Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering af biler til muslimer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Jun 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Aminoer,

Jeg har en forretningside som ikke rigtig vil slippe mig. Vil gerne prøve at fortælle åbent om mine tanker. Det som jeg ønsker er feedback på selve ideen, samt om I har nogle gode råd til nogle af problemstillingerne for at det kan blive et økonomisk levedygtig forretning, eller om ideen bare skal ligges i graven fra start.


Ifølge Islam er det forbudt at give og tage imod renter, dette uanset beløbets størrelse. Der er en del muslimer i dette samfund der afholder sig fra at købe fast ejendom med realkreditlån, samt billån for at overholde denne regel som De vælger at følge. Dem er der en del af.

Målgruppen køber Deres biler kontant uden om finansieringsselskaber for at undgå renter. De køber nogle ældre biler til billige penge, da de ikke kan/vil betale 150.000 - 250.000 kontant for en bedre brugt bil - som De hellere ville have.

Har tidligere privat, solgt biler til denne målgruppe med afdragsordning uden renter. Det lidt sjove med målgruppen er, at De er villige til at betale lidt mere end markedsprisen - så længe der ikke er involveret renter i handlen. Jeg ved at det er et niche marked, men samtidig ved jeg at efterspørgslen samt kunderne er der.

Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille forretning op med salg af nyere brugte biler, til kunder, der af religiøse årsager ikke ønsker at optage lån med renter. Jeg vil ikke komme til at have store udgifter til lokaler eller ansatte, bilerne vil blive opbevaret i opvarmet lagerrum og salget vil foregå online med mulighed for prøvekørsel efter aftale.

Problemstillingen (måske);

Jeg har en opsparing som jeg kan bruge til at købe en 6-7 nyere brugte biler med. Og jeg ved at jeg hurtigt vil kunne komme af med dem, men hvad så? Så har jeg en "butik" med tomme hylder da jeg ikke har penge til indkøb af nye biler, eller ? Er der noget jeg overser.. jeg køber en bil til 100.000 kontant, sælger den til 150.000 med 20% i udbetaling og med resten i afdrag over 36 mdr. Jeg har et fuldtidsjob og det har jeg tænkt mig at beholde, med min overskud i lønnen samt fra kundernes udbetaling kan jeg købe måske 1 bil til forretningen pr. mdr. de første måneder, men er det nok til at virksomheden vil få en sund økonomi eller til at udvikle sig ? Det har aldrig været min tanke at det skal være en traditionel bilforhandler med 30-50 brugte biler på lager, men jeg vil da gerne kunne indkøbe nogle biler til salg pr. løbende måned...

Hvad synes I om ideen ? Er det dødsdømt på forhånd da der ikke vil være den store cashflow. En traditionel bilforhandler køber en bil, sælger den til kunden og forhandleren får sine penge med det samme af finansselskabet hvor kunden har optaget et billån. Jeg skal vente 36 mdr, men kan sælge til en lidt højere pris.

Er taknemmelig for al feedback



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror der findes den type - i en eller anden form allerede, for det er en kendt problemstilling, men i alle fald tror jeg du får mere end vanskeligt ved at få forretningen til at løbe rundt. Du skal give fuld reklamationsret på de brugte biler og du kan også have nogen der ikke betaler afdrag som du skal slås med og endeligt koster et opvarmet lokale i nærheden af nogen af de lidt større byer en del.

Hvis ikke du i dit netværk har nogen for den del af det muslimske samfund, som kan rådgive, og under de forudsætning du beskriver, tror jeg du vil finde det svært - men dit lille håb skal være, at nogen dér vil medinvestere 

Start med at at lave et konkret budget - OG likviditetsbudget sammen med en økonomiperson - En der kender brugtmomsordningen for biler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. May 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Specialkonsulenten:
Hvad synes I om ideen ?

Hvis bare man lægger renten oven i prisen betaler de jo stadig renten forklædt som merpris for bilen. Lidt ligesom butikker som kører med "fri fragt", der er fragtprisen jo også bare lagt oveni prisen.

