Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Charlotte fra FreelanceTekstforfatter.dk 5 uimodståelige grunde til at begynde med content marketing

5 uimodståelige grunde til at begynde med content marketing

2.201 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 April 2018

Jeg siger ikke, at PPC (pay per click) er ineffektivt. Jeg siger heller ikke, at traditionel markedsføring er død.

Jeg siger bare, at folk er skidetrætte af at skulle styre uden om aggressive annoncer – uanset om de færdes i en digital eller en analog verden. Derfor er de (vi!) blevet hammerdygtige til enten at parere eller ignorere reklame i sin reneste og mest irriterende form, og annoncer får slet ikke den opmærksomhed, de engang fik.

Ingen har lyst til at give en sjæleløs sælger et bamseknus!

For en virksomhed er bamsekrammere lig med leads, og hvis du kunne tænke dig mange flere af dem, kan du med fordel begynde med content marketing allerede i dag.

Som lovet følger her 5 gode argumenter for at vise en helt ny, næstekærlig og særdeles attraktiv side af din virksomhed.

#1: Content marketing er et must for SEO

Gode og relevante artikler på din egen webside er den mest effektive teknik til SEO. SEO uden content marketing er som Tom uden Jerry. Eller Ben, hvis du er mere til den slags. Det siger jeg helt uden at blinke eller ryste på hånden.

Websider med meget kvalitetsindhold ranker meget bedre end websider, der ikke kan præstere andet end forkrøblede og halvdøde landingssider på 13,5 linjer. Utallige statistikker viser, at længere, dybdegående artikler har de bedste placeringer i SERP. Med flere sider i Googles indeks har du også større chance for at blive fundet, når folk søger på noget, der har at gøre med dit fagområde. Alle dine artikler indeholder masser af søgeord, long-tail-kombinationer, spørgsmål/svar og relaterede ord, som den mere og mere intelligente kernealgoritme Hummingbird (ofte med hjælp fra RankBrain) kan matche søgninger med.

Og din content marketing er ikke en tidsbestemt kampagne. Dine artikler udløber ikke. De bliver ved med at arbejde for dig, når eksempelvis din AdWords-annonce udløber.

Det vil altså sige, at, ja, du skal tænke søgeord og søgevolumen, når du skriver content marketing, men SEO må aldrig forvrænge kvaliteten af en artikel, der er til for brugerens skyld. Heldigvis er det sådan i dag, at de bedste SEO-tekster er dem, der ikke ligner SEO-tekster.

Desuden virker de gode og interessante artikler som fluepapir på dine besøgende. De sidder fast i inspirerende og læsevenlige tekster, som de bare må læse. Det giver dig supereffektive SEO-point på det område, der hedder brugeradfærd. Og den gode brugeroplevelse er noget af det vigtigste for Google at kunne tilbyde.

Som om alt det foregående ikke var herligt nok, kan content marketing hjælpe dig med de meget eftertragtede backlinks. Glem alt om kvantitet i forhold til linkbuilding i fremtiden. Kvalitet er vejen frem, og solide, relevante og velskrevne artikler vil gøre det lettere for dig at få links fra de rigtige steder. Også fordi du kan tilbyde nogle af dine gode tekster som gæsteartikler på troværdige blogsites og andre eksterne platforme. 

#2: Content marketing giver en højere ROI end PPC over tid

Statistikker viser, at content marketing er en eventyrlig effektiv måde, hvorpå virksomheder kan generere leads. I denne undersøgelse har Kapost/Eloqua sammenlignet content marketing med PPC (betalt marketing) for at finde ud af, hvilken type markedsføring der har den bedste ROI – altså hvordan du får mest værdi for pengene. Og ved du hvad? I løbet af relativ kort tid vinder content marketing det kapløb og viser sig at give virksomheder mere værdi i form af leads end PPC i forhold til udgifterne.

Godt nok er det to amerikanske virksomheder, der står bag undersøgelsen. Og de medvirkende virksomheder er alle mellemstore eller store foretagender. Det må ikke tage motivationen fra dig. Tværtimod. For de amerikanske virksomheder i undersøgelsen opererer uden tvivl i et mere konkurrencepræget miljø, end du gør. Derfor har deres udgifter til content marketing været større, end dine vil være. Desuden har de skullet producere en markant større mængde indhold, end du skal for at mærke effekten. Det betyder, at for et beskedent beløb og en overkommelig indsats kan du få mere relevant trafik til din hjemmeside, flere leads og mere loyale kunder. Måske kan du endda nøjes med at betale med din tid, hvis du kan skrive dine artikler selv. What’s not to like?

