Men Tak for svarene skulle bare lige være 100 % sikker i min sag ellers var der en del der skulle laves om over for de andre kunder. |
En lille tilføjelse:
Du behøver ikke sende en kreditnota og en ny faktura med den nye betalingsdato. Det er helt i orden at aftale en ny betalingsfrist telefonisk. Men det er altid en god idé at bekræfte det på mail, så du altid har noget, hvis der senere skulle blive et problem.
Jeg vil også gerne supplere et af de øvrige svar, hvor det blev nævnt at store firmaer ofte har en lidt halvtung forretningsgang. Det kan jeg til fulde bekræfte. De lange betalingsfrister er ofte udelukkende et praktisk problem.
Dag 1: Du sender faktura
Dag 2: Faktura modtages, registreres og sendes til godkendelse
Dag 3-20????: Faktura ligger i en bunke hos den person, der skal godkende!!
Dag 21: Kreditorbogholderen rykker for godkendelse
Dage 21: Kreditorbogholderen rykker igen........
Dag 30: Faktura bogføres og anvises til betaling
Dag.... osv.: Der skal være 2 personer, der skal godkende betalingen i banksystemet.
Dette er et helt typisk forløb i en stor virksomhed!
Og de stakkels kreditorbogholdere er så træææætte af, at få telefonisk rykkere fra små leverandører - derfor kan de være lidt hårde i filten, når de meddeler, at "sådan er det bare. Take it or leave it"!
Det bedste råd jeg kan give dig, hvis du står og mangler pengene: Ring superhøfligt til kreditorbogholderen og spørg om hun kan trylle lidt. Det betyder så meget for dig. Hvis du får hende/ham til at trylle - så ring og sig tak. Du vil blive husket til næste gang.