Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Smid medejer ud af ApS

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino,

Jeg har en lille virksomhed(ApS) og nu vil jeg gerne af min en medstifter som ejer 30%, jeg ved at min virksomhed vil komme til at tjene MANGE penge og vedkommende som jeg ønsker ude af dette projekt arbejder ikke engang 37 timer om ugen og er nu også begyndt at lyve omkring flere ting...

Jeg står som direktør og 70% ejer, han er bestyrelsesformand og 30% ejer.

Min plan er at fremlægge et forslag om at købe hans andele til den oprindelige købs pris(15.000kr), da jeg ved at jeg ikke bare kan tvinge ham til at sælge vil jeg gerne høre om mine muligheder til at komme videre uden ham.

Jeg tænker på at hvis han afviser mit tilbud, kan jeg så melde virksomheden konkurs og stifte et nyt alene? Dette kræver penge som jeg ikke ligger inde med på nuværende tidspunkt, så derfor vil jeg gerne høre om nogle muligheder jeg ikke kender.

P.S. Tænk ikke på vedtægter, dit kørekort har mere tekst end virksomhedens vedtægter.

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

tag en snak med ham og få problemet løst ??

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Sten Krog:

tag en snak med ham og få problemet løst ??

De problemer som han har skabt nu er ikke til forhandling, penge som blev betalt kontant tog ham 2½ måned at aflevere til virksomheden. Dette er et meget stort problem i min verden! Det var også grunden til at jeg begyndte at undersøge hvor meget han faktisk lavede.

Nu er det er meget ny virksomhed, så synes jeg ikke at man kun skal arbejde 1/3 af tiden og holde fri resten af tiden.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tobias:

Hej Amino,

Jeg har en lille virksomhed(ApS) og nu vil jeg gerne af min en medstifter som ejer 30%, jeg ved at min virksomhed vil komme til at tjene MANGE penge og vedkommende som jeg ønsker ude af dette projekt arbejder ikke engang 37 timer om ugen og er nu også begyndt at lyve omkring flere ting...

Jeg står som direktør og 70% ejer, han er bestyrelsesformand og 30% ejer.

Min plan er at fremlægge et forslag om at købe hans andele til den oprindelige købs pris(15.000kr), da jeg ved at jeg ikke bare kan tvinge ham til at sælge vil jeg gerne høre om mine muligheder til at komme videre uden ham.

Du kan (som du også selv skriver) ikke tvinge ham til at sælge sine anparter. Men du kan jo i kraft af din ejerandel sætte ham udenfor indflydelse ved at indkalde til generalforsamling og vælge en ny bestyrelsesformand (du skriver vedtægter er sparsomme, men der må dog trods alt stå i skal have en bestyrelse). Du kan jo ligeledes forhindre ham i at arbejde i selskabet, det er jo din ret som direktør selv at bestemme hvem der er ansat (måske er han slet ikke formelt ansat på nuværende tidspunkt, så behøver du ikke engang at fyre ham).

 

Måske kan truslen om at du reelt kan sætte ham udenfor indflydelse tilskønne ham til at acceptere dit købstilbud. Men måske kan han på trods af mgl indsats også se potentialet i selskabet og vil have del i den fremtidige indtjening

Så du skal nok inden jeres "samtale" forberede dig på hvor langt du rent økonomisk vil gå for at købe anparterne.

Tobias:

Jeg tænker på at hvis han afviser mit tilbud, kan jeg så melde virksomheden konkurs og stifte et nyt alene? Dette kræver penge som jeg ikke ligger inde med på nuværende tidspunkt, så derfor vil jeg gerne høre om nogle muligheder jeg ikke kender.

Jeg bryder mig ikke om tankegangen, det er for det første amoralsk (men det er bare min holdning). Du har stiftet et selskab sammen med en anden person, uden at tage nogen forholdsregler om hvad der skal i tilfælde af uenighed, så tanken om at skubbe din egen skødesløshed videre til konkurs (håber du selv kan læse mellem linjerne)

 

Spørgsmålet er så om du overhovedet kan, uden at optræde illoyalt overfor det nuværende selskab. Du skal huske det er din pligt som direktør at varetage selskabets interesser og ikke bevidst køre det konkurs, det vil alt afhængig af hvor åbenlyst du gør kunne medføre et erstantningsansvar for dig.

 

En mulighed som ikke involverer konkurs kunne være at få aktiviteterne i selskabet vurderet og derefter solgt til et nystiftet selskab (som du ejer 100 %). Ja, det vil jo nok give et overskud i det nuværende selskab som skal deles med 30% anpartshaveren. Men hvis du har sat ham udenfor indflydelse kan han ikke gøre noget ved dette, så længe prisen på den solgte aktivitet er reel (handlet efter arms-længde princippet)

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Tak for din tilbagemelding.

Rent praktisk vil jeg ikke gå længere end de 15.000kr, for på nuværende tidspunkt kan jeg ligeså godt starte forfra.

Jeg er helt enig i at konkurs ikke er den rette vej, dette er skrevet som en sidste udvej.

Har er ikke officielt ansat, så hvis han afslår tilbuddet vil han ikke have nogen firma telefon, mail osv når han forlader det møde.

Han kan se potentialet og min tanke er at han selv tror at jeg bruger alt sin tid på det her, hvilket vil gøre det svært at komme af med ham.

Da jeg står og skal søge penge hos en investor indenfor de næste måneder vil jeg gerne have de 30% så jeg selv står stærkt efter en forhandling. Så kan jeg netop sælge mere end jeg er villig til nu.

