Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revisionspligt - Oppe i medierne igen, igen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her til morgen var det en fra Skat, og tidligere var der en fra revisionsbranchen, der på TV harselerede over retten til at fravælge revision. Den store "clickbait" på TV2 nyheder var at direktører låner 1,1 mia kr fra deres virksomheder. Men med den ekstremt lave rente, der er for tiden, kan jeg ikke se det store problem. Er der nogen, der kan oplyse mig om, hvad jeg har overset af muligheder ved ikke at skylde mit firma penge?

Ulemperne ved revision er til gengæld nemme at få øje på, når man er et lille aps. Rigtig mange små aps'er har under 100 bilag, men skal alligevel betale mindstetaksten for revision, som ligger på omkring 10.000 kr. Der er 100 kr pr bilag, og skal revisor alene holde sig til revision og tage stikprøver af bilagene, bliver det til 1.000 kr pr bilag.

Skulle det alligevel lykkes lobbyisterne at få tvunget tvunget revision igennem, vil jeg håbe på at der er mindst et revisionsfirma, der ser en forretningsmodel i at stille store og præcise krav til bogføringen (bestemt kontoplan o.s.v.) mod til gengæld at kunne lave revisionen for en tusse.

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har nok ikke så meget med rente at gøre (den er vel ca 9% for usikret lån trods alt) men lån er skattemæssigt ikke tilladte som det overordnede og samtidigt er mange af dem jo heller ikke kapitalmæssigt bragt i orden = fremgår ikke korrekt i regnskabet og kan - hvis noget går galt, og selskabet får kapitalproblemer jo give yderligere problemer fordi direktøren ikke har pengene til at betale tilbage

Der er efter min mening ikke et eneste godt forsvar for de tosser der ikke kan holde fingrene fra overordentligt store beløb i hævninger uden skat. Om eller at, det så udløser mere revisor krav, som masser af andre fejl også gør, er vel naturligt nok, men samtidigt må det jo siges, at skats kontrol har været for lempfeldig på en masse områder

Loven er klar: Der sker beskatning ved optagelse af aktionærlån. Disse sidestilles med løn eller udbytte. En tilbagebetaling af lånet vil ikke ophæve beskatningen af låntager. Lånene går i vidt omfang til at finansiere privatforbrug for ejeren - noget som alle andre må foretage med beskattet løn, og noget som alene kommer i stand, fordi ejeren ikke forstår, at der skal være fuld armslængde mellem beslutninger til fordel for ejer og for selskab.

Sandheder er naturligvis, at forbrydelser på åben gade kalder på mere politi, cyberkriminalitet på mere kontrol, og snyd i firmaer ligeså. Det er ærgerligt, at givet alt for mange snyder bevidst, både med ulovlige aktionærlån og med ganske meget andet (fejl i omkring halvdelen af mindre virksomheder ved kontrol og af dem anslås 10% bevidst skatteomgåelse.

Hvis folk opførte sig ordentligt, så slap vi for den type yderligere næring til kontol, via revisor eller andet

Jeg tror ikke der kommer krav om revision i mindre selskaber, snarere mere skattekontrol og jeg kan sagtens se ordninger som du foreslår med ganske faste konto procedurer og langt bedre sammenhæng teknisk mellem bankkonto og regnskab kan lette kontrol og dermed nedsætte omk. til revisor - 

teoretisk kunne der måske også være ordninger hvor revisor alene skulle kontrollere snyd privat med udtag og privat forbrug betalt af firmaet - men slet ingen form for rådgivning i øvrigt, men det kan skat jo også selv - det er mere et spørgsmål om omkostningsfordeling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fravalg af revision er ikke alene oppe til diskussion pga niveauet af ulovlige aktionærlån (ulovlige efter både selskabsloven og skattelovgivningen), da mange som kan fravælge revision, men har sådanne lån, netop har fravalgt revisionen året efter. Derved mistes overvågningen af om lånet er indfriet eller fortsat eksisterer.

Derudover har man desværre set en tendens til, at en stigende del af det årlige skattegab kommer fra forkert afregning af skatter mv. fra ureviderede virksomheder (bevidst/ubevidst/decideret svindel). Samtidig så har man for nylig gennemført en større undersøgelse i Sverige, hvilket har kick-startet hele debatten i DK, da det er sandsynliggjort, at den lempede revisionspligt i Sverige netop har medført færre skatteindtægter. Dette kan der læses mere om her: https://finans.dk/protected/erhverv/ECE10193938/svenske-tilstande-mindre-revision-giver-faerre-skatteindtaegter-og-mere-fusk/?ctxref=ext

FSR - Danske revisorer har løbende selv været fremme og argumentere for, at små virksomheder ikke nødvendigvis skal tvinges til revision, men snarere, at skattekontrollen skal målrettes imod de virksomheder, som ikke er revideret. Derved kan der være en vis værdi for revisionen i og undgå skattekontroller. Se fx FSR's direktørs kommentar: http://fsr.dk/Nyheder%20og%20presse/Vi%20mener/Ugens%20kommentar/2017-Ugens-kommentar/Ugens-kommentar-2-november?utm_medium=email&utm_campaign=Nyhedsbrev+02112017&utm_content=Nyhedsbrev+02112017+CID_1e83e695726373368a0cb6a6e46551f8&utm_source=FSR+nyhedsbreve&utm_term=Ls+hele+kommentaren#.WfykN80gndA.linkedin

Endeligt så har SKAT og FSR før jul netop lanceret et nyt "moms og skattetjek", som revisorer kan udføre for virksomheder, som derved opnår visse fordele af SKAT for frivilligt at lade sig kontrollere:

http://www.fsr.dk/Nyheder%20og%20presse/Nyheder/2017-nyheder/Nyt%20moms-%20og%20skattetjek%20undervejs

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis folk opførte sig ordentligt, så slap vi for den type yderligere næring til kontrol, via revisor eller andet

Fuldstændig enig. Men det er jo de få, der får glasset til at flyde over. Dem der mener, at regler (som du altid dejligt udpensler) skal overholdes uden omgåelse, skal ikke "jagtes". Det gør jeg og dem jeg har sparret med, det gør det lettere at sove roligt om natten.

Der kan også være nogen, der har misforstået noget i reglerne. Men så skal de jo hjælpes, hvis det er en bagatel. Men dem der bevidst omgår regler, ja der er jo kun en vej.

Når så det er sagt: Revision er jo mange ting. Det kan være opstilling, total gennemgang af bilag osv. Jeg har selv valg opstilling, da jeg selv klarer alt bogføring. (Tavshedspligt) Men får det opstillet. Og betaler skat af det overskud, der er. Naturligvis.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)