Hej Aminoer, Jeg står i den situation, at jeg for første gang oplever, at en salgsfaktura ikke er blevet betalt til tiden. Kunden er en god og gammel forretningsforbindelse, som blot har haft for meget om ørerne. Jeg ønsker derfor ikke at pålægge et gebyr, men blot at sende den igen så han kan få den betalt. Mit spørgsmål er så, hvordan man gør dette ift. bogføring (jeg bruger Dinero). Altså kan jeg bare gensende fakturaen og ignorere at den er markeret som "overskreden" (og så blot markere den som betalt når han betaler), eller vil det medføre, at Dinero automatisk putter gebyret i regnskabet som udestående? Alt andet lige vildet jo i hvert fald fremgå af forholdet mellem faktura og betalingsdato, at fristen ikke er blevet overhold. Eller er det mere korrekt at ændre i fakturaen (hvis man kan det?), eller måske simpelthen slette fakturaen, og så oprette en ny med ny frist? Jeg er som sagt nybegynder i forhold til denne situation, så jeg ville sætte stor pris på al hjælp i kan give mig. Mvh. Jesper |
bare gensend - hent den evt som PDF og send med venligt e-mail. Du må endeligt ikke begynde at slette den - du må aldrig slette en faktura der ER sendt. Hvis du vil annullere en sådan, så skal du først lave kreditnota og så ny faktura - men du må ikke som her, kreditere, bare fordi kunden ikke betaler til tiden.
Du kan jo også ringe til din kunde og lige bede ham betale, og så vente på pengene og notere som betalt i Dinero når pengene kommer, kunden har måske ikke brug for faktura i kopi, han har den vel og skal vel bare mindes om at betale
vh john Hannover