Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsskat for Dummies

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Ballerup
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 28
Fra  www.iphone6.dk Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Jeg sidder og roder med, at få styr på det med selskabsskat etc. - Og det er ikke lige min stærke side, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Selskabsskat:

Jeg har et selskab med X antal kr. i overskud og selskabet (IVS'et) har haft X antal kroner i overskud i 2014 samt i 2015. På nuværende tidspunkt har jeg endnu ikke angivet noget beløb i selskabskat, da jeg simpelthen har været forvirret over hvordan og hvorledes.

1) Skal regnestykket laves på denne måde: X kr. overskud i 2014 * 24,5 % (Selskabskat takst i 2014) + X kr. overskud i 2015 * 23,5 % (Selskabskat takst i 2015).

2) Hvis ovenstående er korrekt, skal det beløb så blot angives et sted på skat.dk - skal mellemregningerne ikke angives nogle steder?

3) Efter angivelsen på SKAT.dk, formoder jeg, at jeg blot får en regning på beløbet, som jeg skal betale og efter jeg har betalt bogføre jeg dette beløb på henholdsvis: "Selskabskonto" og modkontoen "Bank"

4) Ville det fremadrettet være mere fornuftigt at angive "Acconto selskabsskat" på forhånd? Hvis ja, hvordan fungere det så?

Det er første gang jeg sidder og roder med det, så håber nogen kan hjælpe og svare tilbage på "Mit niveau" ;-)

PFT og god søndag aften! :)  

Jeg har +5 års professionel erfaring med Digital Marketing, og er en Wizard inden for områderne; SEO, SEM, Youtube advertising. 

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal indberette en selskabsselvangivelse for hvert skatteår indeholdende bl.a. det skattepligtige resultat.

Acontoskat beregner SKAT og sender info om hvert år.

Jeg vil foreslå dig at få en revisor ind over.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se, at du har et holdingselskab også. Dette er administrationsselskabet i sambeskatningen med dit driftselskab.

Har du styr på sambeskatning?

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Ballerup
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 28
Fra  www.iphone6.dk Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas, 

Tak for dit svar.

Nej jeg er ikke helt med på sambeskatning. Vil du uddybe hvordan mit holdingselskab kommer ind i billedet her?

Jeg har +5 års professionel erfaring med Digital Marketing, og er en Wizard inden for områderne; SEO, SEM, Youtube advertising. 

Fra Ballerup
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 28
Fra  www.iphone6.dk Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det vil sige at jeg skal udfylde 2 blanketter, én for hvert år selvom regnskabsåret indeholder begge årene ?

Dvs. at SKAT beregner og sender info om Accontoskat fremadrettet, efter jeg har indberettet den første selskabsskat? 

Hvis ja, gør SKAT så også selv op når året er omme, om der er blevet betalt for meget / eller for lidt i SKAT?

Jeg har +5 års professionel erfaring med Digital Marketing, og er en Wizard inden for områderne; SEO, SEM, Youtube advertising. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Første regnskabsperiode er skatteår 2015 og dermed kun en selvangivelse.

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Schmeltz:

Kære Amino'er,

Jeg sidder og roder med, at få styr på det med selskabsskat etc. - Og det er ikke lige min stærke side, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Selskabsskat:

Jeg har et selskab med X antal kr. i overskud og selskabet (IVS'et) har haft X antal kroner i overskud i 2014 samt i 2015. På nuværende tidspunkt har jeg endnu ikke angivet noget beløb i selskabskat, da jeg simpelthen har været forvirret over hvordan og hvorledes.

1) Skal regnestykket laves på denne måde: X kr. overskud i 2014 * 24,5 % (Selskabskat takst i 2014) + X kr. overskud i 2015 * 23,5 % (Selskabskat takst i 2015).

2) Hvis ovenstående er korrekt, skal det beløb så blot angives et sted på skat.dk - skal mellemregningerne ikke angives nogle steder?

3) Efter angivelsen på SKAT.dk, formoder jeg, at jeg blot får en regning på beløbet, som jeg skal betale og efter jeg har betalt bogføre jeg dette beløb på henholdsvis: "Selskabskonto" og modkontoen "Bank"

4) Ville det fremadrettet være mere fornuftigt at angive "Acconto selskabsskat" på forhånd? Hvis ja, hvordan fungere det så?

Det er første gang jeg sidder og roder med det, så håber nogen kan hjælpe og svare tilbage på "Mit niveau" ;-)

PFT og god søndag aften! :)  

 

1) Hvis det er dit 1. regnskabsår og det kører fra 2014 og frem til 31/12-2015, så hedder indkomståret 2015 og du skal afregne skat af dit SKATTEMÆSSIGE RE`SULTAT x 23,5 %.

