Jeg har samlet(privat) selv samme produkter, som jeg ønsker at sælge nu, igennem cvr. Jeg har en samling jeg har skaffet igennem mange, mange år ! Jeg har en stor passion indenfor den slags genstande. Nu har jeg besluttet at oprette en enkeltmandsvirksomhed og momsregistreret den fra start, fordi de produkter jeg samler ofte skal importeres udenfor EU. Jeg havde en idé om at jeg kunne sælge dele af min samling via min virksomhed og dermed have et fint varelager fra start og et nogenlunde udvalg. Men jeg er i tvivl om jeg må dette og hvad jeg skal være opmærksom på ift. beskatning og moms. Mange af tingene jeg vil have ind på varelager kan være købt alt fra sidste år til 20 år siden. Jeg har ikke nødvendigvis kvitteringer på hvad de har kostet eller dokumentation på at jeg har købt dem. Produkterne jeg taler om er ret små, men også ret dyre, det er halvædelstene/ædelstene og krystaller. Med andre ord. Jeg har ikke råd til at købe et fuldt varelager nu og ville benytte mig af min samling for at stille et udvalg til rådighed for eventuelle kunder, imens jeg køber nyt til lager over tid, igennem virksomheden. Jeg ved ikke om jeg skal opgive virksomheden da jeg er nervøs for om jeg kan benytte mig af alt det "inventar" jeg har fra min samling. Som eksempel kan jeg have en safir jeg skal sælge for 9000kr, Men jeg kan ikke vise hvad den har kostet mig i sin tid. Hvordan fungere den slags, skal der moms på, betegnes alle 9000kr(100%) som profit og jeg ender med et tab på salget efter skat? Skal der Moms, skal der ikke moms på ? Jeg har også erhvervet mig andre folks private samlinger op løbende og vil nu rigtig gerne bruge noget af det som varelager? Jeg er ret grøn på området og håber nogen kan forklare mig hvordan den her slags kan fungere. Jeg ønsker jer en god dag. Mvh |
Du ryger i en gråzone. Dels SKAL du kunne bevise værdien af hver ting hvis du vil have fradrag for dem - dels vil en sådan samling der bliver erhverv, let ses som andet end bare sælge privat indbo rent skattemæssigt
Du kan sælge det ind til virksomheden til helt samme du selv gav for hver ting, men det forudsætter du har kvitteringer - du kan ikke bare anslå en værdi uden du får personlig skat af salget fra privat til erhverv
Det du kan vise indkøb af - ind med det til det du betalte. Resten tror jeg ikke skat accepterer fradrag for i virksomheden du starter, så dermed skat af hele salget/fortjenesten.
Det ER noget gråzone om det kan ses som privat indbo men uanset hvad, får du ikke fradrag uden kvittering for værdi ind, er min erfaring. De accepterer ikke løseligt ansat betalt som fradrag
I det hele taget skal dit lager jo gøres op hverrt år, så det du har købt til lager ikke er fradrag, før tingen er solgt
Du kunne med fordel få det mere konkret vurderet af en revisorrtype eller økonomi/skatte kyndng
Ellers er det bare at få CVR og evt momsregistrerng. Læs om personig virksomhed, opstart, skat, moms og en masse andet i lelæst billig e-bog https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html
God vind med projektet
vh John Hannover