Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man beskytte sig mod at nogen bruger ens dk domain med et com domain kørt fra udlandet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 15. Oct 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino venner.

Jeg har i 20 år kørt et online magasin med dk domain. Allerede for 20 år siden var samme navn med .com endelse købt / taget. Det har imidlertid aldrig været brugt. Kun "ligget i skuffe" hos brokerfirma.
Jeg er også forrige år blevet tilbudt at købe det til 17.000 kr. , men har afslået at betale en sådan overpris. Måske var det en fejl, men jeg har ikke de midler og følte ikke jeg havde behov for com versionen, og mente i min naivitet at der ikke var nogen der kunne bruge mit firmanavn, blot med en com endelse.

Jeg har netop varemærkebeskyttet mit danske domain navn, som også er mit firmanavn, og ejer også org. og net. versioner.

Nu oplever jeg at nogen har tænkt sig at bruge mit domænenavn med .com versionen rettet mod det danske marked. De har et par gange tilbudt at købe mit dk domain for et pænt beløb, men da det er mit hjertebarn, har jeg ingen intentioner om at sælge. Det er pengestærke folk der har haft råd til at betale de 17.000 kroner broker-firmaet ville have for com domænenavnet. 

Som jeg kender til domain-rettighedsområdet, men jeg umiddelbart jeg har gode kort på hånden, da jeg uafbrudt siden 2005 aktivt har haft hjemmesiden / onlinemagasinet oppe og køre og det er en af danmarks mest populære inden for sit felt.
Men selv med retten på min side, kan det jo blive noget langtrukkent og dyrt bøvleri. Men .. min gamle revisor mener det endda kan blive et endnu større problem, hvis de smarte fyre opererer fra udlandet, ... og at jeg så måske ikke kan gøre noget som helst....

Er der nogen der har et bud om / hvordan jeg kan tage forholdsregler her?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14997
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I forhold til selve "domænelovgivningen", kan du intet gøre, da .com ikke er Punktum.dks retningslinjer.

Afhængigt af dit firmanavn og domænenavn, kan der være noget i forhold til varemærkeloven, reglen om første ibrugtagning af et brand navn. Men ud fra de få info i teksten, er det umuligt at vurdere, om det er tilfældet. 

Som jeg ser det, er varemærkeloven evt eneste muligheder, som du har, hvis det er. 

Spørgsmålet er så, om det er tiden og risikoen værd, herunder om det ikke bare gælder om at arbejde videre i dit firma, fremfor at fokusere på, hvad andre måtte gøre. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I og med at du har været i stand til at beskytte dit varemærke så må det jo indeholde et særpræg og forudsat at du i retten er i stand til at påvise at der er en risiko for forveksling (navn, Nice-klasse, sprog, indhold, udseende osv.) så kan du måske, med henvisning tl din varemærkeregistrering + afsagt dom (i din egen sag) få Google til at fjerne modpartens website fra søgeresultaterne (uagtet webhostland og ejerland). Jeg har ingen erfaringer i om det kan være en gangbar løsning.

Her kan du læse om tidl. sager og domme:https://vmguidelines.dkpto.dk/aa/aaa/relative-hindringer/virksomhedsnavne/risiko-for-forveksling-.aspx

Ps. jeg mener at ejendosmæglerkæden Home for et antal år siden lykkedes at tvinge enten Google eller danske ISP'er til at fjerne en konkurrent hvis navn indeholdt "home". 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)