Der er utroligt mange ting myndighederne kunne gøre for at lette det administrative arbejde i virksomheder, foreninger, etc - eller for den slags skyld blot facilitere at private kan bygge løsninger som kan bidrage. Som et positivt eksempel tilbyder Erhvervsstyrelsen fine muligheder for at tilgå cvr-data og regnskabsdata samt indberette årsrapporter. Der mangler bare mange andre ting.
Ved nytårstid er der jo tradition for at prøve at lave lidt forudsigelser, og det vil jeg da gerne give et bud på...
1. I løbet af 2024 øges kravene til indhold i SAF-T filen således at myndighederne i 2025 begynder at kræve SAF-T filer udleveret ved kontrol af moms og skat.
2. Ved starten af 2026 starter indfasning af krav om brug af e-fakturaer for B2B og myndighederne får direkte adgang til B2B-fakturaer med henblik på især moms-kontrol
3. I 2025 afløses den nyeste standard-kontoplan (den fra 2023) af en ny hvor langt de fleste kontonumre ændres
4. Skattestyrelsen introducerer i 2025 visse nye muligheder for at tilgå skattekontoen, underskudsregister, etc. via API
5. Ved udgangen af 2026 er moms-lovgivning og skattelovgivning kun blevet mere kompliceret. Årsregnskabsloven er forblevet nogenlunde uændret i 2024, 2025 og 2026
6. It-systemer der markant reducerer tidsforbruget i processen fra bogføring til årsrapport er blevet langt mere udbredte, men opgaverne i forhold til myndighederne er helt overvejende uforandrede ved slutningen af 2026.
Mine beskedne forventninger til en reduktion i administrative byrder kan jo blive gjort til skamme, men lad os vende tilbage til emnet ved udgangen af 2026 og se hvad der er sket :-)