Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Christina Klitsgaard Kreative e-mails virker ikke

Kreative e-mails virker ikke

15.071 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 April 2016

Kender du det her:

Du skal skrive en mail.

Du ved godt, hvad du skal skrive.

Alligevel sidder du og tygger lidt på din kuglepen.

Så taster du et par sætninger.

Læner dig tilbage i stolen, og betragter ordene på skærmene.

Sletter dem igen.

Skriver noget nyt.

Bytter lidt rundt på ordene.

Går i kantinen efter kaffe.

Kommer tilbage.

Herefter gentager ovenstående sig.

I mens den her scene udspiller sig, så kører din hjerne på højtryk.
 

Den er gået på jagt efter …

… den kreative ide.

Eller … det er faktisk en underdrivelse.

Din hjerne er gået på jagt efter …

… den helt vildt kreative ide.

Kender du det?

Hvis du gør, så gætter jeg på, at du enten:

a)    Knus-elsker den proces.

Eller

b)   Hader den.

Tilhører du gruppe a, så har jeg en nedslående nyhed til dig.
Tilhører du gruppe b, så har jeg en virkelig god nyhed til dig.

Her kommer den:

Du skal ikke være kreativ i dine e-mails.

Kreativitet er det værste, du kan udsætte de mennesker, der skal læse dine mails, for.

Hvorfor?

Fordi kreativitet (næsten altid) ender med, at ingen læsere fatter et ord.

Din ’vildt kreative tekst’ bliver en vildt uklar tekst, som giver nul mening ude hos dine modtagere.

Problemet med mails, der giver nul mening, er det her:

De bliver ikke læst.

De dør.
Af ensomhed.
Og mangel på kærlighed.
De får ikke engang en nekrolog.

Krea-problemet optræder ofte allerede i emnelinjen.

Prøv at se den her emnelinje:

 

Mailen er fra Secret Escapes, som gerne vil sælge mig et eksotisk hotelophold.

Og det forsøger de altså at gøre med emnelinjen 'Loyale tilbud til royale priser'

Problemerne med den emnelinje er de her 2:

Problem # 1:

Der bliver sendt 2,8 millioner mails i sekundet.På verdensplan. Det betyder altså, at vi må formode, at der er rift om opmærksomheden ude i indbakkerne hos Secret Escapes læsere.

Emnelinjen ’Loyale tilbud til Royale priser’  er nu i konkurrence med fx de her:

Ses vi i weekenden?
Jeg mangler svar fra dig.
Reset your password
Du har fået en ny besked fra SKAT

Ja, det er 4 emnelinjer, jeg har fundet på.

Men de er et meget godt billede på, hvad der ligger og roder rundt i en læsers indbakke.

Kan du se, hvad de 4 emnelinjer i øvrigt har tilfælles?

Ellers kommer svaret her:

De indeholder alle sammen et ord, der taler direkte til – og involverer – modtageren:

’Vi’, ’dig’, ’your’, ’du’.

Kig nu på Secret Escapes emnelinje.

Den handler ikke umiddelbart om dig, vel?

Hvorfor skulle du så åbne den?

Problem #2 er det her:

Modtageren af en mail bruger maksimalt 2,7 sekunder til at a) læse en emnelinje og herefter b) afgøre om han ud fra det, der står i emnelinjen, har lyst til at åbne den mail.

2,7 sekunder.

That's it.

Kan du på 2,7 sekunder afkode hvad ’Loyale tilbud til Royale priser’ betyder?

Jeg kan ikke.

Det giver nul mening for den umiddelbare del af hjernen.

Og fordi det giver nul mening, så beslutter min hjerne i samarbejde med mine øjne og min pegefinger at slette den mail.

Jeg må videre.
Jeg har et møde, jeg skal til.
En rapport, jeg skal aflevere.
En bus, jeg skal nå.
Et forkølet barns næse, jeg skal tørre.
En bil, der skal hentes på værksted.

Fortsæt selv listen over dagligdagsbegivenheder, der optager din læser i det øjeblik, din mail rammer hans indbakke.

Pointen er:

Livet kører på højtryk omme i din læsers virkelighed.Og ingen læsere bruger tid på at afkode, hvad du mon mener med din kreative emnelinje (udover måske din mor).

Prøv nu at se den her emnelinje:
 

Den er fra .Jetsetter.

De sælger også eksotiske hotelophold.

'Du fortjener en ferie', skriver de.

Det kan jeg være uenig eller enig med dem i (jeg hælder til enig:-)

Men det er ikke pointen.

Pointen er, at den emnelinje er glasklar.

Jeg fatter den.

Jeg kan endda mærke den i maven.

I har ret, jeg fortjener en ferie helt vildt.

Man kan jo altid åbne mailen.

Om ikke andet så for at drømme sig væk til billederne …

Ikk?

* * *

Er alt det her noget, jeg bilder dig ind?

Spørg Aweber.

Aweber er et amerikansk e-mailsystem.

I 3 måneder testede de kreativitet op i mod klarhed i alle mails, de sendte ud.

Testen foregik helt enkelt:

De skrev en mail.

Så fandt de først på en kreativ emnelinje.
Den fik halvdelen af deres læsere.

Så fandt de på en klar emnelinje.
Den fik den anden halvdel af deres læsere.

Indholdet i de to mails var nøjagtigt det samme.
Kun emnelinjerne var forskellige.

Resultat efter 3 måneder:

Samlet fik de klare versioner 1107 % flere kommentarer fra læserene, 315 % flere tweets og 331 % flere likes på facebook.
På deres site skabte de klare emnelinjer 617% højere trafik – og gav 366% flere nye tilmeldinger til deres nyhedsbrev.

Det er da meget godt gået, ikke?

* * *

Tilbage til dig:

Elsker du at skrive kreativt, så begynd at skrive digte.

Lad være med at gøre det i dine e-mails.

Hader du at skrive kreativt, fordi du dybest set ikke føler dig særlig kreativ, så ånd lettet op. 

Du skal ikke vinde krea-konkurrencen.

Du skal tabe den.

/Christina

Ps. Før, jeg får storm i tråden under dette indlæg, så lad mig understrege, at den form for kreativitet, jeg taler om i indlægget her er 'krea for kreaens skyld'.

Du MÅ gerne være kreativ. Bare din kreativitet er klar. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Christina skriver Skriv dig op