Hej Pernille
Først en hurtig disclaimer :) Jeg kommer fra DanDomain og er selvfølgelig farvet, men vi har både kunder på vores eget webshopsystem, men også store Magento, Prestahop og WooCommerce kunder. Jeg skriver på baggrund af dette.
Der er fordele og ulemper ved alle systemer. Det handler langt hen ad vejen om, at du finder en løsning og (ikke mindst!) en leverandør, som du føler dig tryg ved.
De store, anerkendte leverandører, har alle understøttelse af de nødvendige features (produkt-typer, betalingsmetoder, fragtintegration, SEO-funktioner osv.). Konsulenthjælp til fx SEO, marketing ol. er noget du hyrer nogen ind til udefra, uanset webshopsystem, hvis du skal bruge hjælp til det. Dernæst skal du selvfølgelig feature-sammenligne og se, om der mangler noget ift. din forretning (har du fx behov for understøttelse af flere lagerlokationer, varefilter eller noget andet specielt).
Forskellene er typisk tydelige for dig, som webshop-ejer, når man tager et spadestik dybere.
Hvem sørger for (sikkerheds-)opdateringer? (og hvem har ansvaret, hvis det går galt?)
Er der nogen at ringe til, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælpe? (og hvad koster det evt.?)
Hvor store behov for tilpasninger af systemets funktionalitet har du? (og kan det lade sig gøre?)
Du kan sammenligne det med at købe et hus (opensource) ift. at leje et hus (hosted system).
Køber du et hus står du med det fulde ansvar for alt. Du kan selvfølgelig hyre nogen til at løse diverse opgaver, men det koster deres timepris eller en projektpris pr opgave.
Lejer du et hus står udlejer med ansvaret (fx DanDomain) for huset - du kun for det indvendige. Du kan bede os lave ændringer til systemets kerne-funktionalitet, og giver det generel mening, gør vi det. Design og udseende styrer du imidlertid 100% selv (indretning, så at sige). Går noget i stykker kan du ringe til os, og så hjælper vi dig.
I begge tilfælde ejer du al inventaret - dvs. indholdet af din webshop. Du kan selvfølgelig flytte dette mellem forskellige systemer, omend det kan være en stor mundfuld.
Jeg vil gerne sætte et møde op for dig med en af vores e-handelsspecialister, som kan guide dig igennem fordele og ulemper. Det koster selvfølgelig ikke noget! Send mig gerne dine kontaktinformationer eller skriv direkte på ace@dandomain.dk - så giver vi gerne en gang gratis rådgivning som kan hjælpe dig på vej videre herfra.