Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger hjælp med opsætning af trådløst netværk i virksomhed

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Jeg søger hjælp med opsætning af et nyt trådløst netværk på mit hotel.

Hotellet er et mindre hotel på 3 etager i Københavns området.

Det er en gammel bygning og vi har tidligere kørt med router + access points, men det virker bare ikke optimalt, hvilket er til gene for hotellets gæster.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig? ...eller kan anbefale nogle netværksfolk der kan tage hånd om et sådan problem?

Tak!

Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 920
Fra  www.usb.dk Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas

Send mig info til mecci@live.dk

Så sender jeg 1 dygtig tekniker ud til dig.

God fredag! 

Fra Calhoun GA. USA
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 84
Fra  travel-to-copenhagen.com Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvilken loesning har du i tankerne?
I mindre virksomheder bruger man noget der i branchen kaldes "Fat" access points( alt intelligensen er i AP'en) men det har den negative effekt at alle AP skal konfigureres ved at koble op til hvert enkel.

I stoerre virksomheder bruger man en conrtoller based loesning, hvor en controller styrer et X antal AP'er( hvor mange... afhaenger af model og pris af controlleren), og alt er centralt styret- derfor er en aendring i feks. sikkerheds indstillingerne vil blive sendt ud til hver enkelt AP med noget der hedder en CAPWAP protokol.

Jeg kunne taenke mig at et mindre hotel ikke ville gaa med en controller, pga. prisen- men jeg kan vaere helt forkert paa den. Hvilke problemer havde dine gaester- der er mange faktorer der spiller ind- kanaler som AP's sender paa, hvilken sendestyrke er de sat paa..... max styrke er ikke altid bedst :-)

Skriv enligt mere, saa vi kan komme til bunds i problemet.

Du maa undskylde hvis det teknisk danske ikke er helt up to date men arbejder med det til hverdag hvor sproget er engelsk

Adam

Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Adam.

Tak for dit svar.

Hvilket prisleje ligger sådan en controller løsning på?

Problemet med de her access points er at de ofte falder ud. Routeren står på 1 sal, sender signal til stuen og signal til access point på 2 sal. Access Point på 2 sal sender signal videre til 3 sal.

Der sker bare det at 3 sal ofte mister forbindelse til 2 sal - og ligeledes mister 2 sal forbindelse til 1 sal, hvilket betyder at 3 sal også ryger af. De her access points er ikke inteligente nok til altid at kunne logge på igen og skal derfor genstartes.

Som sagt er bygningen gammel og der er en masse sjove ledninger rundt omkring i væggene. Access point på 3 sal er lige over Access point på 2 sal, men routeren på 1 sal er i den anden side af bygningen hvilket også har noget at sige.

Access point er dem her: http://www.edbpriser.dk/access-point/netgear-wn2000rpt-universal-wifi-range-extender-id-4180887.aspx

Router er denne: http://www.edbpriser.dk/router/netgear-rangemax-dual-band-wireless-n-gigabit-router-wndr3700-id-641103.aspx

Begge produkter burde være gode med høj range.

Jeg er ok it-kyndig, dog ikke netværkshaj, men har nu haft problemer med det her i årevis.

Derfor søger jeg nogen der kan hjælpe mig med opsætning og et produkt der bare virker 100% - selvfølgelig til en rimelig pris.

@arlo

Kan du evt. sende mig en PB medforslag, lidt info om priser, hvad i gør osv. - så kan vi evt. lige snakkes ved i morgen og se om vi kan lave et samarbejde.

Fra Calhoun GA. USA
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 84
Fra  travel-to-copenhagen.com Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kigger paa hvad udstyr du har og vil proeve at hjaelpe eller komme med forslag senere i dag.

Send mig en besked direkte om hvor jeg kan sende det hen, i det man ikke kan kontakte dig direkte, og Amino.dk forums er ikke stedet for laengere tekniske udredninger efter min mening:-)

Have en god aften

Tilmeldt 31. May 11
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas 

Der findes løsninger specielt lavet til hoteller med logning af brugerne og du kan styre hvor længe brugerne har adgang til internettet. Jeg vil overveje sådan en løsning hvis jeg var dig. Du må jo tænke på det er dig der står til ansvar over for din udbyder og myndighederne for hvad forbindelsen bliver brugt til når du giver dine gæster adgang til det. Hvis du har brug for det kan jeg godt hjælpe dig med at finde sådan en løsning, jeg bor desværre i Vejle. så det er ikke så nemt at hjælpe med opsætningen men det skulle heller ikke være det store problemer i.

Hvis det er så kan du fange mig på jh[snabela]cube-it.dk.

Mvh.

Jesper

Fra Calhoun GA. USA
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 84
Fra  travel-to-copenhagen.com Skrevet kl. 03:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas- kiggede lidt paa det udstyr du bruger, og kan se at en controller loesning nok ikke er for dig. En Cisco 4400 controller der kan arbejde med 50 AP's ligger paa ca 12 000 US Dollars, og hvis du indtil nu har klaret dig med 3 Extenders, saa er der helt sikkert en maade dit naetvaerk kan fungere uden de store investeringer.

Til start vil jeg sige at hvis man bruger en extender- det vaerende enten en dedikeret, som du har, eller en AP der er konfigureret som en extender, vil du med det samme miste 50% af dit troughput(fra router til extender til kunde), inden dine kunder kommer paa nettet.
En del af problemet, uden at have tegninger eller andet, kunne vaere at:

1

I det du kun har 1 router- og det link du postede var ikke paa en AP, men en WIFI extender, saa du har 1 router med extenders der forlaenger signalets raekkevidde, Al kommunikation i dit hotel forgaar paa en kanal....enten l 1,6 eller 11(hvad din router er sat til) hvis du bruger 2.4 Ghz, som de fleste i din situation ville goere.

