Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Småanskaffelser ved lukning af virksomhed- skal de sælges?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg ville gerne blive klogere på hvad der sker med de småanskaffelser jeg har købt til min enkeltmandsvirksomhed i tilfælde af at virksomheden lukker. Mere konkret har jeg noget elektronik (lydkort, harddiske og oplader etc.) til omkring 6000 alt i alt. I tilfælde af, at jeg må lukke virksomheden skal de så sælges fra, eller hvilke regler gælder der i sådan en situation?

På forhånd tak for hjælpen! :-)

Mvh. Jesper

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

For at lukke virksomheden skal du lave et slutregnskab.

Hvis du stadig har aktiver, som du har købt i virksomhedens navn - og derfor med fradrag - , så skal disse aktiver afhændes, inden du kan lave slutregnskab. Enten skal du sælge til tredjemand eller til dig selv med en faktura i virksomhedens navn med moms på. Dvs. virksomheden får denne omsætning og skal af med momsdelen.

Hvis du ikke kan finde interesserede købere, eller du gerne selv vil beholde aktiverne, så sælger du altså bare til dig selv til markedsværdi (altså hvad kan man sælge den nu brugte hardisk til?). Det er en god ide at prøve at påvise markedsværdien og gemme dokumentationen herfor. Det kan du eksempelvis gøre ved at finde relevant pris via eksempelvis Den Blå Avis ol. Det kan nemlig godt være, at Skat finde på at stille spørgsmålstegn ved den pris, som du sælger aktiverne til til dig selv.

Held og lykke med det.

/Rikke

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Rikke,

Ja det er ikke fordi det er aktuelt lige nu, men det kunne det nemt blive næste år, hvor jeg skifter hovederhverv til en stilling hvor jeg ikke længere må være selvstændig ved siden af.

Ok, og der er ikke nogen bagatelgrænse i tilfældet af at brugsværdien af en vare er stort set ingenting? Jeg tænker fx ikke at en to-tre år gammel harddisk kan afhændes særlig nemt. Den kostede 550 for ny for 2 år siden, og kan vel erhverves for 50-100 på den blå avis, hvis noget overhovedet.

Mvh. Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej der er ingen grænse - hvis du ikke vil ha dem - kan du bare dokumentere de er ødelagt - kræver billede eller anden dokumentation for at være sikker. Momsen er i øvrigt hvis den er 2 år gammel 80% af den oprindelige pris - uanset DBA prisen . Anskaffelsesåret fuld moms - og så minus 20% af oprindelig moms ned per år - så år 2 - 80% af de oprindelige 550 kr i salgsmoms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det John. Der virker lidt besværligt, men jeg forstår selvfølgelig godt ræsonnementet bag reglerne.

Er det egentlig en mulighed at lukke en virksomhed midlertidigt (jeg kan sagtens forstille mig, at jeg får brug for den igen om en 2-3 år)? Eller det nemmeste er måske bare at lave 0-indbretninger for hvert kvartal og så lade de forblive åben?

God søndag til dig!

Mvh. Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nu lukke den - herregud så svært er det ikke at lægge alt sammen og beregne moms (og pris) efter reglen. Du kan dog godt prøve at lade den køre men skat kan jo sagtens så se det som hobby og ikke erhvervsmæssigt - så jeg ville lukke frem for at lave 0 indberetninger - skat osv hvert år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan jeg godt se. Så "slipper" man jo også for at have udvidet selvangivelse hvert år.

tak for det.

Mvh. jJsper

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke, om det er nemmest, men umiddelbart kan man godt være selvstændig erhvervsdrivende i en virksomhed, som i en periode reelt er uden nogen drift, men man skal endelig huske løbende at indsende momsoplysninger., m.v. På et tidspunkt vil jeg dog gætte på, at Skat dog godt kan finde på at anse din virksomhed for reelt lukket ud fra omgåelsesbetragtninger og derfor anslå din ophørsregnskab, når sådan ikke er angivet - og så beskatte i overensstemmelse hermed. 

Det er videre mit gæt, at du kan få problemer, hvis du eksempelvis bliver arbejdsløs med hensyn til at få dagpenge m.v., da du jo står som selvstændig erhvervsdrivende.

Endeligt er det også en god ide at høre den kommende arbejdsgiver, om det er i orden, at du er registreret som selvstændig, mens du er ansat hos ham. Det kan jo faktisk være, at din virksomhed er konkurrerende med ham og hvis han ikke er informeret, så kan det faktisk være bortvisningsgrund afhængig af de konkrete omstændigheder. Ligesom der i mange ansættelseskontrakter står, at man skal bruge sin fulde arbejdskraft hos arbejdsgiver - dvs. igen man skal have tilladelse af arbejdsgiver til anden beskæftigelse - herunder til beskæftigelse som selvstændig.

Du kan i øvrigt læse mere på Skats hjemmeside om virksomhedsophør http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645682. John har i øvrigt også skrevet rigtig mange gode indlæg herom - og blogs såsom http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke, Det tror jeg du har helt ret i. Jeg har dog flere bekendte, der har virksomhed på den måde for at kunne tage en opgave eller to i ny og næ så det tror jeg er ok for SKAT. Jeg tror jeg tjekker med den nye arbejdsgiver, og så lader det blive udslagsgivende. Det er i øvrigt i det offentlige så der er ingen konkurrenceproblemer ift. kontrakten.

Tak for al hjælpen! Amino er et fantastisk sted der har hjulpet mig et utal af gange.

Mvh. Jesper

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)