Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af erhvervsandelslejlighed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har købt en erhvervsandelslejlighed til mit ApS. Hvorledes bogfører jeg andelen korrekt i mit regnskab? Tæller det som et værdipapir eller vil det anses som en ejendom, nu hvor det er en andelslejlighed?
Bonusspørgsmål: Er jeg forpligtet til at værdiregulere andelen løbende, når den koster et godt stykke under 1 million kroner?

På forhånd tak for hjælpen.
Kh
Rune
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Uh gør ikke det her som gør det selv regnskab, få en revisor ind over
Selve bogføring er enkelt, værdien indgår i status, afdrag lige så så de ikke påvirker overskud eller skat

Du skal ikke selv kunne mistænkes for at benytte den privat også, men det giver sig vel med en ren erhvervsandel - kan du selv benytte den, er skatten meget voldsom

Jeg mener umiddelbart ikke du behøver værdiregulere ejendommen hvis den ALENE anvendes og kan anvendes af dit erhverv driftsmæssigt, men rusten på området, så igen - få dog det her gået igennem af en kyndig - for der opstår sikkert mange andre spørgsmål, biidrag - vedligehold eller forbedring og og og

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. May 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.
Tak for svar. Det er en ren erhvervsandel, og er indrettet som kontor og fotostudie. Der er intet bad så man kan ikke bo i den.
Jeg har forsøgt at kontakte nogle forskellige revisorer og bogholdere som hjælp, men de har enten ikke tid eller vil have hele mit regnskab for at svare på hvad jeg havde forestillet er et forholdsvist simpelt spørgsmål.
Da man ved en andelslejlighed kun ejer en andel af en andelsboligforening, tænker jeg at det må skulle bogføres som et værdipapir, da man jo ikke ejer selve bygningen men ejer retten til at leje lokalerne. Reparationer og forbedringer på selve bygningen, såsom ydermure og vinduer osv foretages af foreningen, mens alt hvad der foretages inde i lokalerne er mit selskabs. Andelen er registreret kun til erhverv og derfor er andelskronen også sat som halvdelen af en privat andelsbolig i foreningen. Jeg har ikke foretaget nogle forbedringer da kontoret var pretty much fuldstændigt klar til brug ved overtagelsen. Så for nu tænkte jeg at bogføringen af købet var forholdsvist simpelt.
Mvh
Rune
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal have fat i en godkendt revisor - andre ved det næppe nødvendigvis, men en godkendt bør knagme vide det
Ellers google skattekonsulent Bent Zimmermann, hør om lille pris for rådgivning og hils fra mig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)