Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er grænsen for lønsumsafgift og moms uafhængige af hinanden?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Igennem min PMV udøver jeg terapi og sælger ét enkelt fysisk produkt. Begge dele for nu uden lønsumsafgift og moms.

Jeg forstår at det vil ændre sig når jeg enten udøver terapi for 80.000 indenfor 12 mdr (lønsum) eller omsætter i det fysiske produkt for 50.000 (moms).

Jeg er dog lidt i tvivl om præcist hvordan det fungerer. Er det sådan at hvis jeg rammer grænsen for lønsum, så skal jeg derefter også opkræve moms for det fysiske? Og ligeledes den anden vej rundt.

Eller er de to separate?

Tilmeldt 19. Dec 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Camilla
Som jeg har forstået det er der ikke som sådan nogen forandring når du når disse milepæle.
Når du når omsætningen over 50k så fortsætter alt bare som normalt, men det kræver jo cvr nummer, men du kommer ikke til at skulle arbejde med moms og du kan heller ikke trække moms fra køb (da der jo ikke er noget at modregne i).
Ifht. lønsum så er det de 80k der er grænsen for hvornår du skal betale afgift, hvor du af det resterende skal betale (mener det er 4%) af din resterende omsætning.

Med andre ord så er det af dit overskud du skal til at betale lidt til samfundet, om du vælger at tillægge denne udgift til klienterne er op til dig selv. Men arbejd du bare trygt videre og hver glad for at du kan have 20% højere priser end kvapsalvere :D

Mvh
Søren

byensdiaetist.dk
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

De er uafhængige. Det er blot ikke først 50 t uden moms og så moms. Du skal momsregistrere så snart det er åbenlyst du kan ramme 50 t på nogen som helst 12 mdr periode (ikke kun kalenderår) = ved ca 4000 kr per måned. Ellers skal du stoppe ved 49.000 og ikke sælge noget som helst før en helt ny 12 mdr periode, for ellers er der moms af hele dit salg inden registrerede dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Det er interessant at moms også fungerer 'tilbagevirkende' på det der er solgt inden man når grænsen.

Det er ikke aktuelt for mig endnu, men jeg er nysgerrig på hvordan det fungerer. Fakturaerne er jo lavet og udsendt uden moms, så det er vel blot overfor skat at der skal betales 25% af seneste 12 måneders omsætning så?

Ift. lønsum har jeg hørt modstridende. byensdiaetist nævner her at det kun er 4% af det der overskrider 80k (som jeg forstår svaret), men jeg havde faktisk forstået at det, ligesom momsen, var hele omsætningen (den del der hører under lønsum selvfølgelig).

Tilmeldt 19. Dec 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Beregning af lønsumsafgift - skat.dk se video for beregning nr 4. Den beskriver situationen. Og jeg missede at du solgte fysiske vare også, disse er jo moms belagte og du skal altså have moms nummer for at kunne sælge varer og det skal fremgå af dine kvitteringer/fakturaer at der er moms på denne del. 

'Jeg tager også lige i mig at de 4% var af det der er over 80k, men det er af hele beløbet, så enten stop ved 79999 kr eller sælg meget mange flere ydelser :D

Dog er det spøjst at det skal indbetales i augugst, når man ikke kender resten af årets omsætning, når det gælder kalender år.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

CamillaJen:
Det er interessant at moms også fungerer 'tilbagevirkende' på det der er solgt inden man når grænsen.
det ligger i loven som siger du SKAL registrere dig så snart det er åbenlyst du vil kunne kommer over 50 t på nogen 12 mdr periode. 
De 50.000 er IKKE en frigrænse - det er så snart du kan se du kan nå det du skal registrere (ved 4000 kr mdr) ellers skal du omsætte 49.999 og så intet frem til du ikke i nogen periode på 12 mdr er over 50 t .
Bryder du den inden for 12 mdr skulle du have haft moms på hele tiden og får så også ofte en bod på samme beløb så salg for 51.000 kr får 10.200 moms og samme i bod ofte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)