Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Charlotte Gad Køhlert JA til ledelse er JA til personlig udvikling!

JA til ledelse er JA til personlig udvikling!

2.606 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 January 2015

Du har sagt JA til at være leder for andre mennesker. Men…

Er du reelt interesseret i din egen personlige udvikling?

Og søger du løbende at opnå større selvindsigt og viden om, hvilket stof du rent faktisk er gjort af?

Det håber jeg!

For det er én af forudsætningerne for, at du virkelig lykkes som leder.

Din opgave er nemlig at få de rigtige ting til at ske på de rigtige tidspunkter. Og at levere de ønskede resultater – og gerne lidt til.

Men det kan du kun gøre succesfuldt, hvis du er god til at kan lede mennesker.

God menneskeledelse kræver god selvledelse. Og god selvledelse kræver selvindsigt og personlig udvikling. I rige mængder.

Læs med her – og få en større forståelse af, hvordan det hænger sammen.

Du har magt og indflydelse

Når du leder andre mennesker, har du stor indflydelse på, hvordan de menneskers arbejdsliv former sig.

Det har du selvfølgelig, fordi du organisatorisk er placeret over dine medarbejdere og derfor har magten til reelt at påvirke deres dagligdag.

Faktisk har du massiv og direkte indflydelse på, om dine medarbejdere er glade for at gå på arbejde eller ej. Om de er motiverede, engagerede og begejstrede. Og om de trives med deres ansvarsområder og opgaver. Om de fungerer med de deadlines, målsætninger, rammer og vilkår, som du – og virksomheden i øvrigt – sætter op for dem. Om arbejdsmiljøet er trygt og sundt. Og om samarbejdet med dig og med deres kolleger er godt.

Samtidig hviler dine medarbejderes øjne løbende på dig. De analyserer, vurderer og tolker på det, du siger – og ikke siger. På det du gør – og ikke gør… Og de tillægger dig intentioner i langt større grad, end du formodentlig selv er klar over.

Du påvirker andres liv

Når du har en så væsentlig indflydelse på, hvordan dine medarbejdere trives på jobbet, så har du samtidig også en væsentlig indflydelse på, hvordan de trives i livet generelt.

For de tanker og følelser, som jobbet – eller forholdene på jobbet – sætter i gang hos dine medarbejdere, dem bærer de med sig hjem. Og på den måde kommet jobbet til at fylde. Også når de har fri.

Jo mere jobbet fylder på en negativ måde, jo flere negative veksler trækker det på deres liv i øvrigt.

Det påvirker deres selvtillid, humør og livskvalitet. Hvilket igen betyder, at det påvirker deres fritidsliv og parforhold. Og deres relationer til familie, børn og venner. Og måske også deres nattesøvn – eller mangel på samme.

Derfor har det meget stor betydning, at du som leder er dig din rolle, din opgave og dit menneskelige ansvar bevidst. Og at du vitterligt tager det ansvar på dig, som det er, at have den type indflydelse på andre menneskers liv. Mennesker, der ofte er økonomisk afhængige af deres job, og derfor ikke bare kan gå deres vej, hvis lugten bliver for grim i bageriet.

Du er ikke skyldig – men MEDANSVARLIG

Nu må jeg dog lige slå en ting helt fast med syvtommersøm:

Jeg siger ikke, at det er din skyld, hvis dine medarbejdere ikke trives eller fungerer. For skyld er i min optik slet ikke interessant. Ansvar er til gengæld altid interessant!

Men jeg siger så heller ikke, at det udelukkende er dit ansvar. For dine medarbejdere har også et ansvar.

Men da du har magten, har du også et væsentligt ansvar ift. dine medarbejdere. Derfor er du - som chef - MEDANSVARLIG for, hvordan deres arbejdsliv er – og dermed også for, hvordan deres hele liv er.

Og det ansvar bør du tage på dig – og tage alvorligt – ved at fokusere på – og løbende arbejde på – at være en dygtig menneskeleder.

Det bliver du især ved at opnå en høj grad af selvindsigt og ved at arbejde kontinuerligt med din personlige udvikling, så du kan blive den bedst mulige version af dig selv.

Selvindsigt og personlig udvikling

Når du kender dig selv og dine faktiske styrker og udviklingspunkter godt. Når du fuldt ud er bevidst om dine ’skyggesider’ – dvs. egenskaber og følelser i dig selv, som du normalt ikke vil kendes ved – eller stå ved. Når du kender dine egne værdier, overbevisninger og begrænsninger til bunds. Når du anerkender dine personlige dagsordner, dine prioriteringer, dine behov, dine ønsker, dine drømme og din frygt, så kan du begynde at tage højde for det i dit samvær med andre mennesker - og i ledelsen af dine medarbejdere.

Når du leder andre mennesker, kommer du selv i spil som menneske. Du får sat en masse følelser i gang i dig selv i forskellige sammenhænge. Det kan du ikke undgå. Du kan heller ikke undgå løbende at blive udfordret på en lang række områder. Derfor skal du kende dig selv så godt, at du kan håndtere dig selv på en hensigtsmæssig måde, når det sker. Og så du dermed fortsat kan agere professionelt, hensigtsmæssigt og effektivt i lederrollen.

