Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlej erhvervsareal til sig selv..?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et par spørgsmål vedr. bogførelse/budget for egen virksomhed. Vi er ikke nystartet, men står over for flytning til ny bolig med blandet privat/erhverv. Det er en fotograf virksomhed, hvor erhvervsdelen udgør studie, kontor, lager, toilet m.m. Vi har også 2 personbiler (diesel) hvor den ene kun bruges privat og den anden som privat/erhverv. Der blev kørt 9000 km i 2012 som erhverv (der er ført kørebog).

Her er spørgsmålene:

1) Ville det ikke være smartest, at udbetale kørselspenge jf. statens takster per kørt kilometer fra firmaet til mig privat hver måned? Jeg afholder derved alle driftsomkostninger på bilen i mit private regnskab og udbetalingen er skattefri.

2) Hvad bør jeg gøre med den erhvervsmæssige andel af ejendommen? Lad os sige, at jeg benytter 40% af det samlede areal i ejendommen til erhverv og at den månedlige udgift til boliglån, fællesudgifter, ejendomsskat, el, vand og varme udgør 10.000,- Vil det være en fordel, en ulempe eller underordnet om jeg betaler leje m.v. til mig selv privat for denne del? Er der nogen skattemæssig fordel ved det ene eller andet?

Hilsen Frank

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Du må opgøre hvad koster det dig at betale div. omks. på bilen mod hvad kan du få i kørselsgodtgørelse.

2. Som du skriver kan du fratrække div omks på drift af ejendommen i regnskabet, køre du virksomhedsordningen kan du også fratrække rentene i skatteregnskabet.

Men fratrækker du husleje skal du huske indtægsføre huslejen også. Så det går jo lige op.

Går ud fra det er enkelmands 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)