Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Christina Klitsgaard Løgnen, du fortæller dig selv – og hvordan den går ud over andre mennesker (plus din forretning)

Løgnen, du fortæller dig selv – og hvordan den går ud over andre mennesker (plus din forretning)

12.230 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 June 2015

Jeg læste engang i et dameblad, at det er ok at lyve.

Det var hos frisøren, jeg læste det.

Eller …

Well, det er faktisk løgn.

Jeg havde selv købt og betalt det skide blad.

Fordi, mit hoved sommetider bare har brug for, at blive forført af banaliteter og løgne a la:

’Se – et samtalekøkken! Du vil blive  lykkelig for det!’

(Note: Sidst, jeg havde sådan et blev jeg skilt. Og de der grebsfri skuffer var i øvrigt et helvede at gøre rene).

Nå. Men du ved – dén slags løgne.

Små, uskyldige af slagsen – ligesom du muligvis roser dine venner for det hæslige tapet, de lige har dekoreret hele stuen med.

Og når du og din mand/kone kører hjem, er I ved at kaste op af grin – både af tapetet og den lammebov, de serverede, som I heller ikke kunne li …

Det er ok.

Synes jeg.

Ingen grund til at såre.

Men …

Der findes løgne, som er altødelæggende.
Løgne, som har omfangsrige konsekvenser.

En af de løgne, jeg møder hver eneste dag, i mit professionelle liv, er den her:

'Jeg må ikke være for sælgende'.

 Ofte ledsaget af bisætningen:

'… for det er klamt'.

 Eller:

 '… jeg bryder mig ikke om det'.

 Eller:

 '… for det passer slet ikke til min branche'.

 (Arbejder du i en større virksomhed, så erstat ’jeg’ med ’vi’ i eksemplet herover – løgnen er nemlig nøjagtig lige så udbredt i virksomheden med 50-100-til +300 ansatte, som den er i en-mands-firmaet).

Oftest kommer de her ord ud af munden på en bestemt type virksomheder: Dem, der beskæftiger sig med at hjælpe andre mennesker med enten …

a) at få et bedre arbejdsliv

eller

b) få et bedre privatliv.

Den løgn er ikke god. 

For den går ud over andre mennesker.

Plus din forretning.

Hvordan og hvorfor?

Lad mig give dig et eksempel fra mit seneste live-kursus i emailmarkedsføring:

 I kursuslokalet sidder medarbejdere fra 16 vidt forskellige virksomheder.

De er alle sammen kommet for at blive bedre til det der med e-mails.

En af dem er ansat i en virksomhed, hvor de hjælper misbrugere, primært alkoholikere, ud af misbruget. Tilbage til livet. Uden alkohol.

Den her medarbejder fortæller passioneret om, hvordan de i virksomheden har så høj en succesrate, at de tilbyder behandlingsgaranti.

Det betyder, forklarer medarbejderen, at hvis man falder tilbage i sin afhængighed, så får man hver en krone tilbage af de 55.000 kroner, behandlingen koster.

Begejstret fortæller hun om den nyeste forskning, behandlingsmodellen er baseret på.  

Alle i lokalet mærker tydeligt, at dét her, det brænder hun for.

’Men …’

... siger hun så...

’…. Jeg bryder mig altså ikke om at være for sælgende.
Det er jo 
mennesker, som virkelig har det svært, det her handler om’.

 * * * 

Hvis du ikke allerede har lugtet lunten – og regnet min pointe ud – så kommer den her:

Hvis du sælger noget, der kan hjælpe andre mennesker til et bedre liv eller en bedre forretning, så har du et ansvar for at sælge det.

En forbandet pligt til at markedsføre og sælge det.

Hør her hvorfor: 

Hvis du sidder med nøglen til, hvordan jeg kan komme ud af mit alkoholmisbrug, så er du ikke ’en klam sælger’, fordi du markedsfører dig direkte op i mit fjæs (eller i mine pårørendes ansigter).

For sådan her er mit situation:

Jeg har som misbruger 2 muligheder:

# 1:

  • At miste min ægtefælle/partner
  • Mine børn
  • Mit hjem
  • Mine venner
  • Mit job
  • … Og til sidst mig selv

Eller ...

# 2:

At komme i en behandling, der rent faktisk virker.

