Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettet Enkeltmandsvirk. Har samlet på produktet jeg gerne vil sælge. Kan jeg sælge dem igennem cvr? hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle!.

Jeg har samlet(privat) selv samme produkter, som jeg ønsker at sælge nu, igennem cvr.

Jeg har en samling jeg har skaffet igennem mange, mange år !

Jeg har en stor passion indenfor den slags genstande.

Nu har jeg besluttet at oprette en enkeltmandsvirksomhed og momsregistreret den fra start, fordi de produkter jeg samler ofte skal importeres udenfor EU.

Jeg havde en idé om at jeg kunne sælge dele af min samling via min virksomhed og dermed have et fint varelager fra start og et nogenlunde udvalg.

Men jeg er i tvivl om jeg må dette og hvad jeg skal være opmærksom på ift. beskatning og moms.

Mange af tingene jeg vil have ind på varelager kan være købt alt fra sidste år til 20 år siden. Jeg har ikke nødvendigvis kvitteringer på hvad de har kostet eller dokumentation på at jeg har købt dem.

Produkterne jeg taler om er ret små, men også ret dyre, det er halvædelstene/ædelstene og krystaller.

Med andre ord. Jeg har ikke råd til at købe et fuldt varelager nu og ville benytte mig af min samling for at stille et udvalg til rådighed for eventuelle kunder, imens jeg køber nyt til lager over tid, igennem virksomheden.

Jeg ved ikke om jeg skal opgive virksomheden da jeg er nervøs for om jeg kan benytte mig af alt det "inventar" jeg har fra min samling.

Som eksempel kan jeg have en safir jeg skal sælge for 9000kr, Men jeg kan ikke vise hvad den har kostet mig i sin tid. Hvordan fungere den slags, skal der moms på, betegnes alle 9000kr(100%) som profit og jeg ender med et tab på salget efter skat? Skal der Moms, skal der ikke moms på ?

Jeg har også erhvervet mig andre folks private samlinger op løbende og vil nu rigtig gerne bruge noget af det som varelager?

Jeg er ret grøn på området og håber nogen kan forklare mig hvordan den her slags kan fungere.

Jeg ønsker jer en god dag.

Mvh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du ryger i en gråzone. Dels SKAL du kunne bevise værdien af hver ting hvis du vil have fradrag for dem - dels vil en sådan samling der bliver erhverv, let ses som andet end bare sælge privat indbo rent skattemæssigt

Du kan sælge det ind til virksomheden til helt samme du selv gav for hver ting, men det forudsætter du har kvitteringer - du kan ikke bare anslå en værdi uden du får personlig skat af salget fra privat til erhverv

Det du kan vise indkøb af - ind med det til det du betalte. Resten tror jeg ikke skat accepterer fradrag for i virksomheden du starter, så dermed skat af hele salget/fortjenesten. 

Det ER noget gråzone om det kan ses som privat indbo men uanset hvad, får du ikke fradrag uden kvittering for værdi ind, er min erfaring. De accepterer ikke løseligt ansat betalt som fradrag

I det hele taget skal dit lager jo gøres op hverrt år, så det du har købt til lager ikke er fradrag, før tingen er solgt

Du kunne med fordel få det mere konkret vurderet af en revisorrtype eller økonomi/skatte kyndng

Ellers er det bare at få CVR og evt momsregistrerng. Læs om personig virksomhed, opstart, skat, moms og en masse andet i lelæst billig e-bog https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

God vind med projektet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. May 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, John Hannover!

Tusinde tak for dit svar og din tid.

Jeg har kvitteringer på nogle ting, men mange andre har jeg ikke, fordi jeg jo altid bare har samlet for at nyde.

På samme måde som når jeg går i netto, beder jeg ikke om kvitteringen når de har spurgt om jeg ville have den.

Jeg forstår at hvad jeg kan dokumentere kan jeg købe fra mig selv.

Hvad jeg ikke kan dokumentere bør forblive i min samling for ikke at skulle gøre prisen helt urealistisk så jeg indfrier en profit.

Hvis jeg vinder en "auktion" på FB og jeg vil trække dette ind i lageret, kan jeg så købe det af mig selv til auktionsprisen? Selvom det er en privat handel ?

Jeg vil tage fat i e-bogen du anbefaler, alt læring er godt for mig, her og nu. Håber også at jeg kan få mig en mentor i det her. Men hvordan spørger jeg mig selv...

John Hannover, er der nogen sandsynlighed for at vi kan komme i kontakt og jeg kan stille dig mange flere spørgsmål?

Helt fair hvis ikke du har tid.

Mvh

Mark





Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Macke:
Jeg forstår at hvad jeg kan dokumentere kan jeg købe fra mig selv.


Hvad jeg ikke kan dokumentere bør forblive i min samling for ikke at skulle gøre prisen helt urealistisk så jeg indfrier en profit.

Det er i princip ret MEN - SKAT må forventes, når du driver forretning med tilsvarende, at ALT hører til den, det gør det også med momsgrænser og alt

Jeg ved jo ikke hvad det er for ting - om man kunne sætte en eller anden pris for alt du ikke har kvittering på - ud fra gennemsnit af den type og så måske minus 20% - eller ud fra noget helt tilsvarende på nettet du kan tage prins screen af, og måske igen sænke 20% for sikkerhed og sælge det ind - evt kan man bede skat om bindende svar - igen nok lidt afhængig af hvilken samling

Du skal ikke vente skat køber at noget er i CVR og noget ikke er - den vil ikke holde

Macke:

Hvis jeg vinder en "auktion" på FB og jeg vil trække dette ind i lageret, kan jeg så købe det af mig selv til auktionsprisen? Selvom det er en privat handel ?
ja i personlig virksomhed hører netop alt du køber for at sælge under virksomheden, også når du køber privat. Der er så næppe heller moms og du kan sikkert bruge PS af FB auktionen hvor sælger fremgår også som købe bilag

Regn med banken vil have lidt for en erhvervskonto og kan lukke en personlig konto hvis de ser erhverv over den

God vind med projektet

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)