2) Du angiver dine saldi i et menu punkt på selskabets TastSelv side. Du skal have styr på et par ting inden du kommer så langt dog. Dette vedr. opgørelsen af dit skattemæssige resultat. Du kan ikke bare tage dit regnskabsmæssige resultat før skat og forvente dette er det samme. De mest almindelige korrektioner vedr. repræsentationsomkostninger (kun 25 % fradrag), tilbageførsel af afskrivninger og beregning af skattemæssige afskrivninger, tilbageførsel af skattemæssige gebyrer og renter (=ej fradrag i skatten). Når disse korrektioner er foretaget, kan tallene tastes ind (flere af disse skal netop tastes som en del af din selvangivelse). Yderligere er det over-/underskud herefter, som der beregnes skat på baggrund af.

3) Når skatten er indberettet på skat forfalder den først 20. november (+renter frem til denne dato...). Dette vil automatisk fremgå som en postering på din skattekonto - husk og checke denne regelmæssigt for skyldige poster mv.!

4) Skat udsender selv A/C opkrævninger (se skattekontoen). Det er dog muligt, at indbetale yderligere frivillig hhv. den 20. i marts (du modtager et mindre tillæg) og november (du får en lille ekstra omk. ved ekstra indbetaling her - dog billigere end rentetillæg).

5) Sambeskatning. Når der er tale om et sambeskatningskred, vil det øverst liggende selskab være administrationsselskab. Underliggende selskaber anses alle som datterselskaber og disse skal alene indgive en række mindre oplysninger, mens administraitonsselskabet skal indgive en selvangivelse, som angiver den samlede skat for hele sambeskatningskredsen.

Ud fra dit begrænsede kendskab til ovenstående forhold vil det nok være anbefalingsværdigt, at smide lidt efter en med lidt større indsigt (revisor eller dygtig bogholder med skattekendskab), som kan kontrollere det hele er gjort korrekt.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skulle Whiskey mon have EN stjerne for det helt korrekte svar, at først regnskab her er 31/12-2015 da regnskabet er sat til første regnskab 10.09.2014 - 31.12.2015 

Der er så kun et regnskab og selvangivelse for hvert selskab selvom det er 2014/2015

Jeg tror helt ærligt ikke et sekund på at Kim klarer regnskabet med sambeskatning mellem drift og holding og selvangivelse osv korrekt her. Det kommer til at blive forkert siger al erfaring - så betal lidt for at få en proff til at stille det op her første gang i alle fald

bla.a. spørgsmål 3  

Kim Schmeltz:
Efter angivelsen på SKAT.dk, formoder jeg, at jeg blot får en regning på beløbet, som jeg skal betale og efter jeg har betalt bogføre jeg dette beløb på henholdsvis: "Selskabskonto" og modkontoen "Bank"
er typisk for en fejl der laves.

Skatten skal bogføres og angives i årsregnskabet for 2015 separat efter regnskabet er afsluttet - og ikke bare bogføres når opkrævningen kommer i nov året efter

til  4  

Kim Schmeltz:
Ville det fremadrettet være mere fornuftigt at angive "Acconto selskabsskat" på forhånd? Hvis ja, hvordan fungere det så?
som udgangspunkt skal man jo betale skatten under året - og det er det som acontoskat er til for. Når du ikke gør det, så vil du, også som nu for 2014/15, få et rentetillæg til din skat - og det vil f.eks.være noget du også skal tage hensyn til i årsregnskab og det tillæg er ikke en fradragsberettiget omkostning, ganske som en del andet kan være uden fuldt fradrag som CEF fint var inde på

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ballerup
Tilmeldt 28. Jun 11
Indlæg ialt: 28
Fra  www.iphone6.dk Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CEF,

Tusinde tak for dine gode svar!

Beklager min sene tilbagemelding, har først set dine svar nu.

1) Det giver mening, dejligt med en afklaring på dette :)

2) Jeg er nu med på, at der er det "regnskabs resultat" og det "skattemæssigeresultat".
Jeg er dog ikke helt med på hvordan jeg så beregner det skattemæssige resultat.

Jeg fandt et site, som beskrev kort omkring "udregningen" fra regnskab resultat til skattemæssigeresultat hvor "permanente afvigelser" og "Tidsbestemte afvigelser" var "mellemregnestykket".

Jeg er ikke 100 % klar over hvad der hører under henholdsvis "permanente afvigelser" og "Tidsbestemte afvigelser".

I mit tilfælde tror jeg ikke der er den store forskel, da mine posteringer generelt er meget ligetil.
Jeg har et affiliate site med udgift til småting som domæne, hosting og diverse og jeg har ikke købt nogen aktiver i firmaet.

Kan du forklare lidt nærmere hvordan det i mit tilfælde udregnes?

3 + 4) Fint :)

5) Omkring sambeskatning er jeg stadigvæk ikke helt med, men jeg må lige undersøge dette nærmere.

Jeg har +5 års professionel erfaring med Digital Marketing, og er en Wizard inden for områderne; SEO, SEM, Youtube advertising. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)