Kære Aminoer, Jeg ville gerne blive klogere på hvad der sker med de småanskaffelser jeg har købt til min enkeltmandsvirksomhed i tilfælde af at virksomheden lukker. Mere konkret har jeg noget elektronik (lydkort, harddiske og oplader etc.) til omkring 6000 alt i alt. I tilfælde af, at jeg må lukke virksomheden skal de så sælges fra, eller hvilke regler gælder der i sådan en situation? På forhånd tak for hjælpen! :-) Mvh. Jesper |
Hej Jesper
For at lukke virksomheden skal du lave et slutregnskab.
Hvis du stadig har aktiver, som du har købt i virksomhedens navn - og derfor med fradrag - , så skal disse aktiver afhændes, inden du kan lave slutregnskab. Enten skal du sælge til tredjemand eller til dig selv med en faktura i virksomhedens navn med moms på. Dvs. virksomheden får denne omsætning og skal af med momsdelen.
Hvis du ikke kan finde interesserede købere, eller du gerne selv vil beholde aktiverne, så sælger du altså bare til dig selv til markedsværdi (altså hvad kan man sælge den nu brugte hardisk til?). Det er en god ide at prøve at påvise markedsværdien og gemme dokumentationen herfor. Det kan du eksempelvis gøre ved at finde relevant pris via eksempelvis Den Blå Avis ol. Det kan nemlig godt være, at Skat finde på at stille spørgsmålstegn ved den pris, som du sælger aktiverne til til dig selv.
Held og lykke med det.
/Rikke