Jeg har arbejdet på det her i 2½ før vi startede virksomhed og er snart et ½ år længere i processen. Så jeg ønsker ikke at en fra sidelinjen skal komme og ødelægge det hele og jeg har lært af dette, så i fremtiden vil vedtægterne blive større og ejeraftaler skal skrives under.

Han er bestyrelsesformand og jeg er medlem sammen med et familie medlem, så som du selv skriver kan han ikke gøre noget i form af retningen af virksomheden. Men det at han kan tjene penge på det uden at løfte en finger vil jeg ikke lade ske.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er jeg enig med dig i at du selvfølgelig kan forvente den samme indsats fra din kompagnon som fra dig selv. Omvendt er man også nødt til at kigge på ejerandelen og medmindre han får løn for at arbejde 37 timer ugentligt så er det med den anpartsfordeling svært at forsvare at han skal lave lige så meget som dig.

Den del skal jeg dog ikke blande mig i, du lyder meget afklaret omkring emnet, og sagen er den at du vil af med din kompagnon. 

1. Er der lavet en anpartsindehaveroverenskomst, altså en plan for hvordan i gør i den situation hvor en af jer ønsker at sælge eller købe anparter af hinanden? Hvis der er det så burde svare være heri. Du truer ham til at enten køber du hans anparter eller også køber han dine, med en option på 30 dage eller lign. 

2. Er der i anpartsindehaveroverenskomsten nævnt nogle ting omkring opstart af konkurrerende virksomhed?

3. Er der ikke nogen anpartsindehaveroverenskomst så kan det fungere på den måde at du ganske enkelt foreslår at du køber hans 30%. Nægter han så indkalder du til generalforsamlingsmøde hvor punktet på dagsordenen er at likvidere selskabet og lukke det. Da du har majoriteten af stemmeretten er det din stemme der gælder. Du skal dog huske at gøre det på "den rigtige måde" selvom det kan virke lidt omsonst. Når der er stemt om forslaget kan du lukke butikken og eventuelt overskud fordeles mellem jer 70/30. Er der ingen penge på bogen får din kompagnon selvfølgelig mest ud af at takke ja til at få sine 15000 kr tilbage.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:

Rent praktisk vil jeg ikke gå længere end de 15.000kr, for på nuværende tidspunkt kan jeg ligeså godt starte forfra.

Jeg har arbejdet på det her i 2½ før vi startede virksomhed og er snart et ½ år længere i processen. 

Tæt på 3 års arbejde? Nu ved jeg ikke hvad arbejdet får ud på, men 15.000 kr. (det tredobbelte eller ? for den sags skyld) i forhold hertil virker som et fuldstændigt uvæsentlig beløb.

 

I øvrigt, skal du nok lige i forhold til en konkurs overveje om du kan få alt det allerede udførte arbejde med over i et nyt selskab.

Tobias:

 Men det at han kan tjene penge på det uden at løfte en finger vil jeg ikke lade ske.

Spørgsmålet er jo om det ikke allerede er sket? Han ejer jo allerede anparterne.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Som udgangspunkt er jeg enig med dig i at du selvfølgelig kan forvente den samme indsats fra din kompagnon som fra dig selv. Omvendt er man også nødt til at kigge på ejerandelen og medmindre han får løn for at arbejde 37 timer ugentligt så er det med den anpartsfordeling svært at forsvare at han skal lave lige så meget som dig.

Hej Uldal,

Der er ikke indgået en anpartsindehaveroverenskomst eller ejeraftale eller ansættelses kontrakt.

I stk. 3 skriver du noget meget klogt, tak for det.

Han vil som tingene ser ud lige nu få mest ud af at takke ja til mit tilbud.

Hej Jesper,

Jeg er udvikler og har arbejdet på noget som snart er færdigt, hvad det er vil jeg gerne holde tilbage indtil jeg kan sælge det til dig :)

Alt mit arbejde ligger udenfor virksomheden, der er kun tale om et domæne som i sidste ende kan skiftes ud til noget andet. Jeg har brugt Github næsten hele tiden, så der kan jeg dokumentere at det er lavet før og jeg betaler for github privat...

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:

Jeg er udvikler og har arbejdet på noget som snart er færdigt, hvad det er vil jeg gerne holde tilbage indtil jeg kan sælge det til dig :)

Alt mit arbejde ligger udenfor virksomheden, der er kun tale om et domæne som i sidste ende kan skiftes ud til noget andet. Jeg har brugt Github næsten hele tiden, så der kan jeg dokumentere at det er lavet før og jeg betaler for github privat...

Det er meget essentielt at arbejdet ligger hos dig selv privat, for det er umiddelbart dit største problem i forhold til at "tvinge" ham ud. Det er vigtigt at selve selskabet, om isoleret og selvstændig juridisk person, ikke har rettighederne og dermed en evt. værdi heraf.

 

Den eneste hage ved Uldal's forslag er netop i relation hertil. Hvis selskabet lukkes ved betalingserklæring skal din partner ikke kunne komme og sige bagefter at rettighederne til jeres udvikling ligger i selskabet, da ud fra det synspunkt at han i så fald vil kunne påstå at en ulovlig generalforsamlings beslutning som du potentielt kunne blive erstatningsansvarlig overfor, hvis han dermed kan bevise han har lidt et økonomisk tab.

Udover risikoen for at skulle betale erstatning, kan han også sætte en bremse i projektet i mens en evt. retssag og forhandling herom afventer. Hvis han hyrer en dygtig advokat, findes der jo en del juridiske værktøjer som vil kunne genere/forsinke dig og dit projekt

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Og netop i forhold til det kommende projekt med eventuelt nye investorer vil en aggressiv afslutning med enten likvidation eller konkurs næppe være et plus.

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)