Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få penge tilbage i skat for kørsel af erhversbil.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Hvis jeg ikke er helt forkert på den, få man så ikke 3.50kr pr. kørt km i firmabilen, der er bogført?

Det var ikke det vigtige spørgsmål. Det vigtige spørgsmål kommer nu. Hvis jeg har en firmabil, og har kørt eks. 25.000km i det sidste år, så vil jeg jo få de, 87.500kr fra staten. Men hvornår vil de penge komme? Er det noget man får på samme tid som man får alt andet fra skat? Eller er det noget der kommer i små bidder?

Håber at i forstår mit spørgsmål, og god weekend.

VH. En nysgerrig iværksætter :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

jona8534:

Hvis jeg ikke er helt forkert på den, få man så ikke 3.50kr pr. kørt km i firmabilen, der er bogført?

Det var ikke det vigtige spørgsmål. Det vigtige spørgsmål kommer nu. Hvis jeg har en firmabil, og har kørt eks. 25.000km i det sidste år, så vil jeg jo få de, 87.500kr fra staten. Men hvornår vil de penge komme? Er det noget man får på samme tid som man får alt andet fra skat? Eller er det noget der kommer i små bidder?

For at kunne give dig et svar du kan bruge skal du først og fremmest oplyse hvem der ejer firmabilen?

 

Helt grundlæggende (og uden at tage højde for dine specifikke forhold) så kan du få kørselsgodtgørelse hvis du selv personligt ejer bilen og du afholder selv udgifteren til bilen. Godtgørelsen er i øvrigt ikke noget du får fra skat, men et beløb din virksomhed udbetaler til dig uden at du skal betale skat af dem. Samtidig indgår godtgørelsen som en udgift i din virksomheds skatteregnskab og de får dermed fradrag for udgiften.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du har misforstået noget.

Hvis firmaet ejer bilen, så får hverken du eller firmaet nogen penge tilbage.

Hvis du derimod personligt ejer bilen og bruger bilen i firmaøjemed, så kan du får kørselsgodtgørelse som du selv beskriver. Det vil sige at der skal føres en detaljeret kørebog over hvor meget bilen har kørt i firmaregi. Du har så personligt lov til skattefrit at får kørselsgodtgørelse for de kilometer som bilen har kørt for firmaet. Men disse penge er nogen firmaet skal betale til dig og ikke noget der efterfølgende bliver godtgjort eller lignende fra staten. Det er et ren mellemværende imellem dig personligt og firmaet.

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har personlig virksomhed - så får du IKKE pengene skattefrit af firmaet. 

1 Hvis firmaet ejer bilen - så skal du beskattes af fri bil - men det tror jeg ikke er tilfældet

2 Hvis DU ejer bilen og har ført kørebog helt efter reglerne: Dato, km stand start - fra - til - formål er klogt (ex kunde Petersen) antal km kørt den dag og km stand ved slut --- så kan du få skattefrie 3,70 kr per km. Kørebogen er helt afgørende

3 Hvis du har personlig virksomhed så tager du IKKE pengene ud som udgift i firmaet, men du reducerer dit overskud med det samlede beløb i en skatteregulering, og har det dermed som personligt fradrag

4 Hvis du har selskab (type IVS eller ApS) udbetaler du det som udgift i firmaet som skattefri kørselsgodtgørelse og du skal så opgive beløbet i rubrik for skattefri kørselsgodtgørelse til skat for dit CPR. Du må kun udbetale det, hvis du samtidigt får en helt reel løn

Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)