Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEO i 2013

6.148 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 January 2013

2012 har været et super spændende år hvad angår SEO og online markedsføring. Google har sprøjtet den ene opdatering ud efter den anden, som har gjort op med (eller forsøgt at gøre op med) teknikker der har givet glimrende placeringer til shopejere og affiliates i årevis.

Først var det Google Panda, der gik efter onsite spam, det vil sige overoptimerede hjemmesider med tyndt indhold. Det næste sort/hvide dyr var Penguin, som forsøgte at ramme linkspam, og blandt andet betød at links med ensartede ankertekster kunne have en negativ effekt på din ranking, hvor det før højest kunne betyde at der blev set bort fra linket. Penguin opdateringen betød også, at det i teori og praksis blev muligt at skade konkurrenter eller andre med ond SEO.

Samtidig med Googles opdateringer, har emner som social interaktion også fået en større betydning. Google har med sin Google+ givet søgeresultaterne en ekstra dimension, og vi er bestemt slet ikke færdige med ændringer på søgeresultatsiderne. Et af de helt store buzzwords sidst på året, ihvertfald i Danmark, var author rank - Som bliver synliggjort ved små fine billeder i søgeresultaterne.

Hvad sker der så med SEO i 2013?

De ting der engang virkede vil formentlig blive ved med at virke. Det er ikke slut med at bygge links, og ja, man kan faktisk stadig få effekt ud af et linkkatalog eller en splog, selvom de to medietyper er dømt ude for flere år siden. Det kan også stadig betale sig at arbejde med tekster, interne linkstrukturer, titles, beskrivelser og alt det andet. Men der er også andre ting som i højere grad skal have din opmærksomhed:

  • Du skal i højere grad arbejde med dit online omdømme - Opbygge din author rank. Henrik Bondtofte har skrevet et udmærket indlæg om det.
  • Du kan ikke ignorere betalt markedsføring, hvis du vil have maksimalt udbytte. Men så er det også vigtigt at du måler på dine resultater - Men det gør du forhåbentlig allerede?
  • Søgeresultaterne vil indeholde mere og mere betalt markedsføring, og mindre organisk. Derfor er det også vigtigt at du skiller dig ud. Arbejd med titles, descriptions og brug rich snippets til at skille dig ud.
  • Arbejd med mobil søgning – I 2011 havde en større dansk sportsshop 12% mobile brugere i december – I år var det tal steget til 31%.
  • Linkbuilding virker stadig - Men brug gæsteindlæg, kvalitetsindlæg og link bait til at tiltrække de gode links, fremfor selv at generere dem i metermål

I mine øjne bliver en af de helt store udfordringer at drive de besøgende gennem de organiske resultater. Hvor en placering som nr. 1 kunne give dig 42% af kliks på en søgeresultatside i 2006, var det tal nede på 16-18% i 2012. Lur mig, om ikke den øgede fokusering på betalt markedsføring vil sende dette tal længere ned - Så skal man stå tidligt op for at få fuld effekt af sin SEO - og det vil være absolut nødvendigt at kigge på andre kanaler som Adwords, email og sociale medier.

Godt nytår, og held og lykke i 2013 :)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Per skriver Skriv dig op