Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sociale omkostninger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen som har et godt link eller lign. som oplyser de sociale satser som der kan bruges i.f.m. pris beregning.

Her tænkes f.eks. på aes, atp, osv.

Det gælder især timelønnede og funktionær ansatte.

 

Tror at andre også kunne bruge dit svar. Smile

 

Venlig hilsen

Susan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk ret kompliceret og knytter sig til ATP som jo har at gøre med et antal timer pr medarbejder. Det betyder, at de alle knytter sig helt til det antall timer du angiver, uanset funktionær eller timelønnet - men læs på ATP f.eks.  Du har alt her: http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/a9ae6f80452035eeb529ff276a2a3cf6/ATP-vejledning+for+arbejdsgivere+juni+2013.pdf?MOD=AJPERES 

Bemærk at der er ATP også på honorar modtagere ejere med mere - alle typer ansættelsesforhold.

Næmmest bliver det hvis du bruger et lønsystem som f.eks. Danløn hvor ATP og alt beregnes ud fra dine indtastninger af timetal men det kan du jo ikke bruge til et budget.

Det i kursiv er copy paste fra ATP fremover

Her selve ATP:

Generelt Du skal som hovedregel betale ATP-bidrag for dine ansatte, når de:

 er lønmodtagere og

 er fyldt 16 år

 hvis de pågældende arbejder:

  mindst 39 timer pr. måned (for en månedslønnet, dvs. når du udbetaler lønnen månedsvis),

eller

 mindst 18 timer i 14-dages perioden (for en 14-dages lønnet, dvs. når du udbetaler lønnen

hver 14. dag), eller

 mindst 9 timer pr. uge (for en ugelønnet, dvs. når du udbetaler lønnen hver uge) eller

 som løsarbejder, uanset antallet af timer 

Barsel

  • Hver gang en virksomhed betaler et fuldt ATP-bidrag for et kvartal på 810,00 kr., skal virksomheden betale et kvartals bidrag til Barsel.dk på 187,50 kr.
  • Vi beregner bidrag pr. kvartal og tager højde for de elever, du ikke skal betale bidrag for.

Eksempel på beregning

Indbetalt ATP-bidrag 2.430 kr. / 810 kr. = 3 fuldtidsansatte
Bidraget til Barsel.dk vil så være 3 X 187,50 kr. = 562,50 kr

AUD (uddannelsesfond) er også kompliceret, her fraregnes den første ansatte (kunne være ejer f.eks.)

Eksempel på beregning af AUB (tidl AER)

Betalt ATP for 1. kvartal 2013                                            8.100,00 kr.

Divideret med sats for fuldtidsansat                                    / 810,00 kr.

I alt                                                                                    = 10 ansatte

Antal ansatte ganges med kvartalssats                              7432,50 kr. 

Fradrag for den 1. ansatte                                                 - 743,25 kr.

Bidrag for 1. kvartal 2013                                               = 6.689,25 kr.

Elever fratrækkes og man er selv ansvarlig for at indberette elever så de fratrækkes ATP beregningen

AES mener jeg også beskrives godt - men ja - kompliceret

Eksempel på beregning af AES (erhverssygdom)

Indbetalt ATP for 2. kvartal 2013                                          8.100,00 kr.
Divideres med ATP for 1 fuldtidsansat                                    810,00 kr.
Antal ansatte                                                                                      10 

Ansatte ganges med den kvartårlige AES-sats for 2013 fx.      37,00 kr.

AES-bidrag for 2. kvartal 2013                                           370,00 kr. 

Det hele betales via samlet betaling og du kan se det hele her https://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/erhverv/sik/service/samlet_betaling/vigtig_info.htm 

Jeg tror ikke det er noget der kan forklares mere simpelt i skema - Men du kan givet lige smække det i en excel beregner hvis du har kræfter

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænker du på at du vil have en lønomkostning + sociale omkostninger og dertil en avance? Så kan du tage timelønnen og gange med et sted mellem 1,35 og 1,48. Når du har haft virksomhed et par år, kan du regne din egen sats ud.

Mvh Maria

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Maria F:
Tænker du på at du vil have en lønomkostning + sociale omkostninger og dertil en avance? Så kan du tage timelønnen og gange med et sted mellem 1,35 og 1,48. Når du har haft virksomhed et par år, kan du regne din egen sats ud.
der må du så ha ferie med i det mindste (hvis det så er en social omkostning Stick out tongue) og der må også ligge noget andet - sygdom/egen betaling til barsel o.l. ellers er den for høj

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er de faktisk omkostninger til ALT ud over timeløn. Og det rystede også mig, hvad en medarbejder reelt koster, når alt regnes med. Det er i øvrigt ikke et tal fra min virksomhed, men fra et hav af virksomheder, hvor jeg sat økonomisystemer op.

 

Mvh Maria

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

det er heller ikke helt galt hvis det inkluderer ferie, sygdom, egenbetaling fra virksomhed for barselsdel osv - men ferie ville jeg ikke kalde en social omkostning og det er jo en væsentlig del af summen.

Ferie ca 15% - atp osv ikke over 5% og så rammes ca 20% og så må man se på egenbetaling barsel sygdom osv -

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)