Ved at have en høj grad af selvindsigt og selvbevidsthed – som du opnår gennem det personlige udviklingsarbejde – så kan du sætte dig selv i spil på den bedst mulige måde. Og spille dig selv dygtig og effektiv som leder ved at udnytte dine stærkeste sider. Og ved at håndtere – eller nedtone - de sider af dig selv, der i værste fald kan komme til at modarbejde det, du ellers ønsker at opnå.

Men det gode er, at når du kender dig selv godt, så kan du - når noget uhensigtsmæssigt i dig kommer i spil på en usmart måde - tage dig ordentligt af det i tide. I stedet for at spille det ud i din kommunikation til dine medarbejdere – og i jeres relationer.

Vil du være en dygtig leder af mennesker – og virkelig kunne opnå nogle ekstraordinære resultater sammen med og igennem andre – samtidig med at du også selv trives i dit arbejdsliv – så er selvindsigt et MUST.

De største krav er til dig

Der bliver stillet langt større krav til dig som leder, end der bliver til ’menige’ medarbejdere. Fra alle sider.

Faktisk er det min erfaring, at forventningerne til en leders faglige, personlige og menneskelige kompetencer og formåen er tårnhøje.

Hvis vi udelukkende ser på de forventninger, som dine medarbejdere har til dig, så ønsker de faktisk, at du som chef - på det personlige plan - er både et større og et bedre menneske, end folk er flest.

Det kan lyde voldsomt. Og det bliver sjældent sagt med de ord. Men essensen af budskabet er det samme.

Fx vil de fleste af dine medarbejdere typisk forvente, at du er fair og retfærdig; at du er rummelig, lydhør og empatisk; at du er åben for kritik og feedback; at du behandler dem ordenligt; at du kommunikerer ligeværdigt og respektfuldt; at du roser og anerkender dem; at du bidrager til deres udvikling; at du inddrager dem i relevante beslutninger; at du inspirerer og motiverer dem; at du er tydelig i dine holdninger og dine grænser; at du er konsekvent og tilregnelig; at du skærer igennem og sætter retning; at du ikke forskelsbehandler nogen; at du håndterer konflikter i mellem dem - og at du ægte og oprigtigt interesserer dig for dem – både som mennesker og som medarbejdere. Og meget meget meget mere…

Der er overvældende mange forventninger til dig som leder. Og alle dine medarbejdere har både ensartede og individuelle forventninger til dig.

Det kan være svært at leve op til det hele. Og nogle forventninger er også helt urealistiske, og dem skal du selvfølgelig slet ikke forsøge at leve op til. Du skal naturligvis heller ikke stræbe efter menneskelig perfektion. Eller – for den sags skyld - løbe skrigende væk fra lederjobbet, bare fordi du ikke er perfekt eller kan leve op til alles forventninger. Hele tiden. Det er der jo alligevel ingen, der kan!

Men jeg mener faktisk, at du alligevel som leder bør og skal arbejde på at leve op til en lang række af de forventninger, der er til dig.

Det skal du for, at du - i så høj grad som muligt – kan levere den lederstil, der får det bedste frem i dine medarbejdere. Og for, at du kan levere den lederadfærd, der skaber størst mulig motivation, engagement og præstation hos dine folk. Det er nemlig forudsætningen for, at dine medarbejdere kan levere de resultater, som du selv bliver målt på.

Så jo bedre en leder du er for dine medarbejdere, jo bedre vil dine medarbejdere præstere – og det er interessant for virksomhedens toplinje.

Og jo bedre en leder du er, jo mindre tab og spild vil virksomheden have pga. bl.a. lavere sygefravær og lavere personaleomsætning – og det er interessant for virksomhedens bundlinje.

Din personlige udvikling – og din selvindsigt - er altså i din virksomheds overordnede interesse.

Personlig udvikling – i hvilken retning?

Du skal være knivskarp i dine relationelle, følelsesmæssige og kommunikative kompetencer for, at du kan mestre de ting, der gør, at du kan leve op til en række af de forventninger, der er til dig.

Samtidig skal du have dig selv ’rigtig godt på plads’.

Du skal også løbende gøre dig umage med at være et godt og et ordentligt menneske. Og i det hele taget stræbe efter at blive en bedre og bedre version af dig selv.

Som udgangspunkt bør du arbejde med din personlige udvikling på følgende ti områder:

  1. Din empati & din evne til perspektivskift – dvs. din evne til at se tingene fra andre vinkler end din egen
  2. Din rummelighed
  3. Din evne til at tage ansvar for dig selv
  4. Din kommunikation
  5. Din selvindsigt – herunder dine egne skyggesider
  6. Dit selvværd
  7. Din psykiske robusthed
  8. Din autencitet
  9. Din lederidentitet
  10. Din menneskelige modenhed

I et fremtidigt blogindlæg vil jeg uddybe disse ti fokusområder og forklare, hvorfor det er vigtigt, at du fokuserer på netop disse ti.

Samtidig vil jeg beskrive, hvilke konsekvenser det meget vel kan få, hvis du ikke er afbalanceret, indsigtsfuld og kompetent på disse områder.

Hold øje med kommende blogindlæg her:

http://charlottegadkøhlert.dk/gratis-inspiration

Fortsat rigtig god ledelse!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Charlotte skriver Skriv dig op