Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af andel i I/S

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino netværk.

Spørgsmål angående overdragelse af andel i i/S.
Min partner og jeg er blevet enige om at han ikke skal være en del af vores fælles virksomhed længere.

Virksomheden blev etableret i 2015. vi ejer 50% hver og har ejeraftale.
Begge er enige om at den ene part skal forlade virksomheden.
Jeg har en potentiel ny partner på bordet som gerne vil overtage de 50'%.
Vi er blevet enige om at han kan overtage min nuværende partners 50% gratis, Da der ikke er de store midler i virksomheden.

Mit spørgsmål er så:
Hvordan gøres dette rent formelt?
En købs/overtagelses kontrakt fra nuværende til fremtide partner, hvor beløbet er 0 kr?
Derefter en ny ejeraftale mellem undertegnede og fremtide partner?
Derefter alt det formelle med mail konti, bank konti osv.?
Skat og forskudopgørelse: Vi har et underskud på ca. 4500.
Skal den nye partner og jeg oplyse det? Eller tilfalder det den gamle partner?

Evt tanker er meget velkommende. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46561
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at, optages der en ny interessent i det bestående I/S så bliver det for de hidtidige indehaveres vedkommende anset som et salg af en ideel andel af hele virksomheden, og for de indtrædendes vedkommende som køb af den overtagne andel i virksomhedens formue.

Virksomheden har en kapitalkonto for hver af jer normalt

Hvis en interessents udtræden sker ved, at denne sælger sin ideelle andel af virksomheden direkte til en udenforstående, påvirker dette ikke de øvrige interessenters skattemæssige stilling - du får dermed ingen ændring - men jeg mener nu nok der skal laves en goodwill beregning for den udtrædende normalt - (som så kan vise sig at være 0) Omvendt ved jeg ikke hvor interesserede skat er i spørgsmålet hvis det er to rene uafhængige 3. parter? Check det (eller se hvad andre mener)

Frem til salgsdato hæfter den gamle partner for alt der er sket frem til udtrædelsen også fremad hvis en fejl er fra hans tid som interessent - og fremover er det så den nye -

Det må være den gamle interessent som har andelen af resultatet frem til den dato  der skiftes går jeg ud fra - og den nye derefter først for sin halvdel for resten af året - det må andre lige be eller afkræfte (måske fristende at lave handlen i årsskiftet?)

ja til ny ejeraftale og aftale med bank osv - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)