Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulighed for blandet drift momsfri/momspålagt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer.

Jeg håber at I kan hjælpe mig med svar på et lidt kompliceret spørgsmål.

Jeg driver i dag en forsikringsmæglervirksomhed som enkeltmandsvirksomhed af hensyn til lønsumsafgift. I virksomheden har jeg en deltidsansat.

Over det sidste stykke tid har jeg haft ønske om at starte endnu en virksomhed med import af tæpper og keramik fra Marokko, som skal sælges B2C.

Ønsket er ligeledes at drive dette som enkeltmandsvirksomhed grundet størrelsen på foretagenet.

Problemet er jo så, at man kun kan have 1 CVR. nr. pr. person som enkeltmandsvirksomhed. Man kan dog have flere SE numre som jeg forstår det.

Kan jeg, indenfor rammerne af enkeltmandsvirksomheden således både have drift som er momsfri (forsikringsydelser) og momspligtige (importvirksomheden) ved hjælp af 2 SE numre og særskilte regnskaber.

Kan dette lade sig gøre?

På forhånd tak for svar og god dag til jer alle :-)

Mvh Søren
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan sagtens lade sig gøre ja. Jeg ville nok så netop vælge to SE med hver sin moms og momsregnskab, men du kunne som også i din forsikring have solgt et eller andet (momsfri fysio som sælger creme og udstyr med moms) Det hedder splitmoms

Hver sin moms, og det du har fælles (printerpapir f.eks) skal du trække % fra svarende til den forventede fordeling af oms med og uden moms og 31/12 reguleres den moms til den præcise oms. https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/moms-ved-blandet-momspligt-og-momsfri.html

Godt med en ansat, men det er jo ikke nødvendigt for lønsum, det kan du sagtens have bare for dig selv som ansat 

Gå i alle fald til en bogholder eller revisor der kan opsætte dit regnskab korrekt til det - kræver bl.a. den tydelige adskillelse i afd mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Apr 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.

Mange tak for din meget fine forklaring. Det vil jeg arbejde videre med.

Mvh Søren
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)