CPM står for "Cost Per Thousand" hvor M er romertallet for 1.000. CPM bliver typisk brugt i forbindelse med køb og salg af annoncer på nettet.
CPM er den pris man betaler for 1.000 visninger af sin annonce. Hvis man skal købe 500.000 visninger, og prisen er en CPM på 250 kr. Så betaler man 250 x 500.000 / 1.000 = 125.000 kr.
Af andre afregningsmetoder kan nævnes CPA, CPC, CPL, CPO m.fl.