Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jyske Bank, nye regler vedr. revidering af regnskaber osv..

Side 6 ud af 8 (71 indlæg)
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :





Der du forsøger at fortøælle mig er at en ren provisionslønnet sælger der ikke har solgt en skue ikke kan få kørselsgodtgørelse ved at køre land og rige rundt og forsøge at sælge mine lyserøde elefanter til iskiosker!!!



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:




Der du forsøger at fortøælle mig er at en ren provisionslønnet sælger der ikke har solgt en skue ikke kan få kørselsgodtgørelse ved at køre land og rige rundt og forsøge at sælge mine lyserøde elefanter til iskiosker!!!



det er korrekt. Ikke uden han samtidigt modtager en helt reel løn, der som tommelfingerregel skal svare til mindst 100 kr i timen for den arbejdstid han erlægger inkl. kørslen  - så har han ikke det ud af sin provision, så kan han ikke få skattefri kørselsgodtgørelse overhovedet - helt korrekt forstået

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :





John


I praksis går det nu fint, men jeg lever åbenbart i en anden virkelighed. Jeg kender flere pensionister, der kører deres små retrætevirksomheder videre på en minimal løn og endda skyder en del af deres pensionspenge ind for at holde den oven vande - og som får kørselsgodtgørelse - så måske slulle du lige revidere din opfattelse. 



Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :





Mden jeg leder stadig efter den regel i skattelovgivningen hvor det står at en skattefri kørselsgodtgørelse skal stå i forhold til arbejdstid og løn?



Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :





Eller du mener måske at en "rådighedsvagt" der aflønnes med 30 kr./timen for at passe en mobiltelefon afskærer dig for kørselsgodtgørelse hvis "der er noget" du bliver nødt til at køre ud til hvert halve år?



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:




John

I praksis går det nu fint, men jeg lever åbenbart i en anden virkelighed. Jeg kender flere pensionister, der kører deres små retrætevirksomheder videre på en minimal løn og endda skyder en del af deres pensionspenge ind for at holde den oven vande - og som får kørselsgodtgørelse - så måske slulle du lige revidere din opfattelse. 



du fortæller jo bare at man kan snyde i skat - da der ikke er vild kontrol -  Det sætter dig ned på et meget lavt stadie. I praksis trækker en del også private indkøb fra  og sådan kunne vi blive ved - men skal vi være seriøse - så er det bedst i forum at forholde sig korrekt til loven som et minumum

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1976861

med teksten; 
Hvis lønmodtageren ikke får løn, kan arbejdsgiveren heller ikke udbetale skattefri rejsegodtgørelse. Det følger af LL § 9, stk. 4. En udbetalt rejsegodtgørelse vil derfor være skattepligtig efter LL § 9, stk. 4, 1. pkt 

Der er masser af domme  der som sagt går på 100 kr i timen normalt  og - beløbsrammer for få timer ikke bør være under 5000 kr om måneden (som kunne være for en lille pensionist drevet virksomhed.) Virksomheden kan få bod/ikke fradrag for beløbet og modtageren fuld skat af beløbet - men ja - kun hvis man opdages, som med så meget andet her i verden 
Også gennemgået i denne tråd https://www.amino.dk/forums/t/289062.aspx#1793003  hvor en der fik kontrol konkluderer.

En update - omend en kedelig én af slagsen. Skat har svaret, at de anser månedslønnen på 5000,- for at være for lav, til at der i det hele taget kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse. (jvfr. de 2 tidligere sager de henviste til i første omgang).

Skat foreslår derfor at al udbetalt kørselsgodtgørelse for de seneste 4 år (knap 1.1mio), indberettes som løn, og at selskabet indbetaler skatten deraf. Samtidig gør Skat opmærksom på at såfremt selskabet ikke indbetaler skatten rettidigt, vil kravet gøres gældende overfor mig personligt. Skat afventer selskabets (min) respons, inden der træffes afgørelse.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er jo at der er flere love der krydser hinanden og det ene argument "æder" det andet.

Hvis du som tidligere medarbejder indgår en aftale med din arbejdsgover om at tage din mobiltelefon i "arbejdsiden" og får en kompensation på 3.000 om måneden - skal de 160.33 timer indberettes til SKAT og der SKAL betales fuld ATP da det er en rådighedsvagt eller bolver din arbejdsgiver knaldet.

Får man så et opkald der kræver ens tilstedeværelse og du bor i Nordsjælland og kunden bor i Nordjylland kan arbejdsgiven så vælge . . .

a) at sætte dig i en taxa eller fly til Nordjylland - hvilket vil være fuldkommen fradragsberettiget.

b) betale dig skattefri kørselsgodgørelse hvis du selv kører der op.

Jeg vil godt se SKAT vide sådan en sag i landsretten ;-)

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller mener du virkeligt at hvis du selv som arbejdtager på anfordring af din arbejdsgiver selv lægger ud for en taxa fra Nordsjælland til Nordjylland uíkke kan få godtgjort din taxaregning  så er du sgu ikke stiv i arbejdsretslove.

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Men John,

nu skrev jeg mit første indlæg hvor 90 % drejede sig om trådens egentlige emne, skal vi ikke holde os til det. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligningsloven

Ved ikke helt hvorfor tidl. svar ikke kom med - Amino kører elendigt for tiden for at sige det meget mildt

Jeg har ikke tid at finde LL paragraf men

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1976861 med teksten Hvis lønmodtageren ikke får løn, kan arbejdsgiveren heller ikke udbetale skattefri rejsegodtgørelse. Det følger af LL § 9, stk. 4. En udbetalt rejsegodtgørelse vil derfor være skattepligtig efter LL § 9, stk. 4, 1. pkt 

jeg har på fornemmelsen der mangler et A eller B 

fra tidl amino tråd praktisk eksempel nederst side 1 https://www.amino.dk/forums/t/289062.aspx#1793003 

En update - omend en kedelig én af slagsen. Skat har svaret, at de anser månedslønnen på 5000,- for at være for lav, til at der i det hele taget kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse. (jvfr. de 2 tidligere sager de henviste til i første omgang).

Skat foreslår derfor at al udbetalt kørselsgodtgørelse for de seneste 4 år (knap 1.1mio), indberettes som løn, og at selskabet indbetaler skatten deraf. Samtidig gør Skat opmærksom på at såfremt selskabet ikke indbetaler skatten rettidigt, vil kravet gøres gældende overfor mig personligt. Skat afventer selskabets (min) respons, inden der træffes afgørelse.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 6 ud af 8 (71 indlæg)