Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgmål om bil i et holdingselskab

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 32
Fra  novaram ApS Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver her hvad jeg umiddelbart har fundet ud af, kan I aminoer enten be- eller afkræfte om det er korrekt, og om der er flere regler end det nævnte?

Vi antager at jeg ejer Holding ApS som ejer Firma ApS

Hvis vi nu antager at jeg har 280.000 kr. at købe bil for, så skal jeg ca. tjene 500.000 kr. før skat i min situation for at kunne købe denne.

Hvis jeg nu i stedet for tager de 500.000 kr. som udbytte til mit holdingselskab, og lader dette købe bilen for 280.000 kr., så har jeg både en bil og 220.000 kr. ekstra i holdingselskabet.

Mine regnestykker:

Køb bilen privat

Jeg tjener 500.000 kr, og efter skat har jeg de 280.000 kr. til at købe bilen. Jeg skal selv betale for brændstof, hjulskift, service og reparationer af beskattet indtægt.

Køb bilen gennem holding

Holding får 500.000 minus 23,5% selskabsskat (2015) i udbytte, dvs. 382.500 kr.

Holding køber bilen til 280.000, og jeg får den stillet til rådighed og bliver beskattet af fri bil, pris 70.000 kr. (25%) + miljøafgift 7.500 kr.

Jeg skal altså betale 77.500, hvilket svarer til en indtægt før skat på 138.350 kr.

Samlet udgift på bilen er så 280.000 kr. + 138.350 kr. = 418.350 kr.

Altså jeg sparer 81.650 kr. i forhold til selv at skulle købe bilen, og samtidigt kan jeg lade Holding ApS betale alle driftsudgifterne på bilen.

Hvad er det jeg overser, og er hvilke andre ting skal jeg være opmærksom på?

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit regnestykke er ikke helt korrekt.

Hvad er de årlige driftsudgifter på bilen inkl. reparationer og benzin - har du et estimat på dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Overlader gerne beregningen til revisoreleven - kun et par bemærkninger

Rent regnemæssigt: Hvis holding har 382.500 stående - så kan du jo hæve disse - over 4 år (hvis du er gift) med kun 27% udbytte skat og stå med 279.225 kr i hånden efter skat = kan købe bilen for pengene (købe den nu med andre penge eller lån for den sags skyld) - og så skal du ikke af med en indtægt før skat på 138.000 kr om året i alle år fremover (du kunne så også hæve det direkte i drift med udbytte 100.000 kr per år til 27%)

Du skal så selv betale drift - hvor du i selskabet fik dækket 44% af omkostningerne i forhold til hvis du tog løn til dem - men det vil samlet stadigt være langt billigere end skat af fri bil formentligt

og

Du skal så nok også ændre i holdings vedtægter - det skal givet over i at være drift og så skal du være egentlig ansat og udføre et arbejde der berettiger ansættelsesforhold

Hovedaktionærer der ikke er ansat som egentlig ansat - har ikke ret til fri bil  se f.eks. http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_5_14_1_2.htm   Dette vel netop for at man ikke anvender holding på den måde (må heller ikke få kørepenge og diæter osv i holding som ikke ansat/fuldt normalt lønnet)

OM du kan begrunde at arbejdet nu ligger i holding som du fører "skattefrit udbytte" op fra drift til, tvivler jeg på, og så falder projektet

Kan du ændre holding til drift så kunne du over år lige så godt bare tage udbytte til 27% direkte i drift med 100.000 kr - men HVIS du stadigt vil via holding og KAN flytte din arbejdsindsats derover, så er du ikke længere finansielt holding - og får dermed også lidt andre betingelser på andre områder - krav om arbejdsskadeforsikring - affaldsafgift m-m.

Jeg tror derfor ikke ideen er god med firmabil i holding sådan som du lige beskriver det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)