Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvangslukning af drift + holding IVS selskaber? For sen indberetning...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Håber I kan hjælpe. 

Jeg har oprettet 2 IVS selskaber (drift + holding) - måske for tidligt inde i forløbet (et år siden) - hvor vi stadigvæk er i gang med at finpudse udviklingen af applikationen til smartphones som skal sælges på Apple Store og Google Play - lige om ikke så længe.

Jeg har haft de to virksomheder registreret på min privat adresse og jeg har flyttet d. 01/12 - 2016 til et nyt hus. Hos Post Danmark har jeg flyttet adressen og der stod at alle virksomheder på adressen også følger med (viredesendelse af posten) og at jeg ikke skal fortage mig mere. 

I fredags d. 20/01 - 2016 modtager jeg et brev fra Erhvervstyrelsen (dateret 05/12 - 2016) hvori der står at de to virksomheder er under tvangslukning. Det kunne jeg ikke helt forstår og derfor ringede jeg til SKAT. --> Jeg har så ikke indberettet moms til tiden, og jeg skal kontakte en stats autoriseret revisor for at genåbne virksomhederne. :(

Til mit forsvar så har jeg aldrig fået at vide eller blev mindet om at det skulle gøres her og nu. På min enkeltmandsvirksomhed som jeg har haft tidligere bliver jeg nærmest spammet på mail, sms og e-boks inden momsen skulle indberettes. Jeg har ikke fået noget som helst på mail, SMS eller e-boks notifikation mht. de to IVS selskaber på nær det brev i postkassen. 

PostDanmark har så afleveret brevet sendt fra Erhvervsstyrelsen d. 05/12-2016 i min postkasse på den nye adresse d. 20/01-2016. Og der var det allerede for sent til at jeg kunne gøre noget selv. 

Er det rimeligt at jeg skal betale 5.000 + moms pr. virksomhed for at en stats autoriseret revisor skal kunne kigge ind i virksomheden og sige god for at der ikke er sket noget i virksomheden siden den blev åbnet. (et tilbud som jeg har fået fra en statsautoriseret revisor). 

Er det bare om at bide i den sure æble og betale prisen eller kan jeg på en eller anden måde bevise at jeg rent faktisk ikke vidste / fået besked på at det skulle gøres og slippe med at betale?

Hvad er konsekvenserne ved at jeg bare lader de virksomheder bliver lukket ned og opretter to nye til 499 pr. virksomhed? i stedet for 5000 + moms pr. virksomhed for genåbning?

Det her er ikke min speciale og jeg aner ikke hvad jeg burde gøre. Håber der er en af jer som har noget erfaring / rådgivning I vil dele ud. 

På forhånd tak!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

lVictor:

Er det rimeligt at jeg skal betale 5.000 + moms pr. virksomhed for at en stats autoriseret revisor skal kunne kigge ind i virksomheden og sige god for at der ikke er sket noget i virksomheden siden den blev åbnet. (et tilbud som jeg har fået fra en statsautoriseret revisor). 

Er det bare om at bide i den sure æble og betale prisen eller kan jeg på en eller anden måde bevise at jeg rent faktisk ikke vidste / fået besked på at det skulle gøres og slippe med at betale?

Om det er rimeligt? Spørgsmålet er vel om det er "rimeligt" at man skal sætte sig ind i det der følger med at drive virksomhed/selskab.

Personligt synes jeg det er fair, men det er bare min holdning!

 

Om ikke andet, så har du vel nu lært at man skal huske at tjekke alle selskabers digitale postkasse. Der kunne være relevant info.

lVictor:

Hvad er konsekvenserne ved at jeg bare lader de virksomheder bliver lukket ned og opretter to nye til 499 pr. virksomhed? i stedet for 5000 + moms pr. virksomhed for genåbning?

Det her er ikke min speciale og jeg aner ikke hvad jeg burde gøre. Håber der er en af jer som har noget erfaring / rådgivning I vil dele ud. 

Konsekvensen for selskabet er det samme som ved en konkurs. Du råder ikke længere over selskabet og heller ikke over de aktiver selskabet ejer, afhængig af hvor mange aktiver der er i selskabet tages selskabet enten under behandling af en kurator som skal sælge alt eller muligvis kan skifteretten bare selv lukke selskabet hvis der ingen aktiver er.

 

I forhold til din situation, er der en stor udfordring. Hvis der er udviklet en APP i selskabet mister du (i teorien) også rettighederne til den APP. Nu kommer der sikkert nogen som siger I bare skal tage chancen og sige I har udviklet APP'en personligt, så rettighederne ikke mistes ved en likvidation/konkurs, men om dette er risikoen værd må du jo selv vurderer. Min personlige holdning er, at det ikke er risikoen værd; - tænk hvis din APP en dag blev rigtig mange penge værd og nogen begyndte at grave og stille spørgsmål til hvem der reelt ejer den APP - tænker bare det vil være træls hvis man havner i en eller anden juridisk (og dermed kostbar) problemstilling.

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du glemt at indberette moms - eller er det årsrapporten der ikke er blevet indberettet? Hvis det er din årsrapport og selskabet er blevet sendt til tvangsopløsning kan du også glæde dig til at modtage 2 x 3.000 kr i bøde/afgift fra ERST.

