Hej alle sammen, har søgt og søgt på Google i langt tid efterhånden og har ledt efter nogle retningslinjer for hvordan man betaler SKAT af sine indtjeninger? Jeg står og skal modtage $5000 som er min første check fra Clickbank. (Ja jeg ved godt det for nogen er et stort beløb :P) Men hvad gør jeg liiige skattemæssigt?? Jeg har læst mig frem til at jeg skal momsregistreres, fordi jeg kommer til at tjene LANGT over 50k om året, men hvorfor? Jeg har INGEN produkter, og hvad med moms? Jeg er bare affiliate jo. Jeg står vel ikke for moms? Det gør Clickbank når affiliates betaler for de produkter jeg promoter. Det skatte fis er sgu svært at finde ud af for os newbs som ikke har prøvet det før o.0 Skal ned og snakke med SKAT, men ville lige forhøre mig herinde først eftersom ikke vil gå HELT uvidende ned til SKAT. Nogen der gider at forklare det for mig på en måde så selv en 10 årig kan forstå det? På forhånd tusind tak for hjælpen!!! :) |
Jeg er ikke moms specialist på affiliate men mener du hos din partner skal være registreret enten som privat person eller som CVR og den del afgør hvorledes dine indtjeninger momses. Det må andre svare på men du skal momsregistreres hvis du kan forvente at omsætte for over 50.000 kr på 12 mdr og bliver du ikke det (eller har du allerede overskredet - så vil du kunne få problemer) Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html
Momsen vil afhænge af landet selve affliáten foregår i vil jeg mene, og det vil være indberetning af eksport moms der kommer på talte vil jeg også gå ud fra - eksportmoms ydelser inden for eller uden for EU læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html - formentlig står clickbank for indbetaling af evt moms - men jeg ved det ikke, og det må være område afhængigt og som nævnt tror jeg stadigt den skal angives som moms angivelse (uden indbetaling)
Regn med at andre kan svare bedre på moms delen - eller skynd dig at få afklaring ved at ha møde med moms eller kontakt en revisor
Skat er mere enkelt. Du skal forskudsregistrere det du venter at ha i overskuyd og så opkræves du B skat (eller dit normale fradrag sænkes i første omgang så du betaler skatten via din øvrige indtægt) - og du skal i årsopgørelsen opgive beløbet i udvidet selvangivelse som du skal ha - rubrikkerne 211 og frem. Igen - evt tag en revisor til hjælp kort hvis du er i tvivl
Dit overskud fremkommer ved alle indtægter minus de udgifter der rent knytter sig til at skaffe indtægten. Skat har fokus på området, så det er om at kunne vise det er seriøs virksomhedsdrift
En computer kan hvis den er nødvendig for indtægten være en udgift, men momsen skal deles i forhold til anvendelse privat og firma.
Igen kan rådet være at skaffe en økonomiperson der eksternt lige hjælper så du ikke får bogført forkert - der er en del regler så for mange helt nye vil det være det eneste rigtige - men kan du få hurtigt møde med skat og moms og vil de sætte dig ind i det så du får registreret dig korrekt i CVR bør du skynde dig
vh