Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsekvenser ved opløsning af holdingselskab

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 05:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i en situation hvor jeg overvejer om det er en fordel for mig at opløse mit danske holdingselskab som jeg ejer 100%.

Jeg er p.t. begrænset skattepligtig til Danmark, og har min registrerede bopæl i Spanien men uden at være skattepligtig dér.

Selskabet har forskellige aktiver – nogle kontanter, nogle børsnoterede aktier, nogle unoterede aktier, og et tilgodehavende på et udlån. Ved opløsning vil disse aktiver overgå til mig som privatperson, er det korrekt forstået?
Ville jeg normalt (altså ved fuld skattepligt til Danmark) skulle svare skat af værdien af disse aktiver når de overgår til mig? Hvilken type skat? Ud fra dette kan jeg evt. selv undersøge om det så er anderledes når jeg bor i udlandet.

Håber nogen kan hjælpe :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

dasbnow:
Selskabet har forskellige aktiver – nogle kontanter, nogle børsnoterede aktier, nogle unoterede aktier, og et tilgodehavende på et udlån. Ved opløsning vil disse aktiver overgå til mig som privatperson, er det korrekt forstået?

ja og nej- Alt sælges inden du kan opløse, lån og alt indkræves (må endeligt ikke være til nærtstående så koster det meget i skat) og alle aktiver du måtte have købt og afskrevet, sælges ud - evt til dig selv. Provenuet indgår i dit ApS og beskattes i det med selskabsskat inden det kan opløses i den slutangivelse der skal indsendes

dasbnow:
Ville jeg normalt (altså ved fuld skattepligt til Danmark) skulle svare skat af værdien af disse aktiver når de overgår til mig? Hvilken type skat? Ud fra dette kan jeg evt. selv undersøge om det så er anderledes når jeg bor i udlandet.

Du får så hele provenuet ind på selskabets erhvervskonto hvorfra selskabsskatten betales, og efter opløsningen, frigøres det til dig personligt
Jeg er meget sikker på du beskattes af provenue = alt over det du oprindeligt stiftede det holdingselskab med - i Danmark med aktieskat - og provenue angives i felt 67 unoterede aktier - men den del må du efterprøve ud fra din skattemæssige status, en jeg vil formode det udløser helt alm skat af provenue her i DK med din begrænsede skattestatus

læs om lukning af solvent selskab ved skatteerklæring (og enhver god revisor kan hjælpe) http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)