Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rod i fakturanumre - Hvad gør jeg med regnskab?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Aug 12
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er ved at lave mit momsregnskab, og har i den forbindelse et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg driver en webshop (i Shopify hvis det har relevans) og samtidig sælger jeg varer til forhandlere.

Det er mit første momsregnskab for dette anpartsselskab, som bliver brugt til både B2C via webshoppen og B2B til forhandlere.

Når jeg har solgt varer til forhandlere, har jeg lavet en faktura til dem. Det drejer sig om 4 B2B kunder indtil videre.

Jeg har så tilfældigt valgt at starte fakturanummeret på 37.

Jeg har endnu ikke bogført mine B2C salg via webshoppen. Men disse startede et stykke tid før salg til forhandlere, og derfor havde jeg allerede et ordreantal der overstiger 37, før salget til den første forhandler fandt sted.

Et teoretisk eksempel:

Jeg har haft 50 ordrer på webshoppen. Ingen er bogført endnu. Jeg får en ordre af en forhandler, og laver i den forbindelse en faktura til forhandleren via Dinero. Denne faktura har fakturanummeret 37.

Hvordan griber jeg det an i mit regnskab? Skal salg ikke bogføres med numre der passer til hvornår salget er fundet sted? Skal en faktura med nummeret 37 ikke være et salg fra en dato før datoen fra faktura nummer 38?

Med venlig hilsen

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke hverken SKAT eller revisor er super glad for det :)

Du må i princippet selv bestemme serierne, så du kan bede din shop om at starte med 10000 - og dermed rammer de ikke lige hinanden forløbigt. 

Så vil jeg bare bogfører en måned af gange opsummeret - som Webshop Indtægt - så du får beregnet korrekt moms

Skaden er jo sket, men få noget mere forskel ind på de 2 serier. 

Alternativ integrere din shop med økonomisystem, så webshops faktura'en kommer fra økonomisystemet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

fakturaer skal være i nummerorden og dermed i datoorden. Du kan godt have flere serier - f.eks a 0001  og b 0001 men du må ikke have to fakturaer med samme nummer - den er klar nok

Hvis det kun er 4 stk må du vel lave en forklaring at skrive på dem i tilfælde af en kontrol - og så finde en helt anden måde at gøre dette på - to serier - start den ene med bogstav eller 100.00 eller noget der gør der aldrig bliver to ens numre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis det kun er 4 stk må du vel lave en forklaring at skrive på dem i tilfælde af en kontrol - og så finde en helt anden måde at gøre dette på - to serier - start den ene med bogstav eller 100.00 eller noget der gør der aldrig bliver to ens numre

Enig. 

I princippet; hvis du ikke var tilgængelig skal man nemt kunne finde rundt i det. 

Derfor har man disse nummerings-krav. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)