Men ja, det er rimeligt. Der følger et regelsæt med at stifte et selskab - og i modsætning til en enkeltmandsvirksomhed, så er et selskab en selvstændig enhed og overlapper derfor ikke med din privatøkonomi på samme måde. Derfor skal du også melde flytning. 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sådan set meget enig i det Jesper_nl skriver, men må lige præcisere et enkelt forhold. At selskabet sendes til tvangsopløsning betyder at du ikke længere har nogen ledelsesmæssig funktion i IVS'erne, MEN det betyder ikke at du har tabt ejerskabet at selskaberne og de værdier der evt måtte være i dem. Er App'erne millioner værd, så er der ikke nogen fiktive kreditorer der pludseligt popper op som følge heraf, men det er stadig dine værdier som du så har rettigheden til at få udbetalt overskydende provenue af efter bobehandling.

Er der på nuværende tidspunkt udpeget en bobestyrer af selskaberne?

Hvor langt er udviklingen kommet? vil tredjemand kunne fortsætte det arbejde der er påbegyndt, eller kræver det at man har været med fra begyndelsen (dette spiller ind på omsætteligheden af apperne, herunder om der kunne være risiko for at en bobestyrer ville forsøge at afhænde apperne til tredjemand)

Er der gæld i IVS'erne, og såfremt der er, er der så gæld til andre end jer selv?

Er der købt nogen aktiver i IVS'ernes navn, hardware, software etc?

Ovenstående skal du bl.a. tage i betragtning ifm overvejelser omkring genaktivering af selskaberne contra stiftelse af nyt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - rimeligt nok - man er nødt til at sætte sig ind i at drive selskab og nej - posten kan ikke umiddelbart bebrejdes heller, da det offentlige kommunikerer via e-boks erhverv og den er det din pligt at kontrollere (du bør opsætte den til at sende besked til din egen mail når der kommer noget ind)

Konsekvensen ved at lade dem tvangslukke er:

Du/I vil for evigt kunne findes under dit navn som havende et tvangslukket IVS bag dig. Ikke nødvendigvis godt for bank eller leverandører

Hvis der er værdier i jeres IVS så vil de være mistet - I må ikke bare tage tingene og udvikle videre i nyt selskab, så al den udvikling I har lavet er i princip tabt. I vil kunne få et personligt ansvar hvis I tager aktiverne  og forsætter dem i et helt andet selskab. Derfor - overvej om ikke den værdi er prisen for genoptagelse værd trods alt.

Prisen for genåbning er det som en revisor skal have for erklæring på at selskabet kapital er intakt osv - og ja den kan være de ca 5000 kr + en bod på 800 kr til hver for hver manglende momsperiode oveni.

Det er ikke så ofte man lukkes for moms men kan måske forekomme - vidste det ikke - Det må altså være efter ganske mange manglende momsindberetninger?? Ofte er det mangel på regnskab - men godt hvis det ikke er tilfældet her, for det ville koste yderligere bod på normalt de fulde 3.000 per ejer.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skal det være en statsautoriseret revisor?

Jeg vil mene at det bare skal være en godkendt revisor (registreret eller statsautoriseret), som skal lave et regnskab og skrive under på at selskabskapitalen stadig er tilstede.

Efter min mening skal det ikke være en statsautoriseret, da deres underskrift betyder det samme som en statsautoriseret. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:

Hvorfor skal det være en statsautoriseret revisor?

Jeg vil mene at det bare skal være en godkendt revisor (registreret eller statsautoriseret), som skal lave et regnskab og skrive under på at selskabskapitalen stadig er tilstede.

Efter min mening skal det ikke være en statsautoriseret, da deres underskrift betyder det samme som en statsautoriseret. :)

det skal det heller ikke - og det er vel heller ingen svar der siger - Det må bare ikke være en af de mange der kalder sig revisor, som alle jo må - det skal bare være en godkendt - registreret eller statsautoriseret - men lidt samme sag 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

det skal det heller ikke - og det er vel heller ingen svar der siger - Det må bare ikke være en af de mange der kalder sig revisor, som alle jo må - det skal bare være en godkendt - registreret eller statsautoriseret - men lidt samme sag 

vh John Hannover

"I fredags d. 20/01 - 2016 modtager jeg et brev fra Erhvervstyrelsen (dateret 05/12 - 2016) hvori der står at de to virksomheder er under tvangslukning. Det kunne jeg ikke helt forstår og derfor ringede jeg til SKAT. --> Jeg har så ikke indberettet moms til tiden, og jeg skal kontakte en stats autoriseret revisor for at genåbne virksomhederne. :("

- Det tyder på at SKAT har oplyst at det skal være en statsautoriseret revisor. Det var derfor jeg lavede mit opslag ;)
Om der er noget at spare ved en registreret revisor, tror jeg næppe. Men det er trods alt det samme de skal lave.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er måske sagt eller ment autoriseret/godkendt revisor, hvem ved!

Fokus bør heller rettes mod at få klarlagt næste step. De priser der er angivet fra revisoren forekommer ikke at ligge på noget alarmerende niveau.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Der er måske sagt eller ment autoriseret/godkendt revisor, hvem ved!

Fokus bør heller rettes mod at få klarlagt næste step. De priser der er angivet fra revisoren forekommer ikke at ligge på noget alarmerende niveau.

jep Yes - der er et kort (normalt mener 3 mdr) vindue hvor man kan genoptages, og der skal findes en godkendt revisor som skal igang - så det kan sagtens haste. Revisor kan også sige om det alene er moms eller også manglende regnskab og hvad der kan være af bod ud over hans pris for en erklæring, for der er givet enten momsbod eller manglende regnskabsbod oveni, når regnskabet skal laves

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)