Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google Search Console lister 404-fejl på trods af Redirect 301/.htaccess ??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er 

Google Search Console (herefter GSC) bliver ved at sende rapporter om et problem på min WordPress-side.

Under Pages | Page Indexing | Not found (404) | listes 132 sider som ikke findes mere. Der er tale om sider, jeg har flyttet eller slettet siden 2017. Når jeg tidligere har slettet/flyttet sider har jeg hver gang ændret min .htaccess-fil. F.eks.:

Redirect 301 /undermappe/gammel/sideOld /undermappe/ny/sideny

Jeg har været meget præcis i .htaccess, og der er ingen cirkulære redirects. De eksisterende redirects i .htaccess virker. Dvs. går jeg ind på en gammel adresse i en browser åbnes den nye, rigtige, redirectede side.
Jeg har efterhånden omkring 200 'Redirects 301' i min .htaccess-fil. I GSC kan jeg (efter min viden) ikke fjerne fejlbeskeder. Jeg har bedt Google indeksere siden igen, og den finder stadig de samme 132 sider.

Er der nogen, der ved:

* Gør jeg noget galt i .htaccess-filen ?
* I .htaccess-filen benytter jeg udelukkende relative links. Jeg skriver altså ikke domænenavnet foran.
* Gør jeg noget galt i GSC?
* Hvordan sletter/flytter jeg fremadrettet sider, når Redirect 301 ikke gør jobbet?
* Hvor lang tid skal man have en Redirect 301 i .htaccess. En hurtig googlesøgning siger 1 år

INFO:

* WordPress nyeste version - alt opdateret (tema, plugins, WordPress)
* Udelukkende pages - ingen indlæg, ingen webshop
* Sitemap eksisterer /sitemap.xml (herfra er der link til /sitemap-posttype-page.xml , hvor alle pages vises)
* Jeg bruger plugin'et: 'XML Sitemap & Google News' af 'RavanH'. GSC kan se mit sitemap
* Jeg har ingen Plugins, der laver Redirects - alt er manuelt i .htaccess

På forhånd MANGE TAK for indspark :-)

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min første tanke er:

Er siderne slettet fra XML sitemappet også? Jeg har ofte set at XML sitemappet ikke er opdateret, og derfor stadig referere til gamle urler som bliver omdirigeret. Det skal du sikre dig ikke sker.

Når det så er sagt, lyder det som om du redirecter korrekt, og min anbefaling vil være at du lige tjekker hver redirect i GSC, for hvilken side eller henvisningssti de har fået urlen fra. Det giver nemlig et indblik i hvor fejlen opstår, hvis der da er tale om en fejl.

Når det så er sagt, så rigtig nok, så crawler Google de gamle urls, mange år frem. Det har jeg i hvert fald oplevet. især hvis der stadig ligger links ude på nettet, som linker til de gamle sider. Så det kan også være en falsk/positiv situation for en registreret redirect i GSC.

Guide til redirect kan du finde her
Men du gør det umiddelbart korrekt.

MVH Kim Tetzlaff

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Odense
Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 127
Fra  Morning Train Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og rapporterne Google sender er for nye fejl på sider de netop har scannet?

Det er meget svært at hjælpe her, da djævlen er i detaljen, men et par input:

* Der er falske positiver i GSC fejlmeldinger. Har selv en del på vores (morningscore.io)

* Gamle fejl opdateres ikke altid fordi Google ikke crawler siderne igen

* Vær sikker på det ikke er protokol problem eller www (http, https osv) eller noget så simpelt som et / i enden af URL som er differencen


Co-founder af Danmarks nye smarte SEO værktøj -> Morningscore 
Siden 2024 også nytænkende SEO kursus der vokser med raketfart 🚀 

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2220
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gode svar du har fået fra Kim og Karsten allerede.

En anden ting kan være interne links til de gamle URLer - så det er en god ide lige at tjekke at du ikke linker til en gammel url der redirecter.

Mvh.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)