Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sikkerhedsstillelse til virksomhedregistering

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et spørgsmål
Tilbage i 2021
Jeg har overtaget min fars virksomhed, som han havde gæld i. Enkeltmandsvirksomhed
For at jeg ville overtagelsen ville jeg have et nyt momsnummer fra skat, men de så har stillet sikkerhedstillelse på 156.000 kr.
Betalte det og var i ledelsen af aps i ca 2 år. Og nu er min far i ledelsen som direktør. Og min farfar som ejer. Kan jeg få min sikkerhedstillelse tilbage eller kan jeg intet gøre, jeg har været stifter. Men har ikke noget tilknytning til virksomheden længere. Min revisor fortalte mig at jeg 1 år i træk skulle betale alle mine udgifter til skat i god tid. Ingen forsinkelser.
Dette er overholdt.
Har jeg stadig ret til at få mine penge tilbage.
Søger hjælp.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasper:
Jeg har overtaget min fars virksomhed, som han havde gæld i. Enkeltmandsvirksomhed
du overtog ikke din fars CVR jo - men hvis du overtog i enkeltmands, så oprettede du sådan en og overtog vel så ikke gælden men derimod goodwill osv - og her kan din far få skat hvis ikke der er betalt OG der var en værdi (også af varer og aktiver)

Lasper:
For at jeg ville overtagelsen ville jeg have et nyt momsnummer fra skat, men de så har stillet sikkerhedstillelse på 156.000 kr.
  Du må mene nyt CVR nr og ikke bare nyt momsnummer - du lyder i din forklaring som at du kan komme helt galt af sted - så jeg vil råde til en revisor

De har nok ikke stillet sikkerhed men KRAV om DU skal stille sikkerhed på 156.000 som er standard ved overtagelse af virksomhed med gæld til det offentlige - sikkerhed for kommende moms og skatter

Lasper:
Betalte det og var i ledelsen af aps i ca 2 år. Og nu er min far i ledelsen som direktør. Og min farfar som ejer. Kan jeg få min sikkerhedstillelse tilbage eller kan jeg intet gøre, jeg har været stifter

I et ApS er det det ApS der har stillet sikkerheden - det er jo det ApS som SKAT kan kræve moms og skatter af - og den kan de frigøres af - fra SKAT hvis de har vist det er overflødigt, og normalt også mod gammel gæld er betalt - men det er jo ikke dine penge der står i sikkerhed, det er ApS penge

Du må jo have solgt anparterne til din farfar, og har i den forbindelse haft et tab eller en gevinst til skat i rubrik 67 - ellers er det misset - og den handel skulle være til markedsværdi . eller er der skat af forskellen for jer

I den pris lå hele selskabet, herunder også værdi af sikkerhed osv - så kommer noget retur - er det til det ApS og de kan ikke give dig pengene på nogen måde, uden de kan lønne dig med skat som ansat når du ikke er ejer

Pengene er således ikke dine som jeg ser det - men du lyder som om du , farfar og far skulle sætte jeg med den revisor du omtaler og se om I har gjort alt ret - om du har lånt selskabet penge, som så skulle være med lånebrev og beregnet og betalt markedsrente (pt ca 8% men har været anden % i periode) Har du lån med rente til ApS kan du naturligvis få de penge, men det er jo så bogført i det ApS som dit tilgodehavende, ligesom sikkerhedsstillelsen skal være bogført i selskabet som et tilgodehavende (evt korrigeret med moms og skattetræk)

Gå til den revisor med det hele for dit skriv kan måske misforstås af mig

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)