Hej alle:) Her til maj bestemte jeg mig for at lade mig CVR-registrere med mit tekstforfatterfirma. Jeg er dog knap så meget en ørn til det med bogføring (men har fået sat mig ind i Billy's Billing nu for at få styr på momsbetaling, skat osv.). 2) Forleden dag bestemte jeg mig for at investere i et skrivebord, mapper m.m til 700 kr i alt. Kom dog i tanke om at jeg evt. kan trække både moms og beløbet fra i skat? Kan jeg det? Jeg købte det på mit private dankort - selvom jeg har et kort til min firmakonto. Hvis jeg kan trække det fra, hvordan bogfører jeg så dette? Jeg ved godt, at dette er små beløb, men vil rigtig gerne sætte mig ind i alt det her:)! På forhånd tak! /Nadia |
Jeg havde selv gjort lidt som dig.
Dog havde jeg bare bogført det (godtnok i Dinero) med Bank som modkonto.
Måden jeg rettede det på, da jeg endelig fik en erhvervskonto i min bank, var først at indskyde nogle penge i virksomheden (som ejer-indskud med "bank" som modkonto i kassekladen), samt rent fysisk fra min privatkonto over til erhvervskontoen.
Derfter lave 1 overførsel fra min virksomhedskonto til min privatekonto, på det beløb jeg havde brugt i alt. Jeg blot kaldte dette for "udlæg af ejer" eller noget i den stil.
-Nu stemmer erhvervskontoens saldo dermed 100% (samme saldo i Dinero som på kontoen i banken) -det eneste der ikke stemmer, er naturligvis at der ikke er trukket en masse små beløb (computer, telefon, telefonnummer, forsikringer osv), men kun 1 stort beløb.
Tror med andre ord ikke at det er så afgørende vilken konto du rent fysisk har trukket det fra. Du skal blot lave en overførsel fra din firmakonto -og så bogføre som om firmaet har betalt (hvilket det jo også ender op med at gøre).
Ved ikke 100% om det er rigtigt at gøre det sådan, men der er sikkert nogen herinde der kan rette mig hvis jeg tager fejl.
-Om ikke andet, så har jeg da bumpet dit spørgsmål op :-)