Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tjen penge på studielån

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! (:

Jeg er godt nok ikke fyldt 18 år endnu, men jeg har gået og tænkt længe over om man kan lave penge på et studielån. 

Har været inde på studielaan.dk og kigget lidt rundt, men jeg synes det er lidt svært at gennemskue det hele, men det jeg udledte var, at man under uddanelse kunne låne rentefrit og efter uddannelsen kunne man låne til en rente på diskontoen + 1%, hvilket i øjeblikket er 1,20 + 1%= 2,2%

Det jeg så tænkte da jeg så dette, var penge, da man så kan investere sit lån i enten obligationer eller sætte det ind på en fast forrentet opsparingskonto eller lignende. 

 

Er det nogle af Jer der har erfaringer eller viden om dette?

* Hvad kan det bedst svare sig at investere et studielån i

* Hvor meget kan man låne?

* Hvor lang tid har man til at betale tilbage?

* Passer den rente jeg har opgivet? Hvis ikke hvad er renten så?

* Andet der er godt at vide

 

Håber I kan gøre mig klogere på dette omårde ;)

- Mvesth

Tilmeldt 2. Jul 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige en tilføjelse:

Ville det ikke altid være klogt at tage et studielån, også hvis man ser på det som et suplement til udbetalingen til en lejlighed? 

Studielånets rente er vel langt lavere end den rente en bank vil give mig? 

 

 

Fra København
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo - de eneste der vil give sikkerhed i studier er SU styrelsen, så økonomisk set bør man altid låne maksimalt der, og så bruge pengene til alternativ som lån - skal man ikke bruge pengene med det samme, kan man sætte dem i nogle relativ sikrede papiere (undgå Madoff invest) - på et eller andet tidspunkt, står man måske at skulle bruge pengene på en udbetaling eller lignende - og se er de rigtig rare at have.

 

Jeg have mine opsparet fra de første par år på mit kandidatstudie - de var ret gode, da jeg var trainee på en ambassade.

 

Held og lykke

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

I 'gamle dage' kunne man tjene penge på det her.

Som de to andre postere nævner er det nu mere et spørgsmål om at spare penge senere. Altså at optage lånet fra start af for senere have noget at gøre godt med evt. hvis du løber tør for SU på et tidspunkt eller skal bruge pengene på en udbetaling. 

Bankerne vil generelt hellere have du har et SU studielån og god sjat cash end at du er gældsfri uden cash. Det at du har en opsparing viser noget vilje og ansvarlighed der sænker din risikoprofil væsentligt. Der kan også meget vel være en økonomisk gevinst af den billigere rente ifhtl. forbrugs/indskudslån hvis du har fået dem forrentet ok i den periode du ikke havde brug for dem.

Realiteten er desværre at langt hovedpart 'kommer til' at bruge dem om ikke på forbrug så på en ny laptop, sofa eller whatever efter noget tid.

Personligt valgte jeg ikke at tage dem indtil jeg virkelig havde brug for dem og så kravlede mit forbrug langsomt i vejret pga dem - men det er jo peanuts når man arbejder! Jeg fortryder faktisk at jeg ikke tog dem fra starten af og fyrede dem af på et par sjove rejser :)!

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Gik lige ind og kiggede på rentesatserne...og det er 4% du betaler mens du studerer ellers ville det være en no-brainer at forrente de 2.2% pt. bedr :)! 

De 2.2% er efter du har stoppet dit studie - senest et år efter studiestop skal du vist begynde at afdrage på det.

Jeg mener det var omtrent 2000 kr. jeg kunne få 'ekstra' pr. mdr i form af lånet tilsidt så nu er det vel en plov eller to mere.

Jeg tjekkede også det her så snart jeg fik udsigt til SU tilbage i 90'erne... godt at se der er en likemind'ed ungdom Yes

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mwesth

Jeg tog selv studielån. Anvendt rigtigt så er det en ganske fornuftig ide. Også rimeligt 'billigt' i forhold til alternativerne. Men lov mig at være forsigtig. Investering for lånte penge er ikke for sjov. Vær forsigtig. Jeg har selv investeret for lånte penge (dog ikke studielån) - og betalt regningen!

Hilsen

André

Tilmeldt 2. Jul 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er glad for jeres respons, der helt sikkert har gjort mig klogere! Tusinde tak :)

 

Det jeg har fundet ud af er, at jeg i hvert fald tager et studielån - lige meget hvad - på så meget jeg kan.

Jeg vil jeg putte pengene i noget sikkert, indtil jeg får brug for dem - fx til udbetaling af en lejlighed eller noget andet (kunne være ferie/oplevelse, men ikke på forbrug som laptop, fladskærm o.l.) :)

 

Der er dog et område jeg gerne vil have skåret lidt mere ud i pap (:

* Hvor er det muligt at låne?

* Hvad er renten før og efter studiet?

*Hvordan foregår tilbagebetalingen? 

 

(:

 

- Tak på forhånd

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)