Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe lejlighed sammen med en kammerat - jeg skal sidde til leje

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Interessant,

I mit tilfælde er det meningen at det kun er mig der skal bo i lejligheden, min kammerat skal således ikke bo der. Jeg vil derfor skulle betale halvdelen af markedslejen til ham, som jeg ser det.

Som jeg læser dit indlæg bor både du og din kammerat i jeres lejlghed.

Hæfter i så for hinandens lån eller hvordan hænger det sammen? og hvad står der i denne samejekontrakt?

Som jeg skrev i tidligere post er jeg blevet vurderet til at kan låne 1.6 mio. Jeg vil dog gerne bo i noget lidt bedre og fik sammen med en kammerat den idé at købe en lejlighed sammen til ca 2. mio kr. hvor vi så lånte 1 mio hver og hvor det kun er mig der skal bo. Jeg er dog nu kommet i tvivl om banken/kreditinstituttet vil lade mig optage dette lån på 1 mio. kr. hvis det indebærer at jeg i princippet hæfter for  min kammerats gæld dvs. 2 mio ialt?

Da ovenstående kun er løse planer indtil videre, har jeg ikke forhørt mig i banken da jeg ville høre om der kunne findes svar her på forummet først.

Har du erfaringer med hvad en kaution fra eksempelvis mine forældre på 0.5 mio. vil betyde for et evt højere lånebeløb.

pft

Peter

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår dig, vil du låne kr 1mio og din kammerat ligeså, til indskud i lejlighed alene DU bor i.
Ved denne model hæfter og betaler du kun dit eget lån på kr 1 mio. I bør dog have en samejet aftale i tilfælde af uvenskab eller splid kommer imellem jer.
Jeg skal ikke kunne sige om bankerne vil gå med til sådan et setup, da det jo kan give problemer hvis en af jeg går konkurs eller lign. Da bankerne normalt smider sådan en lejlighed på tvangsauktion.
I skal derudover også tænke over provenuet i får ud. I vil skulle betale 2x gebyrer, tinglysning og rammes evt af 2x kurstab, så i kommer næppe til at stå med mere end 1,8 med mindre i holder godt øje med kurser og evt laver kurs tricket, hvor man kan opnå lån til kurs 100 og lidt over, hvis man er heldig.
Herudover skal i også tænke på, at din kammerat vil skulle kigge nærmere på beskatning af den indtægt han får fra dig og evt. Han bliver nok skattepligtig af sin andel ved et salg, med mindre i kan bo sammen en periode og godtgøre over for skat, at hans andel ikke har været anskaffet som led heri (hvilket nok vil være svært i og med du reelt ser har boet til leje hos hans andel).

Det var lige et par af de problemstillinger jeg ser som i nok bør overveje nøje :)
Mvh. Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Fra  TBM Service Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

ja vi har et fælles lån som vi begge hæfter solidarisk for... dvs hvis han fucker up og ikke kan betale sin del af renter og afdrag... så skal jeg betale dem.... men vi har begge to styr på vores liv så det er ok....

samejekontrakt indeholder juridiske formaliteter om, hvad man gør hvis den ene vil sælge, eller hvis den ene vil udleje, hvem skal gi lov til hvad, hvem har hvilken del af lejligheden, hvem skal betale hvad osv osv osv osv osv.

optag et lån sammen så skal i ikke betale 2x gebyrer som CEF siger... tværtimod deles i om gebyret = 50% sparet... snedigt...

hvis dine forældre kan kautionere med et par 100k kan du sagtens låne 2 mil alene, eller i kan låne sammen...

men nu ikke mere snak. tag noget handling. gå ned til banken og fortæl dem din plan. så finder i en løsning sammen.... det skal nok ku lade sig gøre... skriv hvis du får flere spørgsmål

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm det samlede kurstab bliver vel det  samme hvad enten vi hver låner 1 mio eller hvis jeg selv lånte 2 mio selv. Jeg mener kurstabet på 1 mio kr er vel det halve af hvad det ville være på 2 mio. kr. eller er der noget jeg har misforstået?

Det er korrekt at min kammerat bliver skattepligtig af huslejen og der kan også fremkomme en skattebetaling når den skal sælges på et tidspunkt.

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg må ned i banken og foreligge dem ideen.

 

Tilmeldt 10. Sep 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Blot nysgerrig - hvilken halvdel af lejligheden er din ? er det tinglyst at du ejer stue og bad eller er det ikke defineret. Og er lånet med solidarisk hæftelse eller individuel ?

Tilmeldt 10. Sep 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en rettelse - kan se at lånet er med solidarisk hæftelse.

Samejekontrakt er rigtig godt - og der kan i naturligvis aftale hvem der har råderet over hvilken del af lejligheden, men hvis lånet ikke betales og går på tvang er det HELE lejligheden der sælges og ikke kun halvdelsen - og det vil gælde uanset om lånet var delt i to med individuel hæftelse - med den undtagelse at lejligheden er lyst med ideelle anparter.

Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Fra  TBM Service Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

det er angivet i samejekontrakten hvilken del der tilhører hvem.

men ja hvis lånet ikke kan betales skal hele hytten sælges.... Kommer ikke til at ske ;)

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)