Små og store står sammen i ny kamp for overlevelse

9. november 2017 | 209 Visninger | 1 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Ase blog

De store virksomheder bejler til de helt små iværksættere. I kampen for overlevelse er samarbejde mellem iværksættere og etablerede virksomheder blevet det nye sort i dansk erhvervsliv. Tendensen med at små og store virksomheder går sammen for at undgå at blive udkonkurreret er samtidig temaet i årets helt store iværksætteruge.

Landet over inviterer de gamle, kæmpestore og velrenommerede virksomheder små nystartede iværksættere indenfor til et samarbejde om produktudvikling og nye forretningsområder. På kryds og tværs og nærmest hver uge opstår nye samarbejdsrelationer og netværk. En efter en lancerer etablerede virksomheder et co-working space, et hub eller et innovation lab, hvor iværksættere og små virksomheder særligt på det digitale område hjælper de store med at nytænke – og på længere sigt at overleve.

Netop synergien mellem start-up-virksomheder og corporates er temaet for årets internationale entreprenørskabsuge Global Entrepreneurship Week, bedre kendt som GEW-ugen, der herhjemme skydes i gang den 13. november som en del af den verdensomspændende begivenhed.

Under overskriften ”Når små og store virksomheder samarbejder” sætter GEW Danmark med op mod 200 arrangementer og over 25.000 forventede deltagere over hele landet fokus på iværksætteri og den nye tendens i dansk erhvervsliv.

Det er tiende år i træk, at GEW Danmark inviterer til en uges intensiv iværksætterinspiration. Målet er at fremme lysten til at sætte i værk i såvel etablerede som nye virksomheder og sætte lys på iværksætteriets betydning for at skabe vækst og nye arbejdspladser.

Og behovet er stort. På trods af stor mediebevågenhed om iværksætteri efterlyser otte ud af ti iværksættere større opmærksomhed fra politikerne på iværksætteri og vilkårene for danske iværksættere, viser den seneste Iværksætterundersøgelse udarbejdet af Dansk Iværksætter Forening (DIF).

saxis

Læs også


Kommentarer

Fritz Eilersen Innovation   den 15-11-2017 kl. 12:40

Mange danske virksomheder står med en ledig kapacitet som med fordel kunne udnyttes i et samarbejde med iværksættere. Der er ingen tvivl om at begge parter kunne tilføre hinanden noget hvis ellers deres indbyrdes kemi selvfølgelig er til at få øje på.  En af de største hindringer efter min mening er berøringsangsten fra virksomhedernes side over at skulle bruge tid til noget som måske kunne vise sig ikke lige var noget for dem, men – det modsatte kunne jo så også være tilfældet at denne ”spildtid” kunne opvejes mod at der vel nok på et eller andet tidspunkt kunne opstå en fælles synergi med noget der var kød på til fælles bedste. Hvo intet voves intet vindes.

Det er positivt at der er ved at opstå noget omkring ”når små og store virksomheder samarbejder” det vil vi alle i fremtiden kunne profitere af.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Ase skriver


Karsten Mølgaard Jensen

Som administrerende direktør for Ase, landets største a-kasse og forening for iværksættere og selvstændige, har Karsten Mølgaard Jensen et stærkt fokus på vilkårene for landets mindste virksomheder.

Ni ud af ti danske virksomheder har under ti ansatte, og med knap 70.000 selvstændige som medlemsvirksomheder har Karsten Mølgaard Jensen skarpe holdninger til iværksætteri og selvstændighedskultur. Ases vision er, at alle i Danmark skal forløse deres unikke evner og potentiale, selvstændige såvel som lønmodtagere. 

Karsten Mølgaard Jensen er uddannet jurist fra Københavns Universitet i 1995 og tog i 2007 en MBA fra AVT Institute. Han har blandt andet været underdirektør i Europæiske Rejseforsikring, inden han kom til Ase som forsikringschef i 2004.

Karsten Mølgaard Jensen blev administrerende direktør i 2015, medlem af Virksomhedsforum for erhvervsrettet regelforenkling i 2016 og i år næstformand i Dansk Iværksætterforening.

Ase har i alt over 150.000 medlemmer og er med i partnerskabet IVÆKST, hvor a-kassen blandt andet deler ud af stor ekspertviden via sin iværksætter-hotline. Her kan iværksættere og selvstændige ringe ind og blive vejledt i stort og småt.