiverne, altså erhvervsandelen, skulle det blive nødvendigt.

Det koster dog i kurator, at få det ud, og i tid, og i udgift når du skal deponere for at konkursmelde dit eget selskab.

Men du behøver altså ikke at indskyde en masse selskabskapital, som så er på spil for at lade Aps stå som ejer.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)