Jeg sidder lige i en situation, hvor jeg er blevet lidt i tvivl omkring reglerne, og derfor vil jeg gerne bede om lidt vejledning fra jer.
Hvis du takker nej til at modtage nyhedsbrev fra eksempelvis en webshop, er det så lovligt at sende en mail til kunden x dage efter købet, og eksempelvis spørge til kundens oplevelse og linke til trustpilot, i håb om at kunden gerne vil efterlade 5 stjerner og en kommentar?
Dette er jo ikke et nyhedsbrev, men stadigvæk en mail. Bliver det betragtet som spam?
Jeg ser frem til at høre fra jer,
mvh Gustav
Vil du hæve konverteringen på din webshop? Jeg opsætter Facebook remarketing kampagner til nogle af Danmarks skarpeste priser! Send mig en besked og få et godt tilbud.
Lovligt eller ej - det er praktisk talt risikofrit at spamme i Danmark, hvis du kun lige akkurat overtræder loven og ikke er en meget stor spiller.
Til gengæld ville jeg personligt holde op med at handle i Netto, hvis medarbejderne begyndte at ringe på min dør for at spørge, om jeg var tilfreds med mælken og brødet.
Dette er jo ikke et nyhedsbrev, men stadigvæk en mail. Bliver det betragtet som spam?
Du skal lige starte med en forståelse af hvad SPAM er, hvis vi snakker lovgivning. - Generelt bliver SPAM brugt om 'al uønsket mail' - Men i følge lovgivningen er det ikke spam. - Her er spam 'Elektronisk henvendelse (ikke kun email) med salg eller branding for øje).
Derfor... - I den mail du modtager nogle dage efter købet. Hvis ikke der er reklame for produkter, og der ikke laves forsøg på branding over for dig (hvilket jo nok ikek er tilfældet, du ER jo kunde allerede) - så er det faktisk IKKE SPAM. Og dermed er udsendelsen af mailen lovlig.
Der er et helt langt sæt regler omkring SPAM, der er noget med, at de man vist nok må sende tilbud om lignende produkter (der ligner det kunden allerede HAR købt) - Men det har jeg ikke nær læst.