Tilmeldt 19. Jun 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej og tak for dit svar

Muslimer tager udgangspunkt i at penge ikke er en handelsvare i sig selv, og kan ikke købes og sælges. Handel derimod med en vare eller ydelse kan prisfastsættes frit. Hvis man ifølge deres religion sælger i afdrag over tid, kan man godt forhøje prisen på varen. Det er en forhandling mellem ejer og en evt. Køber. en tredjepart i form af finansieringsselskab kan/må ikke deltage i en sådan handel mellem køber og sælger ved at yde lån mod renter
Tilmeldt 19. Jun 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John og tusind tak for dine tanker

Jeg har igennem flere år fulgt dig på de forskellige platforme, og værdsætter dine tanker og din hjælp til mennesker der enten er startet op eller har tanker om at starte op.

Netværket i det muslimske samfund har jeg okay meget styr på. Lokaler til bilerne vil jeg også kunne få fat i til en minimal leje. Ift. reklamationsretten har jeg overvejet at tegne en forsikring der dækker de reklamationer vil kunne komme. Forhandler har mulighed for at tegne en sådan forsikring til de biler de sælger.

Er blevet lidt nysgerrig på dine tanker omkring medinvestor.. Er det fordi du tænker at hvis man har den økonomiske kapacitet til at sælge en vis antal biler, at man så kunne få en fornuftig forretning ud af det? Hvad synes du om min tanker omkring at starte med at drive det ved siden af mit alm. lønarbejde som et sidegeschæft, hvor jeg ikke har det store forventninger til overskud de første 2-3 år, men hvor jeg langsomt kan udbygge antallet af biler der bliver solgt på afbetaling? Tænker da at når man kommer op på et vist antal kørende biler, at det må kunne begynde at give overskud
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er klogt at beholde lønmodtager ved siden af. Du er nødt til at få lavet et budget OG likviditetsbudget - måske enda et forsigtigt et - for at se om du kan få det til at løbe rundt

Du bør overveje om du tør have personlig hæftelse for projektet, eller om du bør stifte ApS hvor de 40 t jo kan bruges til billager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Sep 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej specialkonsulenten

Meget interesant forretning du har i tankerne jeg tror på at der findes en god kundegruppe som er seriøse og ønsker dette tilbud.

Jeg kunne godt tænke mig at høre mere hvis du er kommet videre i projektet ?
Tilmeldt 19. Jun 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej shahid 

Jeg er desværre ikke kommet videre med konceptet. Det er der flere grunde til. De to vigtigste er likviditets udfordringer, altså jeg køber bilerne kontant og sælger med afdrag. På et tidspunkt løber jeg tør for penge og har ingen biler at sælge :)

Det andet er at folk vil gerne have helt nye biler, forståeligt nok, altså biler til 300t stykket. Så skal man lige pludselig have mange penge.

De helt billige brugte biler kan folk også selv spare optil eller låne af familie. Så er der mellembilerne tilbage til 60.000 til 150.000 kr. Men som kan ikke finde en løsning på hvis jeg sælger 10 biler sådan, hvordan skal jeg så selv købe mine næste biler der skal sælges

Tilmeldt 30. Sep 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Ja jeg kan godt se det en udfordringer med likviditet, og det kræver nogle investorer eller kapital.
Det næste spørgsmål er så om der er nok penge i det til at investorer kan se en forretning i det.

Tilmeldt 19. Nov 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære ven

Jeg tror at du bør sælge biler i den billige klasse tænker omkring 20000-50000,- og hvor løbetiden på din renteløse finansiering bør være maks på 12 måneder, men du skal sælge mange biler for at du overleve, dels fordi at du ikke får din penge af finansieringselskab med det samme, og at du skal få “forretningshjulet” i bevægelse konstant, for hvis du ikke har finansieringskontrakter nok får du ikke penge nok til investere i køb af nye biler som du kan sælge, og en lille hjælp vil altid være at kræve 20% udbetaling, da det vil være din reserve tank til invester og dække din udgifter, din fortjeneste pr bil skal svinge mellem 20%-50%, dermed tror jeg at du får en chance, og husk biler som bliver købt i Danmark af forhandler har 1 års formodningsregel, dvs sker der noget med bilen inden for 1 år skal forhandler lave bilen, da man formoder at der har været noget galt med bilen før den blev købt held og Lykke med projekte.t
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)