Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Luk af PMV med underskud

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg søger en forståelse for disse to scenarier:

Jeg har åbnet en personlig mindre virksomhed, køber en uddannelse til mig selv som jeg bogfører som en udgift/et køb på 10.000kr samt en computer til 10.000kr. Virksomhedens balance er derfor i slutningen af året -20.000kr på kontoen og ender i underskud som jeg får tilbage i skat via. Personligt skattefradrag. (Altså er virksomheden i -20.000, men min private økonomi +20.000kr)

1: Virksomheden bliver af skattestyrelsen/erhvervsstyrelsen omdannet til en hobbyvirksomhed. Hvad sker der med computeren og min uddannelse? Hvad sker der med de -20.000 som virksomheden er i underskud?

2: Jeg lukker selv virksomheden. Hvad skal der ske med de -20.000kr som virksomheden er i underskud. Ved overdragelse af computeren fra virksomheden til privat, skal jeg som privat så købe computeren “igen” eftersom jeg i forvejen jo købte den til virksomheden? Hvad med de 10.000kr i uddannelse som man ikke kan sælge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror slet ikke der har været skattefradrag for din uddannelse lagt som udgift i PMV så det vil blive annulleret vurderer jeg
Computer skal du selv købe ud (eller sælge til 3 part) og er det samme år skal du regne med ikke at tage nedslag, ellers kunne alle åbne og lukke og få delvist skattefradrag

Underskud samlet kan du ikke anvende hvis skat omdanner dig til hobby, så der vil det max være overskud til skat - ikke underskud til fradrag og du kan ikke i Hobby trække en computer fra givet vist, så den skal ud af regnskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John, tak for svar, men

Jeg ser ellers ifølge skat at man ved tilfælde hvor uddannelsen/kurser er nødvendige for at kunne føre virksomheden får et skattefradrag. Ifølge: https ://info.skat.dk/data.aspx?oid=2083495

Her er konkret tale om en personlig træner uddannelse.

Hvad er dit take efter denne tilføjelse?

Mvh
Tilmeldt 15. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige endnu en tilføjelse.

Hvis computeren man køber er nedsat til 10.000kr når man køber den ind til virksomheden.

Når den så skal sælges til 3-part el. Til mig selv. Vil det så være til samme pris som man købte eller til en markedspris som måske ikke længere vil være tilbudsprisen. Det vil derfor ende med at gå den negative vej ved salg til mig selv?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

MkaninL:
Jeg ser ellers ifølge skat at man ved tilfælde hvor uddannelsen/kurser er nødvendige for at kunne føre virksomheden får et skattefradrag

Det synes jeg nu ikke jeg kan læse ud af dit link?

Udover at der skal være en direkte sammenhæng mellem udgiften og indkomst så er betingelsen også at formålet med at deltage i kurset skal være at vedligeholde og ajourføre sin faglige viden og uddannelse for at få fradrag.

Om du har fradrag eller mulighed for det er svært at udtale sig om med den begrænset info vi har (men nok svært at få fradrag for udgift til udd. som personlig træner).

Eller enig med John. Hvis SKAT mener, at der tale om hobbyvirksomhed så intet fradrag. Hvis du selv lukker - ja "købes" computeren ud til markedspris. Og ja nok svært at argumentere for at prisen er faldet væsentligt det første år. 

Uddannelsen hvis du selv mener, at der er fradragsret så trækkes omkostningen fra i det år, som den er afholdt. Det er dig, der skal bevise at kurset/udd er omfattet af fradrag. Hvis du ikke trækker omkostningen fra i SKAT så er der iintet problem i forhold til SKAT.

Nu er din case sat lidt firkantet op og det er ikke til at se om det er et pmv med flere år på bagen, men udgangspunktet er at du ikke bare kan starte op og få finansieret eksempelvis uddannelse mv og så lukke ned igen når det er i hus. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

MkaninL:
Hej John, tak for svar, men

Jeg ser ellers ifølge skat at man ved tilfælde hvor uddannelsen/kurser er nødvendige for at kunne føre virksomheden får et skattefradrag. Ifølge: https ://info.skat.dk/data.aspx?oid=2083495

Her er konkret tale om en personlig træner uddannelse.

Hvad er dit take efter denne tilføjelse?

Mvh

det er der ikke fradrag for kan jeg sige klart. der er ikke fradrag for andet end nødvendig efteruddannelse til en eksisterende uddannelse
Computeren kan du se om du kan finde i samme alder og så tage samme pris som du skal give et andet sted, men er den fra i år og i PMV ville jeg forvente fuld pris ud
Ellers kunne vi jo alle åbne gratis PMV købe faktura til 20.000 - bruge den 7 mdr og tage den ud til 10.000 og skat skulle så give rabat på de første 10.000

Du må gøre som du vil,

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svarene, fedt at få nogle andre hoveder på sagen.
Tilmeldt 15. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar :)

Nu citerer jeg lige direkte fra linket jeg sendte:

Efter SL § 6, stk. 1, litra a, kan udgifter til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Udgifter til kurser kan fratrækkes som driftsomkostninger efter SL § 6, stk. 1, litra a, hvis der er en konkret og direkte sammenhæng mellem det kursus, der ønskes fradrag for, og den pågældendes aktuelle indkomsterhvervelse. Formålet med at deltage i kurset skal være at vedligeholde og ajourføre sin faglige viden og uddannelse.

Så hvis virksomheden går på at være selvstændig personlig træner må en personlig træner uddannelse vel have “en konkret og direkte sammenhæng” med indkomsterhvervelsen?

Kan godt være at jeg bare skyder helt forbi i de mange regler, i så fald må du meget gerne lige uddybe.

Jeg ser selvfølgelig tilfældet med at blive omdannet til en hobbyvirksomhed som uhensigtsmæssig da det er virksomheden jeg satser på som værende mit fremtidige er erhverv, men i tilfælde af at en indkomst ikke kan sikres, i de første par år, kan det andet jo blive tilfældet.

Mvh.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

MkaninL:
Formålet med at deltage i kurset skal være at vedligeholde og ajourføre sin faglige viden og uddannelse.

Og spørgsmålet er så om det at tage en uddannelse som Personlig Træner er vedligeholdelse eller ajourføring af din nuværende uddannelse. Det afhænger af hvad uddannelse du har eller arbejde. 

Eksempelvis er jeg uddannet indenfor skatteretten. Hvis jeg vil starte som personlig træner, så vil jeg ikke bare kunne starte et firma i morgen og tage et kursus som personlig træner og få fradrag for dette. Ville jeg derimod på kursus i eksempelvis dødsbobeskatning for at blive ajoir med rglerne ville jeg kunne trække det fra. 

Skat er desværre ikke altid sort og hvidt. Man vil også kunne se på om du allerede har en indkomst. Hvis det er tale om noget som du starter nu - så vil det at tage en uddannelse som Personlig Træner kunne anses som en etableringsudgift, hvilket der heller ikke er fradrag for.

Tilmeldt 15. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Super, mange tak for din tid og svar. Det giver rigtig god mening nu.
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)