Hej, Kunden var på ferie i udlanden og sendte en forespørgsel med e-mail til forhandleren om en motorcykel. "...det er utænkeligt at jeg har denne 2016 model ultimo juli det er den eneste i dk, resten er sorte 2014 model, hvor længe tør du vente med at slå til ????" og den påstand fik kunden til at skynde sig at "reservere" den, og overføre penge (5.000 dk.) via bank! Men sandheden er i at det ikke var den eneste model i DK, og at den også kan købes hos en anden Yamaha forhandler i DK! (vildledende markedsføring!) Kunden har ikke modtaget nogen oplysninger, handelsbetingelser, frist eller proforma faktura vedr. køretøj reservation hos forhandleren, så jeg vidste ikke noget om at han ikke får pengene tilbage, i tilfældet at jeg frafalder købet! Forhandleren oplyste bare "overfør 5.000 kr. til konto:xxxx" Kunden har fortryd reservationen pga. vildledende markedsføring og ukorrekt info fra forhandleren, og krævede pengene tilbage fra ham. "vi har mistet muligheden for at sælge denne unikke 2016 model og det var den sidste da du bestilte hos os, anden forhandler havde en bestilling som jeg ikke havde kendskab til, men du har tabt de 5000kr fordi vi ikke har kunne sælge den til nogen anden kunde, og nu en sæson forbi med yderligere tab for os, beklager men sådan er det" Hvem har ret i det? |
Den er godt nok ikke let den her, da begge parter ikke har sørget for at have betingelser på plads.
Tidligere var det sådan at man skelnede mellem en reservation og at bestille. Om det stadig forholder sig sådan er jeg noget vaklende overfor.
Dog er det sådan at en reservation med betaling upfront ikke er tilladt, med mindre du er Hotel, ja selv restauranter må ikke gøre dette. Så jeg vil mene at benytte ordet reservation og ligge et beløb for denne, er i strid med lovgivningen, og derfor burde du have dine penge retur.
Er der dog tale om en bestilling er det en anden snak, fordi du derved køber produktet og derfor IKKE har ret til at få dine penge retur jvf. købeloven.
I er dog begge på gyngende grund da betingelser for betalingen, levering, fortrydelse osv osv. aldrig er blevet nedfældet.
Det bedste kort er dog hvis du kan bevise at sælger direkte har vildledt dig i købssituationen. Så er der ingen kære mor. Købeloven er overtrådt og du skal have pengen retur. Men igen kan du bevise det?
Hvis jeg var forhandler og godt vidst at de informationer jeg ahr givet ikke var helt fine i kanten, ville jeg nok bare sende 5 kilo retur, lukke sagen og sælge cyklen til en anden i en fart. Den bliver vel ikke usælgelig grundet årets gang, eller tager jeg fejl?