Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil eller ekstra i løn?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Dec 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg står i en situation hvor jeg har brug for lidt hjælp mht. vurdering om hvad der bedst kan betale sig, mere løn eller firmabil?

  Jeg har fået nyt job hvor jeg kan vælge mellem følgende;   

  1) Bruttoløn 40.000kr/måned + firmabil til en værdi af 6000kr brutto (ca 3000kr netto).     

2) bruttoløn 46.000kr/måned  (ekstra 6000kr brutto/3000kr netto) uden firmabil. Vil få netto 500kr i befordringsfradrag per måned hvis jeg kører i egen bil. Bilen jeg selv vil lægge til har en total nettoomkostning på 5000kr/måned alt inkl.

 Har ca 900km kørsel til og fra arbejde/måned og ca 1000km privatkørsel/måned.   

Hvis jeg fravælger firmabil, kan det så passe at jeg vil få 3000kr netto mere i løn + spare beskatningen på 3000kr, dvs få 6000kr mere udbetalt/måned?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det kan passe hvis ellers din skat af fri bil er ret (og den vil jeg ikke rode med at efterregne) så passer det, du skal dog nok, hvis du ikke er i topskat, regne 40% skat og ikke 50% og fradrag for kørsel giver jo ikke alle 500 kr men 26 % af beløbet (ligningsmæssig værdi) men du regner som sådan ret

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Som tidligere økonomichef og fleet ansvarlig, tænker jeg, at jeg kan give et lille input her.

Ja, det er korrekt, at du kan få udbetalt nettolønnen af de 6.000 kr. + nettobeskatningen på bilen + samt nettofradraget på befordringen mere i løn. Dog er der nogle upsides og downsides man skal være opmærksom på. De mest bemærkelsesværdige upsides er, at brændstof og selvrisiko ved skade bliver betalt af arbejdspladsen (Tjek dog op på dette, da jeg ikke er sikker på om det nødvendigvis skal være sådan) og at man ikke "hænger" på en bil, når/hvis man bliver opsagt. Downsides er til gengæld at man oftest ikke får den fulde kontrol over valg af bil, udstyr etc. og man vil stå uden bil, når man bliver opsagt, samt at man kan risikere at have en chef i hælene hvis man kører for mange kilometer eller får for mange skader.

Vh. Yilan
Tilmeldt 25. Dec 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 06:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for svaret.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at stille endnu et spørgsmål indenfor emnet.

Min kone har allerede firmabil idag og den har en TCO-værdi på 9500kr/måned (som hun kan få som bruttoløn oveni lønnen hvis hun fravælger firmabil ) og hun beskattes af 9000kr for bilen /måned.

Såfremt hun fravælger firmabil, hvad vil hun så få ekstra i løn (brutto/netto), hvis vi regner med en skattesats på 45%?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke forstået, men hun vil spare skatten af fri bil, og den kender du vel for hende - er vel de 9000 kr - hvis hun ikke er i topskat er det 40% der er skat. Hun sparer så skatten på 40% af de 9000 kr og dertil får hun udbetalt 60% af den lønforhøjelse mere i løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Dec 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det vil sige 60% af 9500kr+9000kr svarende til 11.100/måned ekstra netto udbetaling/måned, , er det korrekt forstået? (skal der ikke også betales 8%AM udover marginskat på 40%)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

regne må du selv men de ca 40% op til topskat er inkl 8% am og alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Dec 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

8% AM bidrag, 12% bundskat og yderligere 25,5% kommuneskat, så får jeg det til 45,5% som minimum 

er der noget jeg har overset?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

nok fordi du lægger dem sammen, sådan er det ikke - men du kan godt være i lidt dyr kommune. 8% først - og så af de resterende 92% - resten af skatterne som ikke kan lægges sammen (og kun når fradrag jo så er brugt på andet)

Bruger du snit kommune 24% rammer du 41,3 eller noget i den stil når du ikke lægger sammen 

vh John Hannver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)