Måske har jeg allerede mistet noget af ovenstående, men der findes noget, der hedder ’resten af livet’ – og det er aldrig for sent, vel?

Lad os tage et knapt så tungt eksempel:

En amerikansk guru (jeg kan ikke huske hvem) fortalte i et blogindlæg om et ven, han havde. Den her ven bed negle.
All the time.

Det var han ked af. Men han ku’ ikke rigtigt lade være.

Guruen der sagde til vennen:

Gå ind i den her webshop, som sælger et produkt, jeg ved virker.

Det gjorde vennen.

Han købte ikke produktet (det gør de færreste når de rammer et website, de ikke har været på før).

Men (!) 

... han skrev sig op til nyhedsbrevet inde på sitet, fordi de lokkede med 20% rabat på det her ’stop-med-at-bide-negle’-vidundermiddel.

Der gik ikke mange sekunder, så modtog han første mail.

I emnelinjen stod der:
Still biting your nails?

3 dage senere fik han nøjagtig samme mail:
Still biting your nails?

Nøjagtig den samme emnelinje.
Nøjagtigt det samme indhold.
Nøjagtigt det samme tilbud.

Og sådan blev det ved.

Dag 6:
Still biting your nails?

Dag 9:
Still biting your nails?

Dag 12:
Still biting your nails?

De blev ved. I ugevis.

Lige indtil en dag, hvor vennen sad med hele klør fem i munden og grovåd af sine negle, lige i det sekund mailen igen tikkede ind:

Ding!

Still biting your nails?

Guess what?

Han købte skidtet.
(Og har muligvis verdens længste negle i dag).

Min pointe?

 Nej, den er ikke, at du skal sende den samme mail med den samme emnelinje og det samme budskab igen og igen og igen og igen …

Det er spam.
Og lige dét kan vi godt blive enige om er klamt.

Min pointe er:

Mennesker skal påvirkes adskillige gange, før de reagerer.

Dvs før de:

  • Trykker på købsknappen
  • Griber røret og ringer
  • Bestiller tid
  • Rækker ud efter hjælp

Nogen siger, vi skal påvirkes 5 gange, andre 7 og andre igen 12.
Glem tallet – men forstå det essentielle:  Vi skal påvirkes adskillige gange. 
(Og hver gang på en ny måde).

Lige præcis dét salgsarbejde kan du sætte på autopilot med e-mails.

Det vil sige automatiserede mails, du kun skriver én gang, men som bliver spyttet ud automatisk hver eneste dag til mennesker, der rammer dit website og skriver sig op til at få dine mails.

Ikke med klamme ’køb nu eller jeg dræber en babyenhjørning’-mails.

Men med intelligente content-baserede mails, der – mail for mail - får din modtager til selv at forstå behovet for det, du sælger.

Læs lige sidste del af sætningen igen:

Der. Får. Din. Modtager. Til. Selv. At. Forstå. Behovet. For. Det. Du. Sælger.

I min forretning sender jeg mange mails. 
Og jeg bliver ved. 

Fordi, jeg ved, at det jeg sælger, gør en forskel.
Og det er mit ansvar at få mine læsere til at forstå det.

Jeg håber, du kan se pointen.

Please, lad være med at se dig selv som en klam sælger.
Hvis du ved, det du sælger, gør en forskel, så tag ansvar.

Eller skift job og begynd at sælge noget, du tror på.

Det er den sandhed, du skal bruge som benzin i din markedsføring.
 

Hvis du ikke gør det, så risikerer du, at de mennesker, du gerne vil hjælpe - og som du reelt kan hjælpe - ryger i kløerne på nogen, der måske er knapt så gode til det, som du er.


Udelukkende fordi, du ikke markedsfører dig.
Fordi, du synes det er klamt at sælge. 

See the point?

We need you.

Så please – hjælp os med at forstå, at du er' the-go-to-person'.

/Christina

Ps. Jeg får sindssygt mange hade-mails fordi jeg skriver mange mails.
For få dage siden skrev en læser det her til mig:

'Tomme tønder bulderer mest'.

Wrong.

Det er lige præcis omvendt: Når du HAR noget
GODT i tønderne, så SKAL du buldre med dem.

Well, det gad jeg slet ikke diskutere med ham.

Så jeg svarede bare:

Det staves 'buldrer'.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Christina skriver Skriv dig op