#3: Du kan ikke styre salgsprocessen, men du kan styre samtalen

Der var engang, hvor du nogenlunde kunne styre salgsprocessen – deraf udtrykket salgstragten. I dag er kunderne ret ligeglade med salgsprocessen, som derfor ikke er helt så lineær, som den var engang. I stedet for at gå fra opmærksomhed til interesse til information til køb, afbryder brugeren måske processen i sidste øjeblik for at søge på konkurrerende produkter eller for at søge mere information. Det er ikke nødvendigvis din skyld – information er bare til stede i så store mængder og lige ved hånden, at det kan være svært at fastholde brugerens interesse.

Når du nu ikke helt kan kontrollere salgsprocessen, kan du sørge for at samtale med brugeren og altid være klar med svar på de spørgsmål og løsninger på de problemer, som han eller hun sidder med før et køb. I dag, hvor man kalder tiden for ‘age of the customer’, forventer – og forlanger - forbrugere mere personligt indhold. Det gælder begge veje: Du skal skrive dit indhold, så det bliver tydeligt, at det er et menneske, der står bag. Og du skal skrive til mennesker, ikke maskiner. Heraf min kommentar om SEO-tekster i #1.

Content marketing er den bedste måde, hvorpå du kan kaste dig ind i samtalen og interaktionen med kunderne og servere det indhold, de forventer, på de tidspunkter de søger, og på de søgninger de foretager sig.

Content marketing er en langsigtet strategi, men tålmodigheden betaler sig. Når du kommer til bordet med noget, der har værdi for dine besøgende, er de langt mere villige til at opgive deres informationer for at få mere af det. Informationerne kan du så senere bruge til mere direkte og målrettet markedsføring. Det er en alternativ salgsproces, som ofte viser sig mere effektiv end den traditionelle salgstragt.

#4: Content marketing er helt nede på jorden

Du har måske hørt ordet storytelling i forbindelse med content marketing. Måske i udgaven brand storytelling. Og man bliver lidt nervøs, gør man ikke? Præstationsangsten kommer snigende.

Det er rigtigt, at content marketing og brand storytelling er bedste venner, men historiefortællingen er toppen af kransekagen. Du ved, den øverste og mindste ring som er allersværest at score til ringridning. Frygt ej. Glem storytellinghåndværket indtil videre. Du skal først have de store ringe på plads. De er meget lettere at få på krogen. Når du starter med content marketing, vil du ofte være på det stadie, der hedder ‘brand awareness’. Det vil sige, at du skriver for at øge kendskabet til din virksomhed blandt dine potentielle kunder. Det kan være på SoMe, gæsteblogs og naturligvis via den organiske trafik fra Google.

Her betyder content marketing helt fredelige, men passionerede blogartikler om dit emne. Artiklerne handler om din hverdag, dine kundeoplevelser, din faglige ekspertise, og de indeholder dine ypperste forsøg på at svare på alle de spørgsmål og løse alle de problemer, dine kunder nogensinde har betroet dig. Når du er skarp på dette niveau, og kransekagens fundament er solidt, kan du gå videre til det niveau, der hedder ‘thought leader’. Her er du mere original og kreativ i din tilgang til dit emne, så andre i branchen begynder at anse dig som en autoritet og en inspiration inden for jeres fælles område.

Det er først på det sidste niveau, ‘brand storytelling’, at du skal op på hesten. Her kan du begynde at formulere virksomhedens egentlige eksistens- og værdigrundlag og skabe følelsesmæssige historier, der kommunikerer værdierne ud til kunderne. Men det ligger langt ude i fremtiden, og for mange virksomheder forbliver content marketing på det første niveau. Ikke fordi virksomhederne ikke er dygtige nok til at nå til det sidste, men fordi det ikke er nødvendigt, og de bruger derfor ikke ressourcer på det. Så effektivt er content marketing.

#5: Content marketing giver bamseknus

Til sidst skal vi tilbage til det med bamsekrammere. For når det kommer til at skabe positive og længerevarende relationer til dine nuværende og kommende kunder, findes ingen bedre metode end content marketing. Første regel i content marketing er nemlig: You do not talk about yourself. Selvom det ultimative mål med al markedsføring er salg, så har direkte salg ikke noget at gøre her. Fokus er på kundens behov, kundens spørgsmål og den kontekst, han eller kun befinder sig i, når han/hun søger. Og her skal du være klar – ikke med dine produkter eller services, men med den ekspertviden der gør, at du kan sælge dem.

Når du er så gavmild i din content marketing, at du nærmest føler dig blottet; når du synes, du næsten har givet for meget væk, ved du, at du har gjort det rigtigt. Brugerne vil belønne dig for det.

Og de luner, de bamseknus…

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Charlotte skriver Skriv dig op