Jeg lovede ikke at gaa i en teknisk smoere saa jeg vil ikke komme ind paa DCF eller hvordan AP's og stationer skiftes til at sende data- men i kraft af at du kun bruger een kanal paa hele hotelet, saa er pulien af klienter der kappes om at komme til at sende, nu meget stoerre( det er noget der teknisk hedder Co-Channel interference, naar dette sker med AP's) og det er ikke saerligt godt for et netvaerk. For det meste er netvaerket langsomere, og CCI kan ogsaa resultere i at stationer bliver smidt af nettet.
Jeg har aldrig brugt extendere til andet end hvis en person har et meget stort hus, saa "booster" man signalet saa det kan naa helt ud de fjerne ender af huset- at bruge extendere til at "feede" et helt hotel med flere etager er ikke optimalt.

2

Som foer naevnt saa halverer en extender dit troughput- saa set i lyset af din router er paa foerste sal, naar signalet er naaet op paa 3 sal, saa er det troughput dine gaester har med at goere, meget lille, og har ogsaa en del at sige mht, hvordan dit 802.11 netvaerk virker.

Man kan sagtens have et glimrende traaloest netvaerk paa et hotel, det er bare om at planlaege det og bruge det rigtige udstyr. Sikkerheden er noget som betyder meget, i det de fleste hoteler bruger aabne netvaerk, de fleste klarer dette med en "captive portal" hvor brugeren accepterer "terms of service" der forbyder misbrug af netvaerket. Hvis nogen forsoeger at hacke sig ind i en bank fra dit naetvaerk, saa er det ikke svaert at finde en MAC adresse der vil foere en til ejermanden. Personligt hvis jeg ville begaa ulovligheder med min laptop, saa ville jeg hellere gaa ind paa Starbucks, hvor netvaerket er aabent jeg kan gaa online, og hvor Baristaen ikke har de informationer om mig som et hotel ville have.

Anyway- jeg ved ikke hvor meget denne smoerre har givet dig- jeg har forsoegt ikke at vaere for teknisk- og stadig proevet at forklare hvorfor ting sker- men desvaerre er traadloese netvaerk komplicerede, men jeg har aldrig vaeret tilhaenger af at sige- "saadan er det bare".

Hvis du har spoergsmaal til det overnaevnte, saa er jeg mere end glad for at uddybe det- undskyld for de engelske ord der har sneget sig ind, men som sagt- det er det sprog jeg bruger naar det kommer til IT netvaerk 

 

Fra Valby
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 118
Fra  Supportmand.dk Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det første skal du skifte over til dine enheder sidder sammen med kabel. Frem for bare, at koble dem sammen trådløst. Det vil fjerne nogen af de problemer du har lige nu.

Det ville derfor også være en ide at se om der ikke var råd til noget ligesom Adam snakker om og der findes andre end Cisco der løser det.

Det andet du skal tænke på er, som hotel i danmark er der en lov i DK, der gør du skal logge alle gæsters trafik. Det skal gøres hos dig også selvom din udbyderen logger det fra dig og ud.
Der er nok ikke nogen der kommer efter dig PT., hvis du ikke gør det, men synes lige du skal vide det.

Sammen med loggingen kunne det være en fordel for dig at kikket på Jesper Have skriver. Det kunne være det var en fordel for dig, at dine brugere fik en tidsbegrænset adgang til netværket.

Alt i alt kunne det være du skulle kikke efter en mere prof. løsning. Hvis ikke så start med at koble dem sammen med kabel. Eventuelt skulle du få et par billige AP'er der køre Dual Band og derved ikke bliver forstyrret på samme måde, som dem du har nu gør.

Supportmand.dk - IT Konsulent - IT Rådgiver - Systemadministrator

Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jesper

Tak for rådet. 

Kan du give nogle navne på virksomheder der kan stå for denne trådløse integration i København? Tak.

@Adam

Tak for dit gode svar.

Det du skriver giver god mening og extender er nok ikke det rigtige valg så.

En router til 12.000$ er nok også lige i overkanten af hvad jeg kan betale - som du rigtig nok også er inde på.

En captive portal er da interessant og noget jeg vil have in mente. Som du skriver så er det rigtige udstyr vigtigt og det er her jeg er på bar bund.

Jeg har tidligere installeret en del trådløse netværks og arbejdet med opsætning af router, men i det her tilfælde med de 3 etager, er det ikke så ligetil at få et svar.

@Allan

Tak for dit svar. Så du vil anbefale Access Points istedet for mine Extenders? Tror du det vil løse udfordringen?

@Alle

Jeg er stadig på udkig efter en fagmand der kan hjælpe mig med at få det trådløse netværk installeret, udvælge udstyr og tage ejerskab over projektet.

Tilmeldt 31. May 11
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas 

Jeg kender ikke rigtig til nogen der arbejder med det i København, men det er ikke det store problem i at sætte sådan en løsning op selv. Jeg kan anbefale MicroLan til køb af udstyret. http://www.shop.microlan.dk/product.asp?product=1126 Hvis du i første omgang prøver at skifte din router ud med den og ser om den kan dække området. Der er en del forskel på de billige og dyre i sende styrke. Hvis den ikke kan dække så skal der nogle ekstra APer til og noget kabling mellem dem og routeren.

Hvis du har problemer med opsætningen af routeren kan jeg godt hjælpe dig remote.

Fordelen i sådan en løsning er at du i din reception kan ha printeren til at stå når folk så kommer og beder om net adgang er det bare at trykke på den og så printer den en bon ud med brugernavn og kode der virker i en periode. Der kan også laves andre løsninger med online betaling men så skal der betaling løsninger til.  

Mvh.